מילים, מנגינה והחיבור ביניהם

שיר, כמו כל דבר אחר בעולם, צריך מזל. אם הולך לו והוא מקבל זוכה להלחנה טובה, המזל הופך לכוח. כך קרה ל"פתאום קם אדם" של אמיר גלבע, "ל"עטור מצחך" של חלפי וכן הלאה. סדרת מופעים חדשה מספקת מבט מרענן על שירי משוררים מולחנים, בביצוע מבחר שירים בעיבודים חדשים

 

 
ביאליק 
מביאליק ועד זך, מרחל ועד חנוך לוין – השירה העברית הייתה ועודנה מקור עשיר של שירים להלחנה. מבט חדש ומרענן על שירי משוררים מולחנים. הסדרה "קול המלים" מפגישה את הקהל עם המלים היפות והמנגינות שהפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות ענפה ומרתקת. המנחה והמנהל האמנותי, ד"ר אורי לשמן, הופקד על בחירת הנושאים ועל השירים כמובן, בשלושת מפגשי הסדרה. "כל מי שאוהב מוזיקה, כל מי שאוהב שירה וכל מי שאוהב את הדבר האולטימטיבי שנקרא שירה מולחנת – מוזמן", אומר לשמן.

המפגש הראשון יעסוק בקשר המיוחד בין טקסט למוזיקה. "בעיני, אם נוצר משהו שלישי בזיווג הזה, זהו סוג של נס. הודות לחיבור שבין השירה ללחן, שירים רבים הפכו להיות שירים אדירים, שאני קורא להם 'הזמר האמנותי הישראלי'. ניקח את 'שיר משמר' – כבר אי אפשר לדמיין אותו או רק לקרוא אותו. יש עוד הרבה בתים מרתקים בשיר הזה של אלתרמן, אבל אי אפשר לחשוב על השיר הזה בלי הלחן, למרות שהוא שיר מדהים כטקסט קאנוני. אני אנסה להיכנס גם לאלכימיה של העניין. בעיניי זו המורשת הכי מקורית מבחינה ישראלית".

 בחרת במבצעים שונים מאוד זה מזה.
"החלטתי לעשות מבוא שיתעסק עם המוזיקה והטקסטים ולכן לקחתי את מאי ישראלי שהיא זמרת אדירה, ליאורה ריבלין שהיא שחקנית מדהימה ומבצעת מרתקת כזמרת, ורונה קינן, שהיא המשך לאותו דור שאני מרגיש חלק ממנו, של מי שממשיכים להלחין שירי משוררים. נדבר על הבמה וניכנס גם למטבח בניסיון להבין איך עובדים מלחינים ומשוררים".

המפגש השני ימשיך את חגיגות המאה להולדתו של נתן אלתרמן. "מדובר על תופעה מדהימה שראויה לאיש כמוהו", אומר לשמן. "חיים גורי, האיש שהיה שם והכיר אותו, יהיה על הערך המוסף של השיחה איתו כאיש ספר מוזיקלי, עם הביצועים של ששי קשת, רמה מסינגר ומאי ישראלי. יהיה מעניין לקשר בין המוזיקה לטקסטים".

 

המפגש השלישי, "ילדותי השנייה", יעסוק בשירי ילדים שתמיד נעים להתרפק עליהם ולהיזכר בהם בחיוך רחב. "השירים חלק עצום מהתרבות שלנו. מרתק לראות איך זה משתנה לאורך הדורות. יש פה מורשת באמת נפלאה של טובי היוצרים. בשיר העברי, עוד לפני הישראלי, הרבה אמנים התגייסו מרצון ליצור את התרבות הישראלית וביניהם גדולי המשוררים והמלחינים – מלאה גולדברג ועד אלכסנדר פן ונתן אלתרמן, לצידם זעירא, ארגוב, אדמון ווילנסקי".

ומה כיום? איפה עומדת מידת ההתגייסות?
"אין מידת התגייסות. העניין הזה נגמר בשנות השבעים של המאה שעברה. הלחנת שירי משוררים היא תופעה מאוד עמוקה בתרבות הישראלית. התופעה הזו מדהימה. היא מתרחשת בבית אבי חי, בצוותא ובמקומות אחרים. יצאו מהפוזה הזו של 'שירה זה דבר לא אישי', הרי מה יכול להיות יותר אישי מזה? אין התגייסות כי אין למה. התרבות העברית פורחת ומדהימה בעוצמתה. זה משתנה וטוב שזה משתנה, מקבל פנים חדשות".  


Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי