סוכת העיר

לאחת יש תקרה מגזע עץ, השנייה עשויה מחומר מתנפח והשלישית נבנתה משלטים של חסרי בית - היוניון סקוור בניו יורק התמלא בסוכות מתוחכמות, שמגדירות מחדש את הקשר לסביבה ולקהילה. אם לא תצליחו להגיע לשם בחג - בואו לראות את תערוכת הסוכות הקטנות בבית אבי חי.

 

 
Gathering-
Dale Suttle, So Sugita,
and Ginna Nguyen, New York

מרצפות הבטון ביוניון סקוור בניו יורק רגילות לאירועים יוצאי דופן. מדי יום מצטופפים עליהן עשרות נערים שבדיוק גילו את הפאנק, להקות רחוב מופיעות לצדן וירידי חגים מוקמים לרוחבן. אופנות עולמיות מתחילות שם - מלחמת כריות רבת משתתפים (שהועתקה גם לתל אביב), שוק איכרים עירוני, סקיני ג'ינס. בימי האביב הן מארחות אמנים מתחילים, וכמעט מדי שבת הן עדות להפגנה נגד מדיניות ישראל בשטחים.


השבוע נשבו שם רוחות אחרות: ברוח החגים ובאווירה ירוקה נוצרו סוכות זמניות, יפות ומודרניות, שכוסו במבנים זמניים עשויים מזכוכית, ויניל, מתכת, קרטון, עץ וקני סוף. הרעיון מאחורי סוכה סיטיהיה לעצב סוכה עכשווית, להעניק פרשנות אדריכלית מודרנית למנהג בניית הסוכה, לחזק רעיונות יהודיים ובדרך לגעת במגמות החמות של עולם האדריכלות והעיצוב - מבנים ידידותיים לסביבה, ממוחזרים וזמניים, שנמצאים כבר זמן מה במרכז תשומת הלב. מבתים


לנפגעי הוריקן קתרינה ועד לדוגמאות האמנותיות נטו - על גג מוזיאון המטרופוליטן במנהטן מתנוסס בימים אלה "הבמבו הגדול", מבוך ענק עשוי מקלות במבו של האחים סטארן, שהכרטיסים לכניסה אליו נגמרים מדי בוקר תוך דקות ספורות; במוזיאון 1PS בקווינס נערכת מדי שנה תחרות של אדריכלים צעירים שבונים מבנים זמניים לחצר המוזיאון - רעיון הסוכה מזמן לא היה רלוונטי יותר.


כללי התחרות נכתבו לפני אלפי שנים - מבנה זמני, בעל שלושה קירות, לפחות שניים מהם שלמים, מחסה שנותן יותר צל מאשר שמש, ורצוי שאפשר יהיה לראות דרכו את הכוכבים ולהרגיש את הגשם. בנוסף, הגג חייב להיות בנוי מחומר אורגני, שהיה פעם חי אבל אינו מחובר יותר לאדמה. האדריכלים שהגישו הצעות, חלקם הגדול אינם יהודים, התעמקו גם בנושאים האזוטריים שהתלמוד כיסה - מותר להתקין את הסוכה על גבי סירה או גמל. פיל מת יכול לשמש כאחד הקירות. גם לוויתן.

 
Blo Puff
Bittertang, Brooklyn

מבחן עיצובי ורבני

תוצאות התחרות, עדינות, שבריריות, מתוחכמות ויפות, רחוקות שנות אור מסוכת התמיד המתכתית שנמכרת בהום סנטר, פתוחות ומזמינות הרבה יותר מסוכות העץ האטומות שממלאות את המרפסות. מתוך 600 הצעות לסוכות נבחרו 12 שעברו גם את המבחן העיצובי (עם צוות שופטים מרשים שכלל בין היתר את מעצב האנדרטה הלאומית לאירועי ה-11 בספטמבר, האדריכל מייקל ארד; האמן רון ארד; מבקר האדריכלות של ה"ניו יורקר", פול גולדברגר; והאמנית מיירה קלמן) וגם את המבחן הרבני. הן נבנו, כל אחת בתקציב של 10,000 דולר, על ידי צוותים נמרצים מכל העולם. עם תקיעת השופר במוצאי יום הכיפורים הועברו הסוכות אל יוניון סקוור. סוכה אחת, חביבת הקהל לפי ההצבעה במגזין "ניו יורק", תישאר שם כל ימי החג.

כל סוכה מנסה להתמודד בדרכה שלה עם נושאים כמו פרטיות, קשר לקהילה, זמניות וסביבה. סוכת ה"לוג" שמה את המשקל על גג הסוכה ומשתמשת בגזע עץ ענק כתקרה. קירות הזכוכית של המבנה אושרו על ידי הצוות הרבני של התחרות רק לאחר שהמעצבים הסכימו לחורר אותם מעט. סוכה אחרת נראית כמו קוקון ענקי, ויש סוכה שעשויה כולה מחוט מתכת ארוך אחד. סוכה אחת עשויה מעץ עדין שמגיב למזג

 
Sukkah of the Signs-
Ronald Rael and Virginia
San Fratello, California

האוויר, ובימים לחים קצוותיו יסתלסלו ויגלו את החלק הפנימי שלו. אפשר רק לדמיין מה היה קורה לסוכה הזו בספטמבר תל-אביבי. סוכת ה"בלו פאף", שמודל שלה הוקם גם בבית התפוצות בתל אביב כחלק מאירועי סוכות, בנויה מחומר מתנפח. הסוכה הפרובוקטיבית ביותר היא "סוכת השלטים", שהוקמה משלטי קרטון שנקנו מחסרי בית בכל ארה"ב - "help" קורא אחד השלטים, “will work for food” קורא אחר, ומזכיר שמבנים זמניים הם צורך אמיתי גם בזמן הזה.

רשת חברתית יהודית

היכולת להשיג את כל מה שנדרש כדי לארח את הסוכות במקום מרכזי כמו יוניון סקוור, בעיר שבורחת כמו אש מכל אזכור דתי, מעידה רק מעט על כוחו של הארגון שעומד מאחורי התחרות. "ריבוט" (rebooters.net) מבקש להתבונן מחדש במסורת ישנה ולהזכיר לכולם שיהדות יכולה להיות עכשווית, קולית ומעניינת. כמוהם.

בעשור האחרון מצליח "ריבוט" בשקט בשקט לקבץ ולקשור בין יהודים מובילים בעולם התקשורת, הספרות, האקדמיה והאמנות ברחבי ארה"ב. בכנס למוזמנים בלבד שנערך מדי שנה ביוטה מתמודדים המשתתפים עם שאלות של זהות ושייכות יהודית, וחלקם עוסקים בנושא בפעם הראשונה. רובם לא תפשו את עצמם כיהודים פעילים, וכמעט כולם מדווחים על שינוי מהותי בהבנתם את היהדות אחרי חווית הריבוט: חוויה שמשחררת אותם מהקשר הכפוי לישראל, מזכירה להם שלא כל יהודי הוא חובש שטריימל, ומחזקת את המהלך של יהדות כערך - יהדות כמקום לשאול בו שאלות, ויהדות כמשהו מעניין ששווה להמשיך ולחקור מהמקום שבו הם עומדים (שלא לומר, יהדות כטרנד).

 
Star Cocoon
Volkan Alkanoglu, Los Angeles, California

"ריבוט" פתוח גם ללא יהודים, מתוך התובנה ששאלות על קהילה, על משמעות ועל בחירות תרבותיות אינן מוגבלות רק למי שעבר ברית מילה. אחרי שנים של פעילות כמעט חשאית, מעין רשת חברתית יהודית שהשמועה עליה עברה מפה לאוזן, "ריבוט" התחילו לפעול השנה בגלוי בספרה הציבורית. תחרות סוכה סיטי, שקיבלה כיסוי תקשורתי נרחב בארה"ב, היא הפרויקט הגדול השני. קדם לה ה"שבת מניפסטו"  -  קריאה להתנתק מטכנולוגיה בשבת כדי להחזיר אליה את השקט הנדרש.  הפרויקט, שלווה בתיקים קטנים לטלפון סלולריים במהלך השבת, שולב גם הוא במגמות עולמיות גדולות יותר, כמו תנועת הסלואו פוד, שקוראות להחזרת שקט ופשטות לחיים. גם הסוכה משתלבת במגמות הסלואו ליבינג הכלליות. שמונה ימים תחת קורת גג נעימה לעין, ידידותית לסביבה, מוארת וירוקה.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי