ראש ולענה

מי היא ה"עֵדָה" ומי נוטל חלק בהתוועדות הזאת, שאין לה כללים ואין לה מספר - ועם זאת היא נוכחת, נוטלת תפקיד פעיל בחברה ובמשפט? מי ממנה את חבריה? אלי ויסברט – עליות – פרשת קורח

ראשון
"הֲיֵלְכוּ שְׁנַיִם יַחְדָּיו, בִּלְתִּי אִם נוֹעָדוּ?"

שני
"וְאִם בְּפֶתַע, בְּלֹא אֵיבָה, הֲדָפוֹ, אוֹ הִשְׁלִיךְ עָלָיו כָּל כְּלִי בְּלֹא צְדִיָּה, אוֹ בְכָל אֶבֶן אֲשֶׁר יָמוּת בָּהּ, בְּלֹא רְאוֹת, וַיַּפֵּל עָלָיו וַיָּמֹת - וְהוּא לֹא אוֹיֵב לוֹ, וְלֹא מְבַקֵּשׁ רָעָתוֹ –
וְשָׁפְטוּ הָעֵדָה בֵּין הַמַּכֶּה וּבֵין גֹּאֵל הַדָּם עַל הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ, אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה".

שלישי


"החברה שלנו איננה מעניינת אותם באמת" (פלאש90)
מי היא ה"עֵדָה"? מי נוטל חלק בהתוועדות הזאת, שאין לה כללים ואין לה מספר - ועם זאת היא נוכחת, נוטלת תפקיד פעיל בחברה ובמשפט? מי ממנה את חבריה?
 

רביעי
חלקים גדולים מן הציבור שנקרא בעבר "האליטה המשרתת" איבדו את התחושה כי עליהם לשרת את החברה הישראלית ופנו לעשות את מה שעושה "האליטה הגלובלית" בכל רחבי כדור הארץ, אותו עניין שנקרא בשפה נקייה "לעשות לביתי".
 

...הקבוצה הזו - קבוצה שעם אנשיה נמנים רבים מקובעי סדר היום הכלכלי, התקשורתי והאקדמי שלנו הקרויים "מצליחנים", ועל כן נחשבים גם לחכמים ו"שווים" יותר מכל האחרים - משוכנעת באמת ובתמים בעליונותה המובנית, ובסתר לבה היא בזה לרבות מן הקבוצות המרכיבות את החברה שלנו. אנשי האליטה הללו מוכנים מעת לעת לתת צדקה לאותם ישראלים שגורלם לא שפר עליהם, אבל הם הולכים ומתנתקים מן ההוויה המקומית תוך שהם הולכים ומתקרבים אל "הוואספיות" האמריקאית הנכספת, זו שתעשה אותם אחת ולתמיד שייכים לקבוצה הכי חשובה ומשפיעה בעולם. יושבי הלבנט שהתקבצו מחדש בציון, אלה שאין להם הרבה כסף, מעמד או פרסום – את מי בדיוק הם אמורים לעניין?
 

ומשום שהחברה שלנו איננה מעניינת אותם באמת, כי היא בעצם אך ורק קרדום לחפור בו, ומכיוון שיש להם עדיין עמדות שליטה ברבים מצומתי ההכרעה שלה, אנו מוצאים את עצמנו בעצם בתור חברה ללא ראש.
 

הקבוצה שהיתה אמורה להיות הכוח הלאומי המנהיג, שכן העם השקיע בה את מיטב נכסיו הרוחניים, התרבותיים, והכלכליים; אותה קבוצה איננה דואגת לשאר חלקי הגוף. ובמידה מסוימת - למרות חומרת הדברים אי אפשר שלא לומר אותם - היא בוזזת את החברה, כפי שעושות רבות מאוד מן האליטות העכשוויות בעולם כולו. אלה חוקי הכלכלה החדשה.
 

וכך קורה שהחינוך נמצא היכן שהוא נמצא, וכלל המערכות הציבוריות נמצאות היכן שהן נמצאות, והתקשורת נמצאת היכן שהיא נמצאת: עמוק בביב השופכין של מולך הרייטינג.

במבי שלג, "ארץ אחרת"


חמישי
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב, וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם - נְשִׂיאֵי עֵדָה, קְרִיאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב לָכֶם! כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה, וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יְהוָה?

עונשו של קורח. בוטיצ'לי

שישי
קבוצה מצומצמת, לא לגמרי נבחרת, לא לגמרי רשמית, תהווה את המנהיגות האותנטית העממית של בני ישראל. משה מצטווה לאסוף  סביבו שבעים זקנים - "אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו" - על מנת שאלוהים יאציל עליהם מרוחו. קורח אוסף מאתיים וחמישים "קְרִיאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" - וקורא תיגר. שניהם יודעים: פניה של העדה, האליטה, יהיו פניו של העם. משה ועדתו, קורח ועדתו - מי ינצח?

שביעי
אליטה איננה גזירת גורל, אומר קורח. אליטה היא תוצאה של נסיבות, של הקשרים וקשרים, של החלטות. ניתן להתקומם כנגד האליטה. ניתן להעמיד לה אלטרנטיבה ראויה.

גם מקורח יש מה ללמוד.
 

מפטיר
וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ

וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת קֹרַח בְּמוֹת הָעֵדָה

בַּאֲכֹל הָאֵשׁ אֵת חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ

וַיִּהְיוּ לְנֵס.

וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי