ממשיך את השושלת של באך, דילן ופוליקר

02.02.11

שירי האלבום החדש של אהרן רזאל "מה עשית היום" נכתבו לפני שנים, בין צפת למירון. כעת, כשהם כובשים את הרדיו, דודו כהן בודק עם רזאל אם הוא יותר יהודי או יותר ישראלי, שומע ממנו על העבודה עם שולי רנד ועונה סוף סוף על השאלה - מי קדם למי, יונתן או אהרן?

לפני 13 שנה, כשאהרן רזאל סיים תואר שני במוסיקה והיה בעיצומו של תהליך חזרה בתשובה, הוא החליט יום בהיר אחר לקחת פסק זמן ולנסוע לצפת. שם, בין שיטוטים בסמטאות העתיקות והציוריות לבין התוודעות למוזיקה של הרב שלמה קרליבך, כתב בלבו את השירים שרואים אור בימים אלה באלבומו החדש, השביעי במספר – מה עשית היום.  ליתר דיוק, הוא כתב רק את ההתחלות שלהם.

 

"אני תמיד אומר שהלוואי והיה לי סוף אחד על כל עשר התחלות של שיר", נאנח רזאל. "ההשראה היא דבר שקורה, אבל לא תמיד אפשר לסיים את השירים. אתה מניח את היצירה, והיא נמצאת אצלך בראש. יכולים לצאת ארבעה אלבומים ושלושה ילדים, אבל עדיין לא מצאת את הסיום לשיר, כלומר את הסכך".

 

רזאל שוטט אז בטבע ותוך כדי פיזם לעצמו את השירים. "בגלל שאני בא מרקע של מוזיקה קלאסית, יש לי מין שמיעה פנימית", הוא מסביר. "ככה שומעים את ההרמוניה בראש. הייתי בצפת העתיקה, ליד בית העלמין. כשיוצאים לשם מגיעים לנחל עמוד, בין צפת למירון. שם נהגתי להתבודד ולטייל עם ספר תהילים. הרבה מהשירים נולדו שם. הייתי מזמזם אותם כל הזמן, שרתי לחברים בהמשך, וכך זה נטמע בזיכרון".

 

למה השירים חיכו עד עכשיו?
"אולי בגלל שלא תמיד יש קשר בין הספק היצירה לבין הספק ההקלטה. בשלב מסוים אמרתי לעצמי 'אהרן, כמו שהפרה מעלה גרה ויושבת בנחת - לך לכל השירים שלא סיימת כי לא היה ישוב הדעת לטפל בהם'. יכול להיות שזה גם תלוי בהתבגרות שלי. בדיסק הקודם שלי, 'מחובר', שיצא לפני שלוש שנים, היו בפעם הראשונה כמה שירים עם טקסטים שאני כתבתי. כולם החמיאו לי, ושולי רנד אמר 'אהרן, אתה ממש משורר'. זה עודד אותי לכתוב עוד טקסטים. פשוט כפיתי על עצמי הר כגיגית, לשבת עם טקסטים ישנים ולסיים אותם".


מוכן לפרוץ את גבולות המגזר


" יש שאלה מפורסמת - האם אתה יותר יהודי או יותר ישראלי? אז בתור אדם אני הרבה יותר יהודי מישראלי. אבל בתור מוזיקאי אין ספק שאני יותר ישראלי מיהודי " דווקא כשנדמה היה שהמוזיקה היהודית נמצאת בנסיגה מסוימת, לפחות מבחינת התקשורת הכללית שהחלה לבצע פניית רוורס מהחיבוק הקולקטיבי שהוענק לז'אנר מאז ימי "אנא בכוח", הגיע הסינגל החדש של רזאל, "מה עשית היום", וביצע כניסה מרשימה לפלייליסט הנחשק של גלגלצ. מי שבקיא בנבכי התעשייה מבין שמדובר במקרה נדיר יחסית: בדרך כלל התקשורת מחבקת חוזרים בתשובה שהקהל הכיר בגרסתם החילונית, אבל הצלחות של מוזיקאים כמו אודי דוידי ואהרן רזאל נדירות פי כמה.

 

רזאל, 36, נשוי ואב חמישה, גר כיום בנחלאות. הוא לומד תורה חצי יום עם חברותא, ובחצי היום הנותר משקיע את כולו במוזיקה. לפני חודשיים התחיל ללמד במזמור, בית ספר למוזיקה יהודית. הוא מודה שהפנייה לקהל הכללי אינה צעד מקרי: עם פריחת הז'אנר היהודי ראה כיצד אמנים אחרים פורצים את גבולות המגזר ללא קושי מיוחד, והבין שאולי הגיע הזמן לעבור לכתיבה מעט יותר אישית. 


עד היום מתפרנס רזאל אך ורק מהופעות, למרות שאין לכך הדים בתקשורת. "עד עכשיו אף פעם לא הייתי מושמע בגלגלצ, ולא כאב לי כי היה לי את הקהל שלי - בני עקיבא, חרדים וכל מה שבאמצע", הוא מסביר. "האלבום 'זמן הגאולה' הצליח גם בקרב בחורי ישיבות וגם בציבור הדתי-לאומי".


האזינו לשיר "מה עשית היום": 

  

 

"נכון. יש שאלה מפורסמת - האם אתה יותר יהודי או יותר ישראלי? אז בתור אדם אני הרבה יותר יהודי מישראלי. אבל בתור מוזיקאי אין ספק שאני יותר ישראלי מיהודי, כי עד גיל 23 לא הכרתי מוזיקה יהודית בכלל. לשלמה קרליבך התוודעתי רק אחרי הצבא. גדלתי על שלמה גרוניך, באך, מוצרט, סטיבי וונדר, הביטלס, בוב דילן, אלון אולארצ'יק, יהודה פוליקר, מתי כספי ואחרים. כמוזיקאי תמיד ראיתי את עצמי ממשיך את השושלת הזאת. הרי כל המוזיקאים שחוזרים בתשובה לוקחים את מה שהם גדלו עליו בעולם החילוני ועושים אתו סינתזה. גם אני תמיד ראיתי את עצמי כאמן ששר לכל עם ישראל, כולל לחילונים. אבל זה לא קרה כל כך".


אולי זה יקרה עכשיו, ומי שאמור לסייע לרזאל בכך הם אחיו יונתן ושולי רנד, ששרים אתו באלבום החדש. "שולי הוא קודם כל אמן ענק, זו זכות גדולה לעבוד אתו", מספר רזאל בהתלהבות. "רק מהסשן של ההקלטה למדתי ממנו הרבה איך להגיש. הוא שר כמו שחקן, ממש משחק את השיר. לגבי יונתן, חצי ממה שיש לי זה ממנו כי הוא האח הגדול שלי. מאז שאני זוכר הוא פרץ לי את הדרך במוזיקה".


מפתיע לשמוע את זה. אתה פרצת הרבה לפניו, יש לך קילומטראז' ארוך יותר, ועד היום הייתי בטוח שהוא הקטן מביניכם.
"כולם חושבים שאני הגדול, אבל האמת היא שהוא גדול ממני בשנה וחצי. מבחינתי הוא פרץ לפני כי כשהושיבו אותי מול הפסנתר בגיל שלוש, הוא כבר היה בן ארבע וחצי, ותמיד הוביל. למדתי ממנו הרבה. אמנם איכשהו בגיל 23 כבר התחלתי להוציא דיסקים ויונתן עדיין לא, אבל זה לא אומר כלום".

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי