מדינה במיל' | מעשה אבות סימן לבנים | פרק 5

26.10.10

שני הנושאים העיקריים בפרק הם התמודדות עם דילמות מוסריות בפעילות המבצעית - שמירה על ביטחון המדינה מול יחס לפלסטינים; וכן השפעת האבות ומורשתם על הדרך שבה בוחרים בניהם.


ז'אנר: דוקומנטרי | ישראל 2008 | 40 דקות | בימוי: ילון גורביץ' | הפקה: יהלתי גת, מוזה הפקות


תקציר:

מדינה במיל' היא סדרה תיעודית בת שמונה פרקים העוקבת אחר שירות המילואים של קבוצת גברים ישראלים, מרגע קבלת צו הגיוס ועד שובם הביתה. ילון גורביץ', הבמאי, מציג את חבריו לפלוגה שבחיי היומיום הם שונים מאוד זה מזה באורח חייהם – קיבוצניקים, עירוניים, אנשי היי- טק ובעלי פאב, דתיים, חילונים וכדומה. אך למרות השונות, השירות הצבאי המשותף יוצר ביניהם אחווה וחיבור חזק המגשר על הפערים.
הפרק מלווה את החיילים בפעילות המבצעית ובחופשה קצרה מהמילואים.

שני הנושאים העיקריים בפרק הם התמודדות עם דילמות מוסריות בפעילות המבצעית - שמירה על ביטחון המדינה מול יחס לפלסטינים; וכן השפעת האבות ומורשתם על הדרך שבה בוחרים בניהם.

 
 

הנושא הראשון עולה מסיטואציות של עצירת חשודים, הוצאתם באישון לילה מביתם וקריעתם ממשפחותיהם; מהתלבטויות במחסומים - את מי להעביר, את מי לעכב; מסיפורי קרב המתארים פגיעה בילדים ערבים; ומביטוי הקושי של החיילים והפגיעה הנפשית שנגרמת להם מהמלחמות.  

הנושא השני, שעל שמו נקרא הפרק, עולה משיחה עם אביו של המג"ד, ניצול שואה, המחפש מידע על ילדותו ועל משפחתו באירופה. כבר בפרק הקודם עמדנו על חשיבות שימור השואה בעיני המג"ד, ועל כך שהיא התוותה את דרכו בצבא, וכעת מתחוור כובדו של המטען שהוא נושא עמו. כמו כן מתראיין למצלמה אביו של אחד החיילים, לוחם קשוח בעברו, הטוען שאין ברירה אלא להמשיך לחיות על החרב.

אחד החיילים הוא שחקן אשר מנצל את החופשה הקצרה שקיבל כדי להיבחן לאודישן. הוא מספר כיצד שירות המילואים פוגע בפרנסתו. בסוף הפרק מצולמת ארוחת ערב של הסגל הבכיר שמטרתה לשכנע את אחד המפקדים להתקדם בדרגה ולהחליף את המ"פ המסיים את שירותו.  כמו קודמיו, גם פרק זה מעלה בצורה חזקה מאוד את מסירות הנפש וההשקעה הרבה של המילואימניקים מכל הדרגות בשירות הצבאי ובשמירה על המדינה וכן את המחיר האישי והנפשי של שירות זה.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי