ספר יהושע: א.ב יהושע עונה על השאלון הספרותי לקראת האירוע לכבוד ספרו "ניצבת"

ההישג שבכתיבת "ניצבת", האהבה לפריז, הביקורות ומקורות ההשראה. א.ב יהושע עונה על שאלון "חדש על המדף" לקראת אירוע ההשקה לספרו

1. מה אתה הכי אוהב בספר שלך?

ברומן "ניצבת" אני אוהב את העובדה שנדמה לי שהצלחתי להוביל רומן שלם דרך תודעתה ומעשיה של גיבורה שצעירה ממני ביותר מ-35 שנה.
 

2. על איזו מצווה אתה מקפיד (לא בהכרח דתית, גם בין אדם לחברו)?

המצווה החשובה לי ביותר היא "לרדוף שלום", גם בין עמים וגם בין אדם לחברו.

 

3. מה היצירה שהיתה לה הכי הרבה השפעה עליך?

"הקול והזעם" של ויליאם פוקנר. זאת יצירה מודרנית מובהקת של המאה ה-20, שבה נוסה זרם התודעה, שג'ויס המציא ופוקנר שכלל. הוא לקח סיכונים מבחינת האי בהירות של הטקסט, ובעיניי אלה סיכונים נועזים ופורצי דרך. יש כאלה שמשווים בין זה לסימפוניה השלישית של בטהובן.

4. מה הספר האחרון שקראת?

"סוס אחד נכנס לבר", הרומן האחרון של חברי הטוב דויד גרוסמן.
 

5. מה הרעל שלך (סיגריות, סמים, אלכוהול...)?

אני מעשן סיגר קטן אחד כל יום. " אני עובד בבוקר ובשעות אחר הצהריים. אינני עובד לילה. בעצם, עד שלב מסוים עבדתי באוניברסיטה. אחר כך, כפרופסור, הבקרים היו יותר פנויים. בכל אופן, הדבר הכי קדוש הוא שנת הצהריים: זה המפתח לבריאות טובה ושכל צלול במזרח התיכון. אם החמאס וממשלת ישראל יישנו בצהריים, יהיה רגוע יותר "
 

6. מהי מדיניות השאלת הספרים שלך?

 מדיניות ההשאלה שלי נעשית ליברלית יותר ויותר בשנים האחרונות. פעם הייתי קנאי לכל ספר; עכשיו הם נעשו נגישים וזולים יותר, וכשמישהו שואל ממני, אני נותן ברצון, ולא רץ שיחזירו לי, אף על פי שכבר פחות ופחות מבקשים. מעולם לא הייתי ממש קנאי, כי תמיד יכולתי לשאול מהאוניברסיטה ולא להיות תלוי. את הילדים שלי לעומת זאת אני מכריח לשאול ממני.

 

7. מהן שעות העבודה שלך?

אני עובד בבוקר ובשעות אחר הצהריים. אינני עובד לילה. בעצם, עד שלב מסוים עבדתי באוניברסיטה. אחר כך, כפרופסור, הבקרים היו יותר פנויים. בכל אופן, הדבר הכי קדוש הוא שנת הצהריים: זה המפתח לבריאות טובה ושכל צלול במזרח התיכון. אם החמאס וממשלת ישראל יישנו בצהריים, יהיה רגוע יותר.
 

8. לאיזה מדור/כותב בעיתונות אתה מתגעגע?  

אני מתגעגע למדור של דורון רוזנבלום ב"הארץ". הוא היה כותב אינטליגנטי בעל רקע תרבותי רחב ובעל חוש הומור תרבותי ועמוק.

 

9. מהם הרגלי הפייסבוק שלך?

אין לי פייסבוק ואינני גולש באינטרנט.

 

10. אם לא היית גר בארץ, היכן היית גר?

בפריז. שם למדנו, אשתי ואני, בימי נעורינו, והיא לי כמעט מולדת רוחנית. אחרי שגמרנו את התואר הראשון, נסענו - החלטנו, וטוב שכך, לא לנסוע לאמריקה - ורכשנו שפה נוספת והכרנו תרבות אחרת. לא קשה להתאהב בפריז, ואהבתינו היא אינסופית; אנחנו חוזרים אליה מתי שאפשר.

 

11. מאיזה סופר היית רוצה לקבל הקדשה?

מדוסטוייבסקי. הייתי רוצה לראות את כתב ידו. הוא כל כך מעניין ומרתק. הוא מעשרת הסופרים הגדולים שהיו לאנושות כולה.
תודעה צעירה. עטיפת הספר

 

12. מהי הביקורת הכי מעניינת ששמעת על הספר שלך?

הניתוח של דן מירון לרומן שלי "חסד ספרדי", ניתוח שהופיע בספרון נפרד ששמו "תשע וחצי של א.ב יהושע". הביקורות תיארו אותו כספר כבד ומשעמם, ודן מירון העניק לו תשומת לב מיוחדת וניתח אותו ניתוח מעמיק ומאלף שבעצם הוציא את הספר מהפינה שאליה השליכו אותו המבקרים. ראיתי שהמבקרים התרשלו; ספרים רבים "מגלים" אותם אחרי זמן מה, והמחקר מחזיר בתשובה את השיח עליהם. כאן היתה חזרה בתשובה מהירה.
 

13. מתי באחרונה הרגשת יהודי?

אני ישראלי, כלומר, יהודי טוטלי בכל דקה בחיי. השאלה הזאת אינה רלוונטית לגביי.

 


לכל הפרטים על אירוע לכבוד ספרו של א.ב יהושע "ניצבת"

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי