המבוכה ממנו והלאה

24.01.11

קובי אוז היה משוכנע שבגיל 40 ייאלץ לדקלם את שיריו שוב ושוב, אבל אז גילה שהחלק הראשון של הקריירה הסתיים - והתחיל חלק חדש ומסעיר. לקראת צאת אלבומו "מזמורים נוספים" מדבר אוז עם דודו כהן על ההתקרבות לדת, על אהבת הקהל ועל המשפחה החדשה שלו

קובי אוז של היום - דקה לאחר צאת הסינגל החדש מתוך אלבום שני בניחוח יהודי - שונה ב-180 מעלות מקובי אוז הישן, חובב הגימיקים והלהיטים השטחיים בחלקם. "כשאתה מסתכל על קובי אוז שלפני 'מזמורי נבוכים', מה אתה רואה?", אני שואל. התשובה מפתיעה בפתיחותה ובכנותה: "עשיתי לא מעט דברים שיש להם משמעות ישראלית גדולה, אבל נכנסתי למלכודות שהיום לא הייתי נכנס אליהן - למשל הרצון להוציא להיט שרודף להיט, או שירים שהחלטנו לשחרר לרדיו", אומר אוז.

  •  

"אני חושב שהלכתי עם המסרים באופן קליל מדי, החבאתי אותם טוב מדי בשירים. באופן מסוים הערכתי שהציבור רוצה את הכל קל-קל. יש גם תוכניות טלוויזיה שמזמינות אותך כדי להיות עלה התאנה המזרחי-השדרותי. כשאתה משחק את המשחק, מבלי לדעת, אתה חוטא לאמנות שלך. הרבה פעמים מצאתי את עצמי שמח - 'וואו, אני בדן שילון או בדודו טופז' - אבל כשאני מסתכל אחורה, התפקיד שלי שם היה מוגבל מאוד. לא אמרתי שם דבר חדש".

 

נשמע שקובי אוז הוא המבקר המחמיר ביותר של עצמו. הבגרות הזו גם נובעת מכך שלפני פחות משנה חצה את גיל ה-40, וגם מהשינוי המהותי שעברה הקריירה שלו. אחרי פירוק להקת טיפקס בתחילת 2009 הוא לקח פסק זמן והחל תהליך של התקרבות ליהדות ולמסורת. התוצאה היתה אלבום הסולו המצוין "מזמורי נבוכים" שיצא בפברואר 2010, והכיל מכל טוב: פיוטים לצד שירים חדשים, ביצועים חדשים לצד סמפולים של סבו ז"ל, ואווירה של פעם בקנקן חדש.

 

"היתה לי שנה ממש משובחת", מסכם אוז. "הפיוטים העתיקים והחדשים הצליחו להתנחל בלבבות. רק עכשיו סיימתי סיבוב הופעות עם התזמורת האנדלוסית. ההופעה 'מזמורי נבוכים' ממשיכה וממשיכה, וזה לא נראה כמו משהו שדועך אלא רק כמו משהו שמגיע לאמצע הדרך. אני מאושר. אני פשוט מאושר ממהלך הדברים".

 

להאזנה לשיר 'משפחת צנעני' :
 

אני מניח שבתחילת הדרך היו לא מעט ספקות לגבי מידת הקבלה של החומרים החדשים בקרב הקהל, שהתרגל לצרוך אותך באופן מעט שונה.

"קודם כל, זה לא נעשה בשביל ההצלחה אלא מפני שהיה לי מסר להעביר. המופע התחיל מזה שניגנו בסלון שלי, הזמנו אנשים, הזמנו משפחה, והמעגלים התרחבו עד שיצאנו החוצה. והפלא ופלא - התברר שאנשים כן רוצים לשמוע דברים כאלה. אני בא מהעולם של להקת טיפקס - אין דיבור עם הקהל מעבר ל'ערב טוב לקהל הנפלא'. אבל בשלב הנוכחי גיליתי עומק אצל הקהל, ומצאתי שיש לו פנאי רגשי לבלות אתי ערב אינטימי. זה היה הכי מפתיע בעולם.

 

"זה סתר את כל הפחדים שלי, שהתבססו על התחושה שבגיל 40 אתה נהפך לפוחלץ, מדקלם את השירים שלך הלוך ודקלם, ועושה בדיוק את מה שמצפים ממך. פתאום גיליתי שהחלק הראשון של הקריירה שלי הסתיים, ומתחיל חלק חדש ומסעיר לא פחות. קירוב לבבות חשוב לי מאוד. חשוב לי שהקהל יהיה מגוון. אנחנו מנסים להרבות את אהבת השם ואת התרבות העברית למינה, וזה קורה, תודה לאל. גיל 40 יצר אצלי הבדל גדול במובן הזה שאם פעם הסתכלתי על חלונות ראווה, היום אני רואה נוף. אני טיפה מסתכל על הרחובות מלמעלה, פחות מסתכל חנות-חנות".

 

מוסיף יותר תורה ודעת


בשבוע שעבר נורתה יריית הפתיחה לקראת אלבום ההמשך "מזמורים נוספים" (שיכלול בעיקר חידושים) - קאבר לשיר הנושא של הסרט "משפחת צנעני". את השיר חותמת הקלטה נושנה של הבדלה שערך סבו, ניסים אוזן ז"ל, שליווה גם את "אלוהיי", הסינגל הראשון מתוך "מזמורי נבוכים". את הקליפ מלוות בעיקר סצנות מתוך "משפחת צנעני", כולל אלה של יוסף שילוח ז"ל.

"'משפחת צנעני' הוא שיר שלא נכתב כפיוט", מספר אוז, "אבל המסורתיות הספרדית הנינוחה, שבה כולם - החייל, הסבא הזקן, הפרסי וכו' - יושבים בשולחן השבת, היא בעלת משמעות גדולה מאוד מבחינתי".

 

"מזמורים נוספים" מוקלט ומוכן, מגלה אוז. יהיו בו המון הפתעות: לצד קאברים מתבקשים ל"שירת העשבים", "חמדת ימים" ו"למען אחיי ורעיי", יהיו בו ביצועים ל"אדון יה" ו"יא חביבי" של אשר מזרחי, ל"מדרש יונתי" של מאיר אריאל ז"ל, לחן חדש לשיר של זלדה - "יצאתי אל משוש חתן וכלה" - ועוד. "באלבום יהיה שיר של חיים נחמן ביאליק, שנכתב פעם כדי לשפד את היהדות הדתית, והיום כאילו נכתב על תרבות ערוץ 2", מספר אוז. "תהיה גם תפילה לשלום המדינה שכתבו הרב הראשי האשכנזי לשעבר, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, סבא של בוז'י, והרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, הרב הספרדי הראשי. הגיע הזמן שמישהו לא זקן יקליט את זה (צוחק)".
 

איפה בדיוק אתה נמצא על סקאלת היהדות? כשיצא "מזמורי נבוכים" הגדרת את עצמך מסורתי.

"בוא נאמר שאני מוסיף יותר תורה ודעת. עוד מעט אתחיל ללמוד דף יומי. בתחום ההלכות החיים שלי די יציבים. אני יותר מסורתי ממה שהייתי בעבר - בטח שלא כמו הוריי וסבי, אבל בהחלט רואה בכך משמעות גדולה. יש מצוות שאני מקיים באדיקות ויש מצוות שפחות באדיקות, אבל אני משתדל לפחות לדעת. את הבורות החילונית אני מנסה לגרש מחיי, זה בטוח. הבורות החילונית היא בושה וחרפה".

 

עד כדי כך?
"כן. אם אתה חלק מעם מסוים אתה צריך לדעת את הפילוסופיה שלו. אפשר להסכים או להתווכח, אבל לא לדעת זה להיות אזרח העולם, ובעיניי יש בכך הורדה בדרגה, הורדה ברמה. קודם צריך להיות יהודי, אחר כך אזרח העולם".

 

אתה רואה את עצמך מקליט בעתיד אלבום שאין בו ממד יהודי?
"האמת היא שלא. אני כותב שירים אישיים, אבל משום מה גם לתוכם מתגנב ממד יהודי. לספר השלישי שאני כותב יש תחושה של שלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים. אני מרגיש שזה המגרש האמיתי שלי. ההרגשה היא בערך כמו שחקן פינג פונג שעבר למגרש כדורגל".

 

לפני כמה שבועות נהפכת לאבא לתאומות נעמי והדסה. איך ההרגשה?
"אי אפשר להסביר את זה. עכשיו יש לי משפחה משלי. בעבר קראתי המון כתבות על אבות ואמהות שפתאום מתחילים להשתפך, ובתור רווק לא הבנתי מה הסיפור. אז ההורים בטח מבינים היום איך אני מרגיש, והרווקים - עוד יבוא יומם"
.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי