סודות האל

שבעה ימים חיכו אהרן ובניו, הכהנים הנבחרים, לגילוי השכינה שתקדש את המשכן, אבל משהו משתבש. מה רצה אלוהים באמת? עליות – אלי ויסברט – פרשת שמיני

ראשון

וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שֹׂרָף, וַיִּקְצֹף עַל אֶלְעָזָר וְעַל אִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן הַנּוֹתָרִים, לֵאמֹר: "מַדּוּעַ לֹא אֲכַלְתֶּם אֶת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם הַקֹּדֶשׁ?! כִּי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִיא! וְאֹתָהּ נָתַן לָכֶם לָשֵׂאת אֶת עֲו?ֹן הָעֵדָה... אָכוֹל תֹּאכְלוּ אֹתָהּ בַּקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר צִוֵּיתִי!"
 וַיְדַבֵּר אַהֲרֹן אֶל מֹשֶׁה: "הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת חַטָּאתָם וְאֶת עֹלָתָם לִפְנֵי יְהוָה, וַתִּקְרֶאנָה אֹתִי כָּאֵלֶּה -  וְאָכַלְתִּי חַטָּאת הַיּוֹם?! הַיִּיטַב בְּעֵינֵי יְהוָה?"
ויִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו.

 

שני
שבעה ימים חיכו אהרן ובניו, הכהנים הנבחרים, לגילוי השכינה שתקדש את המשכן, את כליו ואותם. ביום השמיני ירדה האש מלפני האלוהים. אכלה את הקרבנות. אכלה גם את נדב ואביהו, בני אהרן. בני ישראל בוכים אבל האב והאחים נשארים במשכן. הטקס ממשיך הלאה: קרבן עולה, קרבן שלמים, קרבן חטאת. יש עבודה לעשות.

 

שלישי
אבל משהו משתבש. קרבן החטאת אמור היה להיאכל על ידי הכהנים, והם נמנעים ממנו ושורפים אותו באש. שבעה ימים הוא הכשיר אותם, הלביש אותם, רחץ אותם, משח אותם - ועכשיו הנגנים הראשונים בתזמורת מזייפים. משה נוזף ואהרן תוקף חזרה – האם אלוהים באמת רוצה שאפעל נגד צו לבי?

 

 

רביעי

התשובה הדתית היא, כמובן, 'כן'. אלוהים הדתי רוצה בקרבן האנושי, המתבטא בציות למערכת המצוות. לאלוהים הדתי יש נחת רוח מן ההתגברות על הטבע האנושי, והרתימה של כוחות החיים למען מטרה נעלה יותר.

 

חמישי
"החוק לעולם לא ישחרר את בני האדם; בני האדם הם שצריכים לשחרר את החוק".

הנרי דייוויד ת'ורו, מתוך הנאום "עבדות במסצ'וסטס" (4 יולי, 1854)

 

שישי
אהרן יודע משהו שמשה איננו יודע. הוא יודע את סוד האל המתגלה באדם. הוא קשוב לקולות שבוקעים מתוך הנפש – ולא רק למה ששומעות האוזניים. אהרן קשוב – כפי שהיה קשוב למרגלות  הר סיני, כשעם שלם ביקש לבטא את אמונתו, ומשה עלה אל ההר ונעלם.

 

שביעי
"וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו". לא עם אלוהים יש לאהרן ויכוח – אלא עם משה המפרש את האלוהים. לא עם ההלכה, אלא עם מי שמעמיד את ההלכה לפני כל דבר אחר – בעוד האלוהים מתגלה בדרכים נוספות.

 

מפטיר
"אסור ליראת שמים שתדחק את המוסר הטבעי של האדם, כי אז אינה עוד יראת שמים טהורה"

(הרב אברהם יצחק הכהן קוק)
 

"דת ללא מצפון מוסרי כמוה כאמונה תפלה".

(עמנואל קאנט) 
 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי