איראן זה כאן
איראן זה כאן
social
facebook whatsup email tweeter
המופע התקיים בתאריך
10.3.19
ראשון
20:30
שלחו
לחבר

תמלול אירוע איראן זה כאן שהתקיים בתאריך 10/03/2019

קריאה חדשה במגילת אסתר בראייה איראנית מודרנית
איראן זה כאן – הרצאה של ד"ר תמר עילם גינדין
10.3.2019
ערב טוב. שומעים? חודש אדר שמח. שמחים לראותכם הערב, מארחםיח את ד"ר תמר עילם גינדין לשיחה בקשר בין מגילת אסתר לאיראן של היום. מי שרוצה להעמיק עוד יותר, יהיה פה ביום שלישי השקה של פירוש ישראלי חדש למגילת אסתר, ספר שכתב.. עם אביגדור שנאן. טלפונים זה הזמן לכבות. תמר, בבקשה.
תמר: אני ד"ר עילם גינדין, גינדין מהבית, עילם מאבא של גדולים שלי, דוקטורט זה מאוני' עברית, קיבלתי את הדוקטורט בבלשנות איראנית, זה אומר שאני יודעת פרסית כולל מבטא. אבל חייבים להזכיר לי כי יש לי. אני רוצה לשתף איתכם את משפט הראשון שהבנתי בפרסית, משם נמשיך. קודם כל מי דובר פרסית? לא משנה מאיפה.. מי שהרים יד לא משתתף במשחק. המשפט שהאדה .. אני אגיד שוב. שהאדה מסכן עובד רסארה. שחר המסכן עובד רס"ר. אתה יודע פרסית! מה שמך? שחר המסכן עובד רס"ר. איך יובל שלא יודע פרסית מהבית הבין את המשפט, איראנים שיושבים פה עושים פרצופים של מה אמרה? בטח המבטא נכון. שחר המסכן עובד רס"ר. הסיבה היא שהדובר ג'ואל אסיאן נולד ב-69 , עלה ב-79, כששמעתי אותו בתחילת שענות ה-90 היה עמוק בצה"ל, שיחה היתה במסגרת צהלית, היה בשיחה עם חברים, אילו לא היינו נשפכים באותו רגע מרוב צחוק, לא היה שם לב שאמר משפט בפרסית שכל מילים בו עבריות. מה שיש במשפט זה המבטא, אמר שאהר ולא שחר. זה מבחינתו דיבר פרסית. למה איך זה קשור למגילת אסתר חוץ מזה שג'ואי עלה מאיראן. גם במגילת אסתר רואים תופעה של יהודים שחיים בסביבה פרסית, והרבה פעמים מכניסים מילים פרסיות, מתארים את הסביבה שלהם ומה שאני בדרך כלל עושה בהרצאות אחרות, זה לקחת את מגילת אסתר, חצי ראשון של הרצאה להראות איך זה נטוע במציאות ולשכנע שזה קרה, חצי שני להראות מה לא מתאים למציאות ולהראות שזה לא קרה. בסוף שולחת את כל אחד עם הדעה שבא מהבית, אבל מחוזקים. היום שיהיה ייחודי וראשוני בבית אביחי, זה לקרוא את מגילת אסתר בדגש אקטואלי. אראה איזה המשכיות יש לדברים שיכולים לקרוא במגילת אסתר באירןא של היום.
כאמור זאת אני, אני משימה שלי בחיים היא לבנות גשרים בין עם ישראל לעם איראני, לפקוח עיניים לשני צדדים, לראות שבצד שני יש גם בני אדם. הגשר הזה, זה גשר 33 קשתות באספהאן, אחד מפלאי עולם. נראה מעט תמונות מאיראן, אבל מדברים על מקום שעדיין הוא מהיפים בעולם. מהיפים בעולם! נתחיל מהתחלה.
ויהי בימי אחשוורוש האו אחשוורוש המולך מהודו עד כוש 127 מדינה. הוא מדבר על אחשוורוש, הנה אחשוורוש היום, הקבר שלו בצד, זה מקום ששם קבורםי מלכים אחימנים, מהשושלת הזאת גם כורש ודרייווש, למתקדמים ארתחשסתא. כורש לא היה מייסד השושלת אבל מייסד האימפריה, היו לפניו כמה מלכים בשושלת, הוא כבש את מדי ובבל, והפך את פרס לאימפריה הגדולה במאה 6 עד 4 לפנה"ס. דרייווש היה בן דוד דרגה חמישית של כורש, אבל התחתן עם בתו של כורש, לא אספר איך מתו שני בניו של כורש ודרייווש קיבל את השלטון. אלא אם כן יהיה זמן וארצה להסביר לכם למה שאומרים אנטישמםי זה לא נכון. דרייווש התחתן עם בת של כורש, בנם הוא אחשוורוש, שחריאשא הפריס, בן אחשוורוש הוא ארתחשסתא. קברות המלכים זה מקום תיירותי, אם רוצים לקבל רעיון על גודל שלו, אתם רואים את הנקודות הקטנות למטה? זה אנשים... אז כאן אפשר למצוא היום את אחשוורוש, אם רוצים לנסוע לטיול בקברי המלכים, אני מוציאה טיול ערי בירה שנה הבאה באיראן, אירוע בפייסבוק, 1399 אני מוציאה סיור ערי בירה באיראן, אם לא יהיה שלום עד אז, נדחה בשנה. עד שיהיה שדלום ועד שאיראן תשוחרר. רואים פה את שירז, ואת נקודות על המפה להבין איפה אנו ממוקדמים באיראן של היום. זו אימפריה אחימנית של אחשוורוש, כמה שנים לפני שקיבל אותה, נקודה מזרחית דרום מזרחית היא הודו, בלשון אחשוורוש הינדוש, הנקודה מערבית היא כושיא. באמת מלך מהודו עד כוש, זה לא בדיוק שבע עשרים ומאה מדינה, אבל לא יודעים מה הכוונה במדינה, אולי היו 127 משהו שאפשר לספור. בכל אופן האיראנים של היום גאים במורשת אחימנית, השאה ניסה להדגיש את זהות איראנית קדומה, אנחנו ילדי כורש, ב-1971 עשה אירוע ענק לרגל 2500 שנה לאימפריה פרסית הגדולה. העם לא אהב את זה, הזהות איראינת ימצד אחד זהות מוסלמית שטיעית, מצד שני זהות איראנית ארית הודו אירופית, נדבר בהמשך קצת ברגע שמישהו ישאל מה הבדל בין איראן לפרס, אני מקבלת שאלות באמצע הרצאה, אבל שאלות שהן מתחילות במילת שאלה ומסתיימות בסימן שאלה.
מה הבדל בין איראן לפרס? פרס היא רק אחת ממדינות הגדולות באימפריה. שם איראן , אריאנם, מוזכר הרבה לפני שם פרס. איראנים בשפה פרסית הם כידוע דבר רש און שאיראנים יודעים שתדעו עליהם וגם דבר ראשון שערבים רוצים שתדעו על איראן, שאיראנים אינם ערבים, הם שבטים הודו אירופיים. כאשר נשווה שפה הפרסית ללשונתו אירופה, לטינית , רוסית, יש פה דוברי רוסית. נשווה לרוסית, פולנית, צרפתית ספרדית. אני רק מסיימת לענות על השאלה של איראן ופרס. השבטים האריים הם חלק משבטים הודו אירופיים שהחלו לנדוד דרומה, חלק המשיכו דרומה להודו, וחלק המשיכו מזרחה לארצם של הארים, אריאנם, במשך השנים השם הפך לאיראן. השם איראן מתועד הרבה מלפני כן, גם מתייחס לטריטוריה גדולה יותר. כיוון שמרכז שלטון היה פרס, שם החיצוני של מדינה, זה שהתייחסו אליו היסטוריונים יוונים היה פרס. ב-1975 כאשר שאה רצה להדגיש זהות איראנית הקרובה למערב, אמר פרס זה שם של אויבי המערב, תקראו לנו איראן כי אנו ארים כמוכם.
יובל היתה לו שאלה.
בקיצור. כן, היו כנראה יותר מ-127 ערים, פחות מ-127 יחידות שיפוט. לא יודעים למה בדיוק מתכוונת מילה מדינה. השאלה היתה בערבית מדינה זו עיר. בואו נתקדם.
שאלה: האם שמנסה שזה פרסית מלך המלכים חוזר לשם? כל המלכים האחימנים, כורש כתב באכדית, אבל דרייוש אחשוורוש ארתחשסתא אומרים שהם דוברי פרסית- לא כל כך מבינים מה אני אומרת כי פרסית השתנתה ב-2500 שנים אחרונות. אומר אני המלך אחשריישיא, אני מלך גדול, מלך המלכים. (אומרת בפרסית), נשאר בתור שהרשא, כך קרא לעצמו שאה של איראן עד מהפכה, ראה עצמו ממשיך של כורש. אז העם רצה להיות מוסלמי. מתי הצליח השאה לגרום לפרסים להזדהות עם זהות הארית הקדומה? המולות. רזשה ניסה, וברגע שנהיה כפייה דתית ושלטון שאומר הבנשיא הבא צריך להבין שאנו יותר מוסלמים מאיראנים, ברגע שמחקו את איראן הטרום אסלאמית מספרי לימוד, אז איראנים רצו להרגיש זהות איראנית ולא מוסלמית. תמיד יש לכאן או לכאן, גם בתקופת השאה היו גאים במורשת האיראנים, גם היום יש כאלה שרוצים להיות מוסלמים. אבל דבר הרע שקרה לאיראן זה רפובליקה אסלאמית, בגלל הכפייה ביום שאחרי איראן תהיה הכי חילונית באזור. מתי זה יקרה, אני מסרבת להתנבא. בדצמבר 2010 אף אחד לא חזה את אביב ערבי שהיה בינואר 2011, אוקטובר 78 איראן של השאה נחשבגה אי יציבות, ובינואר 1979 הוא עזב. כשזה יקרה זה יפתיע אותנו, אשמח להיות מופתעת ואז אוכל לספר על תהליכים שהביאו לזה. פה רואים את איראן של היום, שפ מקורי הוא פרסה, אבל בגלל השפעה ערבית קוראים לזה פארס. כאשר איראני אומר ערבי הרסו את המדינה, מתכוון לכיבווש המוסלמי במאה 7, ואחד למהפכה האסלאמית ב-1979.
אני רוצה להראות לכם את חגיגות יום כורש , כדי להמחיש לכם כמה איראנים של היום מחוברים למסורת וגאים במסורת שלהם. שואלים איך יודעים? הרי אני גם עוקבת אחרי ערוצי טלגרם וחשבונות טוויטר של טובים ורעים, כל ערוץ מתאר איראטן אחרת לגמרי. אחד מתאר איראן מאמינה דתי שלא מפחדת מהמערב, תעשו סנקציות , נראה שאנו יכולים. ערוצים אחרים מראים אנשים מחטטים בזבל בגלל המולות, ואנו רוצים דמוקרטיה. אי אפשר לדעת מה באמת קורה. איך אפשר לדעת מה קורה, מה הלך הרוח בעם? להסתכל בכבישים. ולראות שביום השנה למותו של חומיני, כאשר מקומות עבודה מארגנים אוטובוסים שיסעו לקברו, כל אנשים לוקחים יום מחלה נוסעים לבלות בצפון המדינה, שם הפקקים. לעומת זאת ביום כורש שאינו יום חג לאומי, יום שהנשיא אחמדינג'אד ניסה לעשות יום חג לאומי, יש עליו ביקורת שהדגיש זהות איראנית במקום אסלאמית, אז ביום כורש אנשים במיוחד לוקחים יום חופש מעבודה, עומדים 30-20 קילומטר בפקקים לפני קבר כורש, עושים דברים כאלה. ב-2017 עשו להם בעיות. זה קבר כורש, הוא מאוד לא מרשים אבל תראו כמה אנשים יש שם. זו היתה השנה שמישהו זרק שם רימון.
קבר כורש מוזנח מתפורר, הרפובליקה האסלאמית מנסה למנוע מאנשים להגיע לשם. היתה שנה שעשו שם תמרון צבאי וסגרו את האזור כדי שלא יוכלו להגיע, אז אנשים עשו טקסים במחסום. אנשים סביב קבר כורש, צועקים: מה זה פדאן, אבא. כורש אבינו, איראן מולדתנו. הם צועקים כורש אנחנו אוהבים אותך, הם צועקים: לא עזה, לא לבנון, נשמתי קודש לאיראן. כפרה על איראן. כשאומרים לא עזה לא לבנון, הכוונה משטר משקיע כספים בעזה ולבנון, אנחנו רוצים שיושקעו בתוך איראן. מצטערת שאני גורמת לך לבכות עכשיו...
זה קבר כורש. אנחנו נעבור הלאה. יש לנו עוד דברים לראות היום.
אלה גפרורים שקיבלתי מאריאן, ספרי המצוין מגיטלת אסתר מאחורי המסיכה, עשיתי בהדסטארט לפני 4 שנים, אחת התשורות במימון המונים היתה קופסאות גפרורים מאיראן, חברכה מטהרן קנתה לי קופסאות גפרורים, במקרה יש על קופסאות אלה את הדמות של אחשוורוש, מלך שיארשה הראשון כפי שמתואר בתבליטי הסלע. לגפרורים קוראים אפאדאנה, זה מה שנקרא חצר גינת ביתן המלך, אבל לא ביתן כמו בודקה של שומר, אלא כמו ביתנים בגני תערוכה. זה ענק. אולם קבלת פנים, 110 על 110 מטר. האנגר 11.. דגם מוקטן של פדאנדה אפשר לראות במוזיאון ארצות המקרא. צד שני של קופסת הגפרורים, זה שהמפרץ הפרסי זה אחד הדברים שמאוד חשובים לאיראנים כחלק מגאווה לאוימית, וחיבור למסורת הקדומה, חשוב להם שהמפרץ פרסי ולא ערבי. ולפני כמה חודשים או שבועות היתה תקרית דיפלומטיתי, אני לא בונת גשרים יחידה בין ישראל לאיראן, אנו קבוצה גדולה משני הצדדים, יש די הרבה אנשים באיראן שאוהבים את ישראל, עושים הסברה למען ישראל שזה לא פשוט לאור תעמולה של המולות. לפעמים זה פשוט, כי אנשים רוצים להיות חברים שלי בפייסבוק, כי המולות אומרים שאתם רעים, סימן שאתם טובים. היתה תקרית מול עם האיראני, יכולה לומר הרבה ביקורת על ביבי, אבל הוא וטראמפ בין מנהיגים יחידים בעולם שמבחינים בין רפובליקה אסלאמית לאיראן. אני אומרת בכל הרצאות שלי, במיוחד לאנשי כוחות הביטחון, איראן לא אויבת של ישראל, יש לנו אויב משותף , שזה רפובליקה אסלאמית. עלינו הם רק מאיימים בדיבורים, אבל את האירענים והיסטוריה ומורשת שלהם הם מדכאים. לפני כמה שבועות דני דנו7ן שגרירנו באו"ם אמר מפרץ ערבי, זה מחק את כל הישגים, היינו צריכים ממש להסביר, אחד המאזינים של רדיו איראן, מנשה עמיר, אמר מה אני יכול להגיד לחברים שלי אחרי כל הסברה שאני עושה למען ישראל. והשגריר אומר מפרץ ערבי. יצרתי קשר עם חבר ואמר תגיד לשגריר שיתנצל, אבל לא אעזר. המשבר נשאר. זה חשוב לאיראנים הזהות האיראנית לעומת זהות אסלאמית שהמשטר מנסה לכפות עליהם. דבר אחרון לפני שנעבור הלאה, במיתולוגיה האיראנית בתקופה המקבילה לתלמוד, גם בספר המלכים שהוא האפוס הגדול ביותר בפרסית שמספר את היסטוריה מבריאת עולם עד כיבוש ערבי, לא מוזכרת שושלת אחימנית. איך היא לא מוזכרת. יש שתי שושלות מיתולוגית, מלך היחיד שמוזכר הוא דרייווש השלישי, שאלכסנדר מוקדון כבש אותו והרס את אימפריה אחימנית. אבא שלו הוא מלך מיתולוגי האחרון. כל כתובות הסלע ,ף האיראנים לא ידעו על מורשת שלהם. רק אחרי שפיענחו את כתובות הסלע, ראו שהיתדות מספרות סיפור בפרסית עתיקה שמכירים מהרודוטוס, אז גילו את המורשת האיראנית, אין איראני שלא יודע היום מי זה כורש. לפני 200 שנה היה קשה למצוא מישהו שיודע מי זה כורש.
בימים ההם כשבת המלך אחשוורוש על כיסא מלכותו אשר בשושן הבירה. זה שושן, דגם מתוך מוזיאון שושן. רואים פה – זאת העיר שם, וזה התל , זה תל שושן, זאת בירה באכדית, וירטו זה מבצר. ממש רואים את התל, ועל התל יש חפירות ארכיאולוגיות, הריבוע פה זאת אפדאנה. שעל שמה קרויים הגפרורים... זאת חצר גינת ביתן המלך, כאן ארמון. תיכף אני אגיע לזה, השאלה היתה האם שושן זה אמאדן. אעשה ספוילר לא. שושן נקראת שוש, היא בדרום מערב המדינה, מחוז חודיסאטן, המחוז הכי חם באיראן, כל הזמן אסונות טבע – שיטפונות, חמסינים, סופות חול, אבל שושן היתה עיר מרכזית, היתה בירה של ממלכת עילם שהממלכה הפרסית כבשה אותה אחר כך. עיר בת 5000 שנה שהושמדה כמה פעמים, בתל אפשר לראות את המבצר על ראש ההר ועיר תחתית של שושן. מה השטרונגול הזה שם, בטח אתם שואלים. איך אפשר עוד לתאר אותו? מגדל כזה יפה. זה גם שלנו. זה קבר דניאל הנביא. עד היום הוא קיים. זה עכשווי, זאת תמונה עכשווית, קבר דינאל הנביא מקום עלייה לרגל, מוכר על ידי רפובליקה אסלאמית, לא סתם לשים צעיף בכניסה, בנות, יש צ'אדורים להתעטף כדי לסייר בתוך הקבר. מדוע דניאל התקדש? קודם כל זו דמות מהנת"ך אבל גופה של דניאל מביאה מזל מתברר. ארון עם עצמות שלו כל פעם עבר מחצי אחד של העיר לחצי שני, כי חצי שני עם עצמות של דניאל שמו לב שהוא עשיר יותר, והשני יותר עני. העבירו אותו, וחצי השני התעשר, וראשון יותר נהיה עני. הכניסה לא מהנהר, הארון מתחת לנהר כדי ששני חלקים של העיר יהיו עשירים באופן יפה. [
איפה קבר מרדכי ואסתר? תיכף אגיע לזה. רציתי להראות עמודים ארכיאולוגיים, זה מפרספוליס, אבל ארמונות בשושן ופרספוליס מאוד דומים. פה זה אבן. רואים שהיתה לו קרן, זה היה שור, קרניים של שוורים היו מזהב, זה אומר שהם לא הגיעו לעת הזאת.. והנה שוב המפה, שתראו חוזסטן רואים בדרום מערב? אעשה עם החץ, הנה חוזסטן, והנה פארס, הנה מחוז אמאדן. אתן מפה יותר טובה, שאלתם אם אמאדן זה שושן. אמאדן זה אמאדן, שושן היום זה שוש. באוטו זה 6 שעות מהמאדן לשושן. שושן היתה בירת חורף של מלכים אחימנים, כי זה מקום חם. המאדן, בשמה המקורי הגמטאנה, מקום התכנסו, השורש המאדן לבוא זה מאותו שורש של הגמאטנה, היתה בירת הקיץ כי שם נעים קיץ ומאוד קר בחורף. הגמטאנה גם מוזכרת במקרא. מרדכי ואסתר היו שם, אבל בקיץ. והגמטנה מוזכרת בספר עזרא בשם אחמטה, יש אזכור שלה גם במקרה אצלנו. פרסוליס אולי היו שם, אבל לא בתור מגורי קבע. זה תלוי בהיסטוריון, יש כאלה שאמרו שהיתה בירה כל 3 חודשים, חורף קיץ סתיו אביב, אבל רק המעבר בין בירות היה 5 שבועות בדרכים אז נראה לי פחות הגיוני.
יש הרבה ערים במפות, אבדאן לא קשור להמאדן, זה מקום אחר לגמרי. הנה מבט בתוך קברות מרדכי ואסתר, זה מקום עלייה לרגל גם כן, תיכף נדבר על זה. אסתר עושה ניסים למי שמבקש, פעם גם מוסלמים היו עולים לרגל, היום כבר לא יכולים. למה הם לא יכולים? הנה ביבי. עם ספרו המצוין של חמינאי פלסטין. ביבי עושה לי יחסי ציבור ממש טובים, אחרי כל נאום שלו קוראים לי לפרשן. חמינאי מספר שכמו כל עם יש יהודים טובים ויש רעים, זה שאדם יהודי זה לא אומר שהוא רע, אבל כל גנבים רוכלים אנסים הגיעו לארץ ישראל. אז ציונים הם באמת רעים, אבל לא כל היהודים. גישה של רפובליקה אסלאמית היא שאנחנו לא שונאים יהודים, ליהודים יש נציג בבית הנבחרים, יש שם 290 נציגים, לכל מחוז יש מספר נציגים, בהתאם לאחזו באוכלוסייה, בין 2 ל-31 נציגים, יש 5 נציגי מיעוטים, נציג אחד זורואסטרים, 3 נוצרים ונציג אחד יהודי. גישה של רפובליקכה אסלאמית היא אנו רק שונאים ציונים אבל סבבה עם יהודים.
יש בתי כנסת פעילים, קהילות פעילות. כל עוד לא מאשימים אותך בריגול למען ישראל, חייך טובים. אם מאשמים אותך, קצת פחות... כמה יהודים יש עדיין באיראן. הערכות שונות בין 9000 ל-25 אלף. אני אוהבת את הערכה של אורלי רוחמיאן לפי מספר המצות שנמכרות בפסח, מעריכה 15 אלף. אבל הרפובליקה האסלמאית לא מחזיקה מאגר לפי דתות, בתעודת זהות אין סעיף דת, אפשר להתייעץ עם רבנים, לרוב יהודים איראנים יש קרובים בארץ שיכולים להעיד שהם יהודים, אבל אין שום אסמכתא ממשלתית לזה שמישהו יהודי. השאלה אם אפשר לצאת באופן חוקי מהמדינה. אפשר. אלא אם אין נגדך צו עיכוב יציאה מהארץ, מסיבות ששפטו אותך למוות או יש לך חובות. אפשר לצאת מהמדינה באופן חופשי, הבעיה היא לנחות במקום אחר, מאוד קשה לאיראני לקבל ויזה. אנחנו חושבים, רוצים לנסוע לטיול באיטליה, פשוט נוסעים, רק צריך כסף וזמן. איראני שרוצה לטייל באירופה, צריך מלא מסמכים להוכיח שיש לו מספיק כסף , שלא מתכוון לעבוד שם, שיש לו עסקים באיראן, רצוי גם אמא חולה שלא מתכוון להישאר. הרבה פעמים נותנים ויזה לאמא אבל לא לתינוק, לא נותנים ויזה למשפחות שלמות. צריך לקבוע תור חודשים קדימה תור לשגרירות, ולחכות שבועות בתור שלרוב שלילית. אלא אם רוצים לנסוע לטורקיה, ארמניה , אבל לצאת מהמדינה זה לא בעיה גדולה, הבעיה לנחות במדינה אחרת. האם מותר להם לעלות לארץ? עקרונית לא. לפני כמה שנים העלו את עונש על ביקור בישראל מ-3 חודשים ל-5 שנים בכלא. אבל כשזה יהודים, בדרך כלל מעלימםי עין, פעם אמרו לי שאפשר להגיד, אם בכל זאת מגלים שהייתם בישראל, אבל אתם אומרים שעשיתם עלייה לרגל למקומות קדושים לדת שלכם, הרפובליקה אסלאמית שמקדשת דת, לא יכולה להגיד אתם פושעים כי עשיתם מעשה דתי.
יש הרבה שבאים וחוזרים ,יש כאלה שמנסים לעלות וחוזרים כי החיים שלהם לא רעים שם.ץ בואו אראה לכם את הסיפור האמיתי , אמנם הגישה הרשמתי של רפובליקה אסלאימית זה אנו לא שונאים יהודים, רק ציונים. אז מגיע פורים, זה וידיאו שמראה איך היהודים – מבינים קצת? האיכות לא טובה, בדרך שאני מדברת על רקע זה? זה הסיפור האמיתי שמספרים להם. על מה מבוסס הסיפור? מגילת אסתר היא סיפור שלא מתועד מחוץ לתנ"ך. הסיפור אמיתי שמספרים להם כל שנה,
מישהו שואל: כמה איראני ממוצע מכיר את מגילת אסתר? אענה ואמשיך לסיפור האמיתי. איראני ממוצע, אין דבר כזה איראני ממוצע, זה כמו משל העיוורים והפיל. שביקשו מ-5 עיוורים לתאר פיל, אחד אמר כמו קיר, אחד אמר עמוד מוצק, אחד אמר צינור גמיש, אחד אמר חבל דק, אחד אמר כמו סדין. למה? כי כל אחד מישש חלק אחר של הפיל. רוב איראנים לא יודעים על מגילת אסתר, אם תגידו להם אני ממדינת אויב, יגידו עיראק רוסיה סעודיה? ישראל לא בין אויבות הגדולות הראשונות שבאות להם לראש. את סיפור פורים רובם לא מכירים. כל שנה יותר אנשים מכירים את זה, לצערנו, בגלל התעמולה שעושה המשטר דרך בלוגים ואתרים, בו מספרים את סיפור אמיתי. כיוון שסיפור אסתר ומרדכי לא מתועד בשומקום מחוץ למקרא, יש תרגום השבעים אבל זה תרגום של המקרא, עם שם של מלך אחר אבל אותו סיפור, אין לו תיעוד, זה תיעוד יחיד של אירועים אלה. יש פסוקים בקוראן שאומרים שיהודים הם עם שמעוות, עם של שקרנים, לכן ברור שמגילת ישראל היא שקר. בואו נספר לכם סיפור אמיתי. מרדכי היהודי התחמן סחט מאחשוורוש את הפקודה לגרש את ושתי. הפקודה של אחשוורוש נתן לוושתי היתה בלתי חוקית בעליל, גם אם היתה באה למשתה, עירומה או לבושה, פקודה לא היתה שתבוא עירומה, אלא שתבוא למשתה גברים שיכורים, אם היתה באה היה צריך לגרש אותה, כי אישה מכובדת לא באה למשתה של שיכורים. לכן שאלת מלכוד, מרדכי רצה לתחמן את אחשוורוש, לגרש את ושתי, לגרום לאסתר לפתות את אחשוורוש, להיות שותפתו למדינה, להגיד לו להרוג את איראנים. בגלל שלחץ של יהודים על עמי אימפריה היה כל כך גדול, המן רצה להגלות את היהודים מהאימפריה. לא רצה להרוג, רק להגלות . עזבו שאין דבר כזה להגלות מאיפפריה, אמרו שהמן רצה להגלות , יהודים שקרנים אמרו שהוא רוצה להרוג. אז מרדכי ואסתר אירגנו טבח של 77 אלף איראנים, זאת היתה השואה הראשונה בעולם. טבח העם הראשון בעולם. זה קבר אסתר ומרדכי אחרי שהורידו ממנו – יש פה מילה מחוקה, היא מקום עלייה לרגל. מחקו את זה. למה היא נמחקה? מקורותיי בהאבאדן אמרו שהחזירו את זה בגלל לחץ תושבים מוסלמים בעיר, יש שם אולי 5 משפחות יהודיות, אבל המוסלמים אהבו את המקום. היתה הפגנה שעל דגל ישראל ששרפו בתוכה, היה כתוב בצבע דם שואה של 77 אלף איראנים. שואת 77 אלף איראנים. יש חוקרים שאומרים שלא היה 77 אלף אלא 500 אלף. לא ברור מה החוקרים ההם ומה המקורות, בדרך כלל כשיש מחקר אצל הרודוטוס במקורות העתיקים הוא מוגזם, וחוקרים מעריכים פחות. איראנים אומרים שזה טבח העם הראשון בהיסטוריה. יש לי זמן לספר למה שואת האיראנים היא לא טבח העם הראשון בהיסטוריה. לא גנוסייד ראשון. קודם כל זה לא ממש בהיסטוריה, כאילו נכון שאפשר להסביר, המגילה מאוד נטועה בהיסטוריה ומשקפת את הלכי הרוח ונהלים והשפה והכל, אבל אין לה תיעוד מחוץ לתנ"ך. אי אפשר לומר שהיא אירוע היסטורי. שנית לא היה 77 אלף אלא 75,810, ספרתי. שלישית לא כולם היו איראנים, זה היה בכל מדינות המלך, בכל המדינות חריישרא עצמו אומר: אני מלך של מדינות אריות ולא אריות, לא כולם היו איראנים. חלק היו שמים כמו המן 8ומשפחתו., אז זה לא היה ממש טבח עם לא 77 אלף, לא איראנים ולא בהיסטוריה, גם אם כן היה לא היה ראשו. סיפור הכי דומה למגילת אסתר בהיסטוריה איראנית זה עלייתו של המלך דרייווש. לכורש היו שני בנים, קמבוג'יה וברדיה, לא חייבים לעקוב אחרי השמות. לקמבוג'יה היה חלום נבואי ששליח אומר שברדיה יושב על כס מלכות בשושן והוא המלך. מה עושה מלך שאומרים לו דבר כזה. ? שלח משרת שהרג את אביו, כמו שעושה כל מלך שפוי.. קמבוג'יה היה משוגע לגמרי, התעסק עם אלילים של אחרים, פצע את אליל מצרים בירכו, וזה דברים שלא עושים. קמבוג'יה חשב שהולך למות בשיבה טובה, ניבאו לו שימות בחמטא. אמאדן, בירת הקיץ. הוא חי – הבסיס היה במצרים, חזר לאיראן, בדרך בסוריה אמרו לו ברגיה אומר שהוא על כס המלך. שאל המשרת, לא ביצעת את פקודתי? אמר כן. אז הבין שמתחזה הוא יושב על כס המלכות, הבין מי זה כי היה מישהו בארמון שהיה דומה לברדיה, הבין שהוא זה שיושב על כס המלכות במקום אחיו. זינק על סוסו, בטעות החרב שלו נכנסה לירכו, באותו מקום שפצע את אליל מצצרים, היה לפני גילוי אנטיביוטיקה, זה אומר שהוא מת. . לפני מותו הוא כינס את כל אצילי פרס, בדמעות סיפר על ה חלום שלו שהרג את אחיו בטעות. ביקש מהם לנקום , להעיף להדיח את המתחזה המדי, כי כורש כך וכך שנים קודם ניצח את המדי, פרס היתה תחת שלטון מדי, כורש כבש את אימפריית מדי והפך אותה לחלק מפרס. עכשיו .. של הפרסים נמצאת בסכנה, כדי הסדר יחזור על כנו, צריך להרוג את המלך המתחזה. אבל קמבוג'יה מת, לא רצה להודות שהרג את את אחיו, לא ידעו אם קמבוג'יה סתם חזה או שרצה לעשות בלגן בעולם אחרי מותו. במקום שעלה קמבוג'יה על סוסו ונכנסה לו החרב לירך, קראו אחמטא הסורית. אציל בשם בוטאנה שם לב שברדיה המלך החדש לא יוצא מהארמון, כמו מלכים אחימנים שעשו סיבוב בממלכה. לא הזמין אנשים אליו, שזה משהו שהמלך עשה תמיד. נראה מוזר. היה צריך הוכחה. במקרה הבת שלו היתה נשואה למלך, לברדיה או למתחזה. שלח סריס שיגיד: אדם שאת חולקת איתו את יצועך זה ברדיה בן כורש, או מישהו אחר? אמרה וולה לא יודעת, לא ראיתי אותו לפני שנישאתי לו, אם זה לא הוא לא יודעת. בת של כורש התחתנה עם אחי הקמבוג'יה, עברה עם כל הארמון לברדיה או למתחזה. תשאלי אותה. היא אומרת הוא פיזר את כל הנשים. החשד מתגבר, אבל צריך הוכחה חותכת. אומר לה: בתי, הכל באמצעות סריס שליח – כשהוא ישן תמששי במתחת לתלתליו, כי למתחזה אין אוזניים, קמבוג'יה בין כורש חתך לו אוזניים. זה מפתה לקשר את זה לאוזני המן, אבל אוזני המן זה רק התחיל באיטליה מאוחר יותר. במקור היה סתם כיסוני פרג, כי פרג ישמח לבב אנוש. פרג ביידיש דומה לאוזניים, לכן אוזני המן. תמששי תחת לאוזניו, אם יש לו אוזניים זה ברדיה בן כורש, אם אין לו אוזניים מדובר במתחזה, וצריכים לקחת את שלטון בחזרה. כי חירות הפרסים מוטלת על הכף. שאלה אם יתעורר וירגיש שאני מממשת לו מתחת לאוזניים, הוא יהרוג אותי. אמר: עתידך ועתיד כל הפרסים מוטלת על הכף, מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות. אמרה: בשביל עמיט, מולדתי ובית אבי, אעשה את זה וכאשר אבדתי אבדתי. בבוקר שלחה להודיע לאביה שלאיש היושב על כס המלכות אין אוזניים. אבא שלה אסף עוד כמה אציליםל, דרייווש האחימני היה האחרון שהצטרף אליהם, ניצחו, הרגו את המתחזה ואחיו ואת כל אוהביהם, רצו עם ראשים שלהם ברחובות, אמרו לכל הפרסים להרוג מדים, עשו טבח עם גדול במדים, אז פרסים קיבלו חירותם בחזרה, חגגו חג בשם מקופוניה, שהמנהג שלו שבאותו יום אסור לאנשי דת לצאת לרחוב פן יחטפו מכות רצח. קצת מוזר. מין חג נהפכו, בדרך כלל לאנשי דת יש מעמד גבוה. זה היה בי' תשרי שנת 521 לפני הספירה, יום כיפור.. אנחנו מדברים על שני חגי ראשי שנה, אבל זה לא היה 77 אלף , לא היה רק איראנים, לא הטבח הראשון בטח שלא בהיסטוריה. זה מה שמספרים לנו, אנחנו בקהילת בוני גשרים עם איראן, כלפורים עושים תוכניות רדי טלוויזיה, מסבירים לכל מי שמסכים לשמוע שזה לא ממש היסטורי מה שמספרים לכם בבלוגים, זה לא מה שקורה. לאתרים של הרעים יש תפוצה גדולה משלנו, רק מספרת על תגובה שקיבלתי לאחת מתוכניות שהעליתי ליוטיוב, כתבו: לא מאמין שאתה נותן במה לבחורה הזאת (השתמש במילה מקטינה, אישה קטנה), מה אתה נותן לה לסלף את ההיסטוריה של עם שלנו, מבחינתם אני מכחישת שואה.. היתה פה שאלה. מה כל הספור עם קמבודג'י קשור למדינה. זה סיפור הכי דומה למגילת אסתר בהיסטוריה איראנית. שיש מלך בכאילו, להמן יש טבעת המלך, יש מלך מתחזה, הוא מסכן עם שלם, נערה שנשואה למלך, גבר מבוגר ממשפחתה מפעיל אתה מהשער באמצעות סדריסים, היא מסכנת חייה, מצילה את עמה והס'דר חוזר על כנו. זה קצת מערער את היסטוריה של הסיפור.
בשנת שלוש למולכו עשה משתה לכל.. הפרסםי עד עצם היום הזה אוהבים מאוד-מאוד יין. בטח אתם שואלים את עצמכם איך זה מסתדר עם זה שהם מוסלמים. הם לא מוסלמים ממש, לא מוסלמים ממש, אבל מאז עליית רפובליקה אסלאמית אנשים עושים דווקא. בתקופת השאה, בחודש ראשון של השנה פרסית, יום עשירי זה אשורה, זה יום שנרצח נציג האל, זה חודש של ימים נוראים, מות קדושים, הסונה מתפצלת מהשיעה, ימי אבל, אנשים חילוניים בחודשים אלה לא שתו יין כדי לכבד את אלה שמאמינים, השכנים שלהם. היום בגלל כפייה דתית, גם מי שלא אוהב אלכוהול, נוסעים לצפון איפה שהבילויים ושותים אלכוהול בשביל הדווקא. עקרונית מכיוון שהסיבה לאיסור אלכוהול היא דתית, למיעוטים דתיים כמו ארמנים או יהודים מות רלייצר אלכוהול. יהודים זהירים מאוד, כמעט לא מסתכנים, לא יכולה להגיד שמאה אחוז לא מסתכנים, אבל רוב איראנים מוסלמים שאני מכירה קונים אלכוהול אצל ארמנים. יש לנו משוררים קלאסיים ששרים שירי הלל ליין ולמוזג, כולל כאלה שנחשבים דתיים ודבקים באל, איכשהו מצליחים לחיות בשלום גם עם להיות מוסלמים וגם לשתות יין. סיפרו לי שגם היום השתייה כדת, במסיבות יין, פשוט עושים סבבי יין ושותים ושותים, כולם חייבים לשתות עד שמישהו מתעלף. יש להם קיבולת לא רעה, לפי מה שראיתי.מי שנוסע לחו"ל, קודם כל בירה. מה אחזו דתיים באיראן? קשה לדעת. ב-1980 כשעשו משאל עם לראות מי רוצה רפובליקה אסלאמית, אמרו 98%, זה היה פייק כי זה יותר מכל מוסלמים ודתיים. קל לדעת שמסגדים ריקים, נשים אוהבות להוריד חיג'אב ואנשי דת מודאגים מזה. הם אומרים: למה לא באים למסגדים, למה נשים לא מכסות שיער? יודעים שיש יותר חילונים מבעבר, קשה לדעת מספרים מדויקים.
על הבדל בין מוסלמים לבין איראנים. אסלאם זה חלק מזהות איראנית, ממאה 7 לספירה. זה שאסלאם הוא דת מדינה ב-40 שנים אחרונות וחקו הוא אסלאמי ויש כפייה דתית ושחיתות בשלטון, ולכן העם בורח מדת האסלאם, שתי תופעות מדאיגות היום זה בריחה מהאסלאם, יש כאלה שבכלל אומרים אנו חסרי דת, ויש כאלה שממירים את הדת. אותו דבר קרה במאה 7 שהדת היתה זורואסטרית, האיראנים קיבלו את אסלאם בזרועות פתוחות כי לא רצו את הדת של אימפריה הססנית. הזיהוי בין דת למדינה הרג את הדת. למה יש בין ערבים לאיראנים התנשאות ורגשי נחיתות הדדית? כי כאשר מוסלמים כבשו אותנו, היינו כב רפעמיםי אימפריה, אנחנו לימדנו אותם כל מה שהם יודעים. תסתכלו באתר עיריית חיפה, תסתכלו באתר עיריית חיפה יש שם שמות רחובות, כל שמות של פילוסופים והוגים ערבים, הכל מתמטיקאי ערבי נולד בפרס, פילוסוף ערבי נולד בפרס. כשאני מרצה לקורסים של ערביסטים בצבא ואמרים:" אנחנו המצאנו את אלגברה. מי המציא את אלגברה? חולזני. זה באיראן. כלומר, כל הוגים ערבים של ימי ביניים היו איראנים שכתבו בערבית, מאותה סיבה שאני מפרסמת מאמרים באנגלית, זו היתה לינגו פרנקה שפה משותפת של כל מזרח התיכון אז. לכן שיהיו יותר קוראים כתבו ערבית. מי היו הערבים? שבטים שחיו במדבר, פתרו סכסוכים באלימות, וקברו בנותיהם התינוקות באדמה בשנת בצורת, אוכלים חגבים ולטאות, הפרסים קוראים לערבים אוכלי לטאות, הם אומרים שהם לימדו את הערבים כל מה שהם יודעים.
אני אגיד – הערבים במדבר אוכל במדבר, הכלב באספהאן שותה מי קרח.. מצד שני להם יש יותר כסף , אותם העולם יותר אוהב, לערבים, אז אנחנו גם בהרגשת התנששאות וגם רגשי נחיתות. לפרסים יש נפט, אין כסף. אם מגיע כסף כשמוסרות הסנקציות, זה הולך לעזה ולבנון.
הגורם שהביא לראשונה למעורבות של חומיני באיראן – וואו. אני לא . השאלה היתה בקשר לגורם שהביא למעורבות של חומייני באיראן, לא אכנס לתיאוריות קונספירציה כי לא קשור לנושא הרצאה, והזמן קצר. יש תיאוריות קונספירציה, כשחומייני היה בצרפת הצרפתים הוקסמו ממני, אבל הוא גדל באיראן והאיראנים הפיצו את תורתו. מה סיכוי שמשטר ישתנה ביופם מן הימים? מאה אחוז, אבל לא יכולה להגיד מתי. האם יש בהאים באיראן? כן, זה מיעוט הכי נרדף, ישובים בכלא על הפצת הדת, על זה שהם בהאים, יש להם מכסות באוניברסיטה, כשמגלים שהם בהאים מעיפים אותם. הם מיעוט הכי נרדף. איראנים בהתחלה קיבלו את דת אסלאם סונית, השיעה היתה כת קטנה ונרדפת. ב-1501 ילד ג'ינג'י בן 14 הפך את השיעה לדת המדינה, עדיין יש להם מנטליות של דת קטנה ונרדפת שזה קצת דומה לנו.
מה המטרה שלהם נגד ישראל, מה מנסים להגיד. תיאוריה שלי זה שצריך אויב כדי לשלוט ולאחד, בלי ישראל לא יהיה להם לגיטימציה להתעלל בעמם. גם בוועידת אחדות אסלאמית שהיתה בטהרן רוהני אמר, נשכח הבדלים בין סונים לשיעים, יש לנו סרטן בפלסטין הכבושה, שצריך להילחם בו. הם מנסים להתאחד סביבו, לצערם העולם הערבי מתחיל לצאת מזה אבל הם מנסים למשוך אותו חזרה פנימה.
אם אני כל הזמן אומרת איראן, למה דווקא פרס היא הבירה היא המקום שעל שמו זה נקרא? כי המלך שישב בפרס, אתם זוכרים את שקף הראשון, כאשר מרכז שלטון היה במדי, קראו לאימפריה מדי, כאשר מרכז השלטון היה בבל, קראו לאימפריה בבל, כאשר מרכז אימפריה היה בפרס, קראו לאימפריה פרס. בתוך המדינה תמיד קראו לה איראן.
מה מצבנו בזמן? ואז אתם תגידו – יכול להיות שתצטרכו לבחור בין בכוח GIRL, לבין מילים בפרסית. גם וגם. אני יכולה להישאר, יש לי 17 שעות לדבר על מגילת אסתר, פה אני נותנת רק אחרית דבר של מגילת אסתר מאחורי המסיכה. מגילת אסתר רואים שוושתי מסרבת, למה העזה לסרב? כי לנשים אחימניות היה המון כוח, באמת השפיעו על החלטות, יודעים את זה מהסיורונים יוונים. המן מבקש על נפשו מאסתר, זה בגלל שלנשםי היה כוח. קיסריות שהיו קיסריות בעצמן של אימפריה, לא היו באימפריה אחימנית, היו במאה שביעית לספירה שתי קיסריות, ביחד היו פחות משלוש שנים, היה בתקופה שהתחלף מלך, כמו שנות ה-90 בישראל. מגילת אסתר היתה במאה חמישית לפני הספירה. אנחנו יודעים שלאחשוורוש היתה שרת צבא שיעצה לו לא לצאת לקרב סלמיס, שבו הובס. אילו היה מקשיב לה, אולי הייתי מדברת יוונית. אבל לצערנו זה מה שקרה. גם במיתולוגיה איראנית רואים גיבורות, זו גולדה עד ש.. הוריד לה את הקסדה, מגלה שהיא אישה ומתאהב בה כמובן, נלחמה כמו גבר. יש לנו משוררות ונשים משל עצמנו. זו עם חיג'אב ילידת 1906, משוררת אישה ראשונה, לכל המשוררות היו חיים אישיים מאוד לא כיפים. השרה הראשונה בתקופת השאה, היתה זורואסטרית, שרת חינוך, וכאן רואים אותה עם מדי שרד של שרה. זאת פארוחלו פארסה. כאן רואים אותה בבית מפשט, במהפכה אסלאמית שפטו אותה על בגידה במולדת, אמרה מעדיפה למות גאה ולדעת שנלחמתי עד הסוף מאשר לשים חיג'אב על הראש. אז הוציאוה להורג. לאיראן יש פרס נובל אחד, של שירין עבאדי, פרס נובל לשלום ב-2003 על פעולותיה בנושא זכויות אדם, נשים, זכויות ילד במשפחה, הגנה על מתנגדי משטר. באחד התיקים אומרת שעברו על תיקים של סימון קרבנות, שרוצחים בשם המשטר קיבלו שמות קורבנות, ומצא האת שמה באחת הרשימות. קיבלה פרס נובל ב-2003, ב-2009 הפכה לאדם ראשון בהיסטוריה שמדינה שלו החרימה לו את הפרס. עכשיו חיה בלונדון, ביוגרפיה שלה מעניינת מאוד.
מדברים על גרל פאואר, היו גם משוררים גברים, אבל פרס נובל רק של אישה.
על התמונה הזאת שאני אוהבת כתוב: רכב זה נעצר בגלל חיג'אב לא ראוי של נהגת ונוסעות, ובשל זיהום קולי – שירים לועזיים. יש חברות שיצאו מהאוטו עם חיגאב לא ראוי, גררו להם את האוטו, וזה שבוע שאוטו עצור וקנס.
עד לפני – עדיין אי אפשר לראות שלט כזה בסעודיה, כי עד לפני כמה חודשים לא היתה בסעודיה נהגת. אין דבר כזה אישה שיוצאת מהבית לבד, ועם חיג'אב לא ראוי בסעודיה, ובאיראן יש ויש. באיראן בטח יכולה להסתובב לבד, נשים יכולות להסתובב לבד, יש יותר סטודנטיות מסטודנטים, כל מקום שחייבים להיות הייאתולה יש אפליה, שירין שקיבלה פרס נובל היתה שופטת רא שונה, אבל אחרי מהפכה כיוון ששופטים חייבים להיות אנשי דת, הפכה למזכירה, ונשארה בבית. לקח לה 10 שנים לקבל מחדש רישיון עריכת דין, וכשקיבלה את רישיון פעלה לזכויות האישה , הילד והפליט. זה מראה דיכוי נשים, אבל מראה שהן עושות את זה. נשים איראניות הן מדוכאות אבל לא פרייריות. לנשים באיראן היתה זכות הצבעה לפני נשים בשוויץ, בשוייץ היה מאוחר מאוד, אז זה לא חוכמה.. תסתכלו איך הן לבושות, כמה שיער מציץ להן. אצלנו אומרים אבן החן בשביל הבעל, צריך לכסות את השיער שאף אחד אחר לא יראה חוץ מהבעל, הן מסתובבות עם שיער בחוץ. גם בכפרים הכי נידחים נשים מבציעות. לא כולן יודעות קרוא וכתוב אבל רובן, בערים הגדולות רובן, בכפרים פחות. יש את מעצומה אבתכאר, היתה יו"ר ארגון איכות סביבה, שגרירה, סגנית נשיא. בנה חי בלוס אנג'לס, יש הרבה בני מולות שחיים בלוס אנג'לס, גם על זה איראנים מוחים. יש יהודים רבים שגלו אחרי השאה ללוס אנג'לס, אבל זה שהורים שלהם בצמרת המשטר מלכלכים את ארה"ב ושולחים את הילדים לשם כי זה כיף יותר, זה טעם לפגם. היתה קבוצת כדורגל לפני מהפכה, אבל גם אחרי המהפכה, החיג'אב לא עוצר אותנו ,כדורגל נשים. קצת הפוך על הפוך, הרעלה שחרה את האישה. אמרתי על מטוטלת, כאשר שלטון רוצה להיות ארי וחילוני, העם רוצה להיות מוסלמי, וההיפך. כאשר ב-1936 רזה שר רצה פנים למערב, אמר מעכשיו אסור לנשים להופיע במרחב ציבורי עם חיג'אב. היו משמרות אי צניעות ברחובות, מה קרה? לא יכלו ללכת עם חיג'אב במרחב הציבורי. מה קרה? אני מחפשת מישהי עם כיסוי ראש. את שאלת שאלות. אשאל אותך. אם יהיה אסור לצאת עם כיסוי ראש מהבית, אז מה תעשי? את תלכי עם כיסוי ראש, משמרות אי צניעות יתלשו את כיסוי ראש. אז תישארי בבית. רוב הנשים חמש שנים נשארו בבית. המהפכה אסלאמית לא קרתה כיוון שהשהא היה טוב, אלא כיוון שהיה רע, חשבו שלא יכול להיות רע. אחת סיבות שעכשיו לא מתרחשת מהפכה, עד 2011 אמרתי זה קרוב, אז קרה אביב ערבי ראו שיכול להיות יותר גרוע. זו אחת הסיבות שמאז לוקחים את זה באיזי, לא יודעת מתי יהיו חילופי שלטון. אז ברגע שכופים רעלה, נכון זה לא נוח, לא נעים, לא נותן ביטוי עצמי, אבל זה לא נורא. אם יכפו עליי לצאת עם כיסוי ראש מהבית, אעדיף לשים כיסוי ראש ולצאת. אני גם אוהבת חיג'אב, בגלל שאנו לפני פורים הבאתי לכאן, מי שרוצה יכול לנסות. יש הרבה אוניברסיאטות באיראן, יש כמה בטהרן, ויש בכל עיר גדולה ( בתשובה לשאלה). שאלו על אהדה לסלמן רושדי באיראן, כמה זמן לא ראיתי את השם בשומקום. אין לי תשובה על זה.
רוצה לחזור לכדורגל, עם חיג'אב אפשר אפילו לשחק כדורגל. זו קפטיין נבחרת כדורגל באיראן, היא העלתה למודעות את הבעיה, כמה נשים באיראן יש להן זכויות יכולות ללמוד, מגיעות לעמדות גבוהות, בנישואים שם הם רק אזרחיים, חותמים בפני פקיד. אפשר לעשות גם עם איש דת, אבל לא עושים, אותיות קטנות זה חוק האסלאמי. אישה מקבלת מלא מלא כסף, מוהר, אבל נותנת את כל זכויות שלה. בעל יכול להחליט האם תלמד, מה תלמד, האם תעבוד, מה תעבוד, כדי להוציא דרכון צריך חתימה של הבעל, אם את אלמנה חתימה של אחיך, אבא או בן מעל גיל 15. צריך חתימה של גבר כדי להוציא דרכון ולצאת מהארץ. לפני כמה שנים גביע אסיה כדורגל נשים, זה היה ביום שבנה החל כיתה א', בעלה לא הרשה לה לצאת מהארץ, גם חמינאי לא הצליח להזיזו מדעתו, לפחות זה עלה למודעות, לכן היא אחת נשים החשובות בעיניי.
השאלה היתה שיעה הופיעה במאה השביעית באמצעות עלי, אבל איראן אימצה רק ב-1501, לכן לשיעים יש עדיין מנטליות של מיעוט נרדף. יכול להיות שאילו אסמעיל לא היה מאמץ השיעה כדת מדינה ב-1501, או שהיתה נשארת זרם קטן או נעלמת ואיראן היתה סונית.
אחוז גירושים עולה בהתמדה. יש קריקטורות שמראות זוג אצל רשם נישואים, וגבר אומר לרשם גירושים אל תצא עכשיו להפסקה.
אני רואה שהכל באותו – סירה. מתרגמים כפילגש, אבל זה נישואים רשמיים אבל זמניים. יכול להיות תחליף לזנות כי יכול להיות שעתיים. גם יכול להיות תחליף לנישואים, לצעירים רבים נישואים זה דבר כבד עם מוהר והתחייבות, זה כמו לגור ביחד.. דתיים שרוצים קשר רשמי, עושים סירה. אמא לא גאה להגיד שבנה בנישואים לבנים, אבא לא גאה להגיד שבתו בסירה. הרבה פעמים בפרק ב' שילדים של הגבר לא רוצים שהאישה השנייה תירש אותו, הילדים אומרים רק סירה, אפשר להגביל ל-99 שנים. ממילא יש כל כך הרבה גירושים, שגם נישואים לא זמניים הם זמניים. צ'אדור זה סוג של חיג'אב, חיג'אב זה בורקה, צ'אדור, כל מה שמכסה את ראש האישה. גם כיסוי ראש פה נחשב חיג'אב.
משתמשים בכתב ערבי, פרסים נכתבת בכתב ערבי, קירילי, פינגליש, אותיות אנגליות, פרסית מודרנית החדשה הכי מודרנית כתובה בכתב עברי.
הזכרת עוד טקסט בפרסית בכתב עברי, פרסית יהודית. יש בה הבדל קטן מפרסית הכללית. היהודים כתבו בכתב רש"י או כתב מרובע עברי את השפה שלהם, שדומה לשפה הכללית.
הכתב המיינסטרימי הוא בערבית, אבל בטקיג'יסטן כותבים קירלית, באינטרנט כותבים באותיות אנגליות, היהודים כותבים בערבית.
שאלה – זה כתב ערבי, לפני מאה שביעית היו שני כתבים שמבוססים על שפה ארמית. חריירשה וחבר מרעיו כתבו בכתב יתדות. [
רוצה להמשיך. לוחמת זכויות הדם, מרים מירזאח'אני ז7וכה מדליית פילדס מקבילה לפרס נובל במתמטיקה, מוענק למתמטיקאי מתחת גיל 40, האישה היחידה ואדם היחיד איראני שזכה במדליית פילס, היא מרים איראנית. לצערנו נפטרה בגיל 40 מסרטן לפני מספר שנים. למדה באיראן. היתה השראה להרבה ילדות בעולם.
זו מסיניה אלסדיגנג'אד הבעיה עם מחאות שהן ספורדיות, לא מאורגנות, כל פעם על רקע אחד בעיר אחרת, המחאה הכי יציבה כמה שנים זה מחאה שמארגנת אישה הזאת כמעט לבד, סוחפת נשים רבות בתוך איראן, מתחזקת עמוד פייסבוק טוויטר אינסטגרם, זה מחאת החיג'אב, לביוגרפיה שלה כותבים הרוח בשערי, בלי חיג'אב. יזמה עמוד פייסבוק שנשים שולחות תמונות שלהן במקומות ציבוריים בלי חיג'אב, היא מתעדת מכות שמקבלות נשים אלה, קללות, וגם נשים שהולכות במקום ציבורי בלי חיג'אב ואנשים אומרים להם שאפו.
היא חיה בארה"ב בשנים אחרונות, יש אומרים שהמלעיזים אומרים שהיא ממומנת על ידי ארה"ב והיא בוגדת. אבל הבנות באיראן אוהבות אותה מאוד, לדעתי היא אחת המנהיגות, המועמדות האפשריות למנהיגות הבאה אחרי שחרור איראן. מסיח אלנג'יג'ד. שאלה קצרה.
השאלה היתה אם אפשר להעלות קווים מאפיינים לעם הפרסי. הסיבה שלא, שזה משל העיוורים והפיל. יכולה לומר על אישה משוחררת עם דוקטורט שמתחתנת אחרי גיל 30, מתגרשת כרצונה, עושה ילדים מאוחר. והיא תהיה טהרנית. ואני יכולה להגיד על פטמנית שמחתנים אותה בכפייה בגיל 13 עם גבר בן 70, במערב המדינה איפה שמיעוטים סונים, כורדים ערבים אפגנים, יש שיעור עצום של התאבדות נערות, כי אישה לא יכולה ליזום גירושים, אז רצח בעל והתאבדות זו דרך החוצה. מה שאני יכולה לומר בגדול שפולנים זה פרסים מכובסים.
כמה מילים לסיום. מילים שמוזכרות במגילה ומשמשות עד עצם היום הזה. הגעתי לאיראן מהשפה. הסיבה שאני יכולה להגיד שמתייחסים לכורש ככה , שכדי ללמוד שפה צריך לקרוא טקסטים, כך אני מכירה טקסטים מאחשוורוש עד אחמדינג'אד. מילה דת פרסית עתיקה, דתה, זה חוק, זה מזכיר דאטה, בלטינית זה נתונים. דתה זה נתונים , רבים של דתו, מה שניתן. בפרסית עתיקה דתה זה מה שניתן. מהשורש דת. דוברי רוסית איך אומרים ברוסית לתת, דת. דת זה לתת, איך אומרים בצרפתית לתת דונה, בספרדית – דר, באיטלקית דרה. בהרבה לשונות איך אומרים ביוונית מתנה? דורון. זה מתנה ביוונית, מה שניתן. תיאודור זה מי שניתן על ידי האל, יונתן. דורון זה מתנה כי עברית שאלה גם מיוונית לא רק מפרסית. כל מילה שמסתיימת באון ולא מוצאים לה אטימולוגיה מניחה את הדעת בשורש עברי, כנראה זה ביוונית. מה שניתן על ידי מלך או אל, זה דת. והדת ניתנה – בהינתן דת. דת זה חוק. השתייה כדת, את דתי המלך אינם עושים, מחבר המגילה מסתכל על זה, בפרסית חדשה דד זה פועל לתת, גם חוק, בצירופים כמו בית משפט, משרד משפטים , תביעה משפטית. אותה מילה דת משמשת גם במובן חוק גם במובן של לתת.
יש לה עוד משמעויות. פטיגמה – הגיעה לעברית כפתגם. פטי לעבר גמה זה שורש תנועה, פתגם עובר מדור לדור. פתגם המלך עובר מהמלך לעם. בפרסית חדשה זה טיים, בעיקר משתמשים בזה להודעה או מסר. מי שמכיר את משורר איראני שהגיע לארץ לפני כמה שנים, עדיין בתהליכי בקשת מקלט בתל אביב, .. זה שמו הפרטי. שורש של TO BARE, נושא את המסר זה נביא. ושתי – זה הטובה ביותר. זה נקבה של והישתא. הטוב ביותר. מחבר מגילה יודע גם את זה, הוא אומר: Nלכותה ייתן המלך לרעותה הטובה ממנה. ושתי הטובה ביותר, מלכותה ייתן המלך לרעוהת הטובה ממנה. ושתיא אחתו- קיום טוב. זה שמו של גן עדן בפרסית עתיקה, המקום שהולכות נשמות של צדיקים,ף בפרסית חדשה בהשט זה גן עדן, אותו שורש של ושתי הטובה ביותר. כי גן עדן הקיום הטוב ביותר. חרבונא הזכור לטובה, בא מפרסית עתיקה, . והיוור פאר, הוד או הדר, משהו שבספר מלכים הפרסי, זה משהו שמאוד חשוב שיהיה למלכים, גם בספרות פרסית עצמאית של תקופה הססנית, מקבילה לתלמוד, גם שם פאר, מה שיש לי כאן על הצוואר, קוראים לו פרבאהר, זה נשמות אבות, לא קשור לפאר. קשור לפרא, קדימה, ופרא ורטה, מי שמתגלגל קדימה.ף לפני שאנו נולדים, וגם אחרי שמתים יש לנו פראוור שמתגלגל קדימה. ויזתא - שזה טוב יותר, וזתא זה נולד, להרבה פרסים יש שמות שמסתיימים בזאדה, זאדה זה יותר של אפגנים או בוכרים, זאדֶה זה מאיראן. אם יש יצחק זאדה, זה בן של יצחק, וחיאזאדה, נולד יותר טוב, בן עשירי. לא ניסיתי אבל אומרים לי שלידה עשירית זה יותר קל. והיאזאתה עבר לבייזאד, יש כמה יהודים שקוראים להם בייזאד, זה מישהו שנולד טוב. השם הזה משמש עד היום. המן – והומאנה, ווהו, זה טוב, יודעים להגיד טוב, גם יותר טוב, והאיה, גם הכי טוב והישתה. פרסית עתיקה שלכם מצוינת. ווהומאנה זה מחשבה טובה, מחבר המגילה יודע את זה, כי מה הוא אומר על מזימת המן? ישוב מחשבתו הרעה אשר חשב על היהודים על ראשו. להשיב את הספרים מחשבת המן האגגי, להשיב רעת המן האגגי. והו-המנה, היום קיים כשני שמות המן פחמן. ווהומאנה זה אל מספר 2 בדת הזורואסטית, יד ימין של האל הראשי, לסוכן של מזדדה באיראן קוראים בהמאן. מזדה זה כי לראש מנכל החברה קוראים מצודה, אבל לפי הלוגו רואים שהוא יודע, הוא קרא למאזדה באמת על שם האל, כי זה דומה למאצודה. לא קשור למצדה כנראה. גם בהאומן וגם הומן, אסתר שסך הכל אנחנו היום פה בגללה, פרסית עתיקה סתארה, מילה שקיימת עד היום בפרסית בתור כוכב. סטאר. זה נכון שהיא מזוהה עם אלה אשתר שהיא בבלית, אבל זו אלה בבלית עם שם פרסי, מזוהה כמו כל אלות אהבה ופריון עם כוכב ונוס, נוגה. אם רוצים לקרוא לנכדה על שם סבתא אסתר, אפשר לקרוא לה נוגה..
שזה יפה, לאמא שלי קוראים אסתר ולאחיינית נוגה.
הצלחתי לדבר על כל מה שרציתי, כמובן שאני יכולה לדבר עוד 17 שעות. פרדס לא מופיע במגילת אסתר? נתיי רשימה של כמה מילים שיש במגילת אסתר ועדיין קימות בפרסית וערבית. יש לי שני פודקסטים, תוכנית רדיו באינטרנט, איראן מועשר, יש איראן בקטן ברדיו תל אביב. אפשר לשמוע בזמן נהיגה, שטיפת כלים, ארוחת בוקר. יש בסוף אם תרצו מספריי כולל מגילת ישראל מאחורי המסיכה, אהיה שם בחוץ, הבאתי שוקולד של יער הקקאו לשחד את מי שרוצה. מי שרוצה מוזמן להתחפש להצטלם ולתייג אותי. אחר כך אפשר לשאול אותי שאלות. אנחנו אחרי הזמן.
המבטא – פרסית יש שני סוגי. יש אָה עם חיוך, רוצה לראות את כל השיניים. אָה. יש אָה עגול, תגידו זה, מן .זה מן. זמן. זאמן. מה זה זאמן? נכון, מפרסית עתיקה, ג'מאן, עוד מילה שיש גם במגילת אסתר וגם פרסית חדשה. ג'מאן זה בפרסית עתיקה, זה מה שהולך, מה עושה הזמן? גם זמננו בורח, תודה רבה נעמתם לי מאוד. מחיאות כפיים.


מתוך האירוע:
ד"ר תמר עילם גינדין, בלשנית וחוקרת איראן, לוקחת אותנו למסע בילוש והיכרות עם איראן של היום דרך האירועים, המקומות והדמויות במגילת אסתר.
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus