תפרו להמן תיק: נחמה לימי קורונה

חשבתם שאוזני ההמן של ימינו ממולאים בתערובות מוזרות? בפולין עשו את זה קודם, עם מלית של כוסמת, בצל ופטריות. שמיל הולנד מתחקה אחר עקבותיהם של אוזני ההמן, ובודק מה הקשר בין החג לאוזניו של הרשע מהמגילה

מאפי הפורים שלנו ,שצמחו במרכז אירופה ונדדו משם למזרח היבשת, נהפכו בדורות האחרונים לנכס צאן ברזל במסורת הישראלית ולמאכל הפורים המרכזי. הם זכו לשם "אוזני המן", אך במקור, במזרח אירופה, הם נקראו "תיקי המן" או "המן טאשן" ביידיש. איך נוצרו תיקי המן, שנהפכו בגלגול העברי לאוזניים?         


במקור היו אלה כיסוני בצק ממולאים בפרג, מאפה מרכז-אירופי קלאסי שאותו הביאו יהודי אשכנז מגרמניה לפולין. שמם בגרמנית היה "מאן טאש": מאן - פרג, טאש - כיסון או ארנק. היידיש הוסיפה לשם את הקידומת "א" ויצרה את "א-מאן טאש", שהזכיר בצליל את המלה "המן". כך זכה המן הרשע למאפה משלו, והפרג נהפך למילוי הפורימי האולטימטיבי. לאחר שנתקבע השם, מצאו בו דורשי רמזים משמעויות נוספות, סימן לכך שתש כוחו של המן.

 

 


אסתר, המן ואחשוורוש

 


אוזני ההמן זכו למילויים נוספים. בצ'כיה בכלל ובבוהמיה בפרט מילאו אותן בפובידל, מחית של שזיפי שגיב עתירי סוכר שבושלה שעות רבות ולפעמים ימים שלמים, ללא תוספת סוכר, וזכתה לפופולריות עצומה במרכז ובמזרח אירופה.


מה לאותה מחית שחורה ולפורים? למנהג יש שורשים היסטוריים עמוקים, ומקורו בעלילת דם, או ליתר דיוק "עלילת פובידל" שאירעה בבוהמיה במאה ה-17. יהודי בשם ברנדייס סחר בפובידל, וכורך ספרים פקד את חנותו וקנה מהמחית. כמה ימים מאוחר יותר הלך אותו כורך לעולמו, וברנדייס הואשם במכירת פובידל מורעל, לא פחות, והרשויות גזרו עליו עונש מוות. הפרשייה הגיעה עד לבירה פראג, וצוות מיוחד של חוקרי משטרה נדרש לפרשייה. לאחר חקירה יסודית הגיעו השוטרים למסקנה שהכורך היה חולה שחפת, וזו היתה הסיבה למותו. כזכר לנס, כתבו יהודי מורביה מגילה שתיארה את הסיפור וקבעו את התאריך כ"פורים קטן", המציין את הצלתם האישית. את כיסי ההמן שלהם הם מילאו בפובידל - זכר לנס.


במקומות אחרים התפתחו סוגי מילוי נוספים על פי חומרי הגלם המקומיים. במזרח פולין מולאו המאפים באגסים יבשים קצוצים שתובלו בקינמון. בבוקובינה ובטרנסילבניה מולאו הכיסונים במחית אגוזים ובדבש. בכמה קהילות הוחלף הבצק הפריך בבצק שמרים, והנועזים אף מילאו את הכיסונים במלית מלוחה, כמו כוסמת, בצל ופטריות, שהיתה נפוצה בפולין.  


עדיין נשארה לנו שאלה פתוחה אחת: איך נהפכו התיקים לאוזניים? ובכן, עם עלייתם ארצה עוברתו ה"המן טאשן" ונהפכו לאוזניים בהשפעת מדרש ההגדה: "המן נכנס לגנזי המלך אבל וחפוי ראש ואוזניו מכותפות". ואיך נראות אוזניים מקוטפות, אם לא כשני משולשים שווי צלעות?

 

אוזני המן

 

 

המצרכים:

2 חלמונים

100 גרם אבקת סוכר

200 גרם חמאה רכה

קליפה מגוררת מלימון אחד

300 גרם קמח

 

למלית פרג:

3/4 ליטר חלב

125 גרם סוכר

1 כף תמצית וניל

קליפה מגוררת מתפוז אחד

250 גרם פרג טחון טרי

50 גרם צימוקים בהירים

מיץ מלימון אחד

1 כף ברנדי

1 כף קואנטרו (ליקר הדרים)

1 כף חמאה

1 ביצה טרופה

 

 

 

ההכנה:

  1. מכינים את הבצק: מקציפים את החלמונים עם אבקת הסוכר, מוסיפים את החמאה ואת קליפת הלימון. מוסיפים את הקמח ומעבדים עד שמתקבלת תערובת פירורית.
  2. לשים את התערובת ביד עד שמתקבל בצק גמיש ואחיד. עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לשעה לפחות.
  3. מכינים את מלית הפרג: מחממים את החלב, הסוכר, תמצית הווניל וקליפת התפוז. מוסיפים את הפרג הטחון והצימוקים, ומבשלים עד שכל החלב נספג בפרג ומתקבלת עיסה לחה ומוצקה. מוסיפים את מיץ הלימון, הברנדי, הליקר והחמאה, מערבבים ומבשלים עוד שתי דקות. נזהרים לא לחרוך את התערובת. מסירים מהאש ומצננים.
  4. מרדדים את הבצק לעלה בעובי 1/2 ס"מ, רצוי בין שני דפי פרגמנט מקומחים, וקורצים בחותכן או בכוס עיגולים בקוטר 10 ס"מ.
  5. מורחים את העיגולים בביצה טרופה, מניחים כפית מהמילוי וסוגרים למשולשים.
  6. מורחים את אוזני ההמן בביצה טרופה, ומכניסים למקרר לייצוב.
  7. אופים בחום של 180 מעלות עד שאוזני ההמן מזהיבות.

 

  • גיוון: ניתן להחליף את מלית הפרג בפובידל מעורב בשקדים לבנים.

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי