"מנשים באוהל תבורך"

22.11.09

סיסרא נמלט משדה הקרב וחיפש מקלט באוהלה של יעל, אשת חבר הקיני. הוא לא ידע מה מחכה לו

 
איור: רועי דוד מרגלית
הקיני היה שבט שמוצאו, כנראה, מבני יתרו, חותן משה. בפרק א' בספר שופטים נאמר:"ובני קיני חתן משה עלו מעיר התמרים את בני יהודה מדבר יהודה אשר בנגב ערד וילך וישב את העם", ובפרק ד', הפותח את סיפור מלחמת דבורה וברק נגד יבין מלך חצור, נאמר: "וחבר הקיני נפרד מקין מבני חובב חתן משה ויט אוהלו עד אלון בצענים בצעננים אשר את קדש".

לפי פסוקים אלה, אנשי הקיני היו ביחסי שכנות טובים עם ישראל, אך מפרק ד' נוצר גם רושם אחר: "וסיסרא נס ברגליו אל אוהל יעל אשת חבר הקיני כי שלום בין יבין מלך חצור ובין בית חבר הקיני".

 התחבולה של יעל
סיסרא, שהפסיד בקרב עם ברק ודבורה, ניסה לברוח לכיוון אוהלהּ של יעל מכיוון שחשב שיהיה שם בטוח, אך יעל התנהגה באופן שונה מהמצופה: "ותצא יעל לקראת סיסרא ותאמר אליו סורה אדוני סורה אלי אל תירא, ויסר אליה האוהלה ותכסהו בשמיכה. ויאמר אליה: השקיני נא מעט מים כי צמאתי, ותפתח את נאוד החלב ותשקהו ותכסהו. ויאמר אליה: עמד פתח האוהל והיה אם איש יבוא ושאלך ואמר היש פה איש ואמרת אין. ותיקח יעל אשת חבר את יתד האוהל ותשם את המקבת בידה ותבוא אליו בלאט, ותתקע את היתד ברקתו ותצנח בארץ והוא נרדם ויעף וימת. והנה ברק רדף את סיסרא ותצא יעל לקראתו ותאמר לו: לך ואראך את האיש אשר אתה מבקש, ויבוא אליה והנה סיסרא נפל מת והיתד ברקתו". יעל הרגה את סיסרא, ובכך, למעשה, סיימה את המלחמה.

 דבורה הנביאה היללה את יעל בשירתה: "תבורך מנשים יעל אשת חבר הקיני מנשים באוהל תבורך. מים שאל חלב נתנה בספל אדירים הקריבה חמאה. ידה ליתד תשלחנה וימינה להלמות עמלים והלמה סיסרא מחקה ראשו ומחצה וחלפה רקתו. בין רגליה כרע נפל שכב בין רגליה כרע נפל באשר כרע שם נפל שדוד".

 מקורות להרחבה:
* יעל באמנות

תחקיר: חנן צוקר

יעל אשת חבר הקיני אירחה באוהלה את סיסרא, שר צבא יבין מלך חצור. סיסרא נמלט מהקרב נגד ישראל לתוך מלכודת החלב שטוותה עבורו יעל. היא השקתה אותו בחלב וכשנרדם הרגה אותו. באיזה כלי ביצעה זאת? 

א.  יתד האוהל
ב.  חניתו של סיסרא
ג.  רעל 

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם.

לפרטים נוספים
 לוגו חידון הגיבורים הגדול

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי