עבודות שירות

קומיקס הוא בראש ובראשונה שירות שהמאייר מספק לקהל. רק אחרי שמבדרים את הקהל, אפשר לדחוף לו גם ערכים. ארבעה קומיקסאים מובילים מדברים (ומציירים) על גבולות חופש האיור בישראל. הבחירות של הקומיקסאי אורי פינק. פולמוס בריבוע

 
 



קומיקס שעורר פולמוס:
אחרי רצח רבין עשיתי קומיקס ל"מעריב לנוער". זו היתה אחת הפעמים הראשונות שניסיתי לעשות קומיקס רציני על תחושות משבר ומצוקה, ולא סתם להצחיק. זה עבד יפה בכל המישורים וקיבלתי המון תגובות חיוביות - הן במישור המקצועי והן מילדים שזה עזר להם להתמודד. זה הכי קרוב שהגעתי לעמדת השפעה. על תוצאות הבחירות, מתברר, לא הצלחתי להשפיע מי יודע מה.

 

מה הופך בן אנוש לקריקטורה טובה?
בעיקר אפיונים. אם יש מישהו שמאופיין חזק, שמשהו מאוד בולט אצלו, בדרך כלל קל לעבוד איתו. קל יותר לצייר אנשים מכוערים. אהוד אולמרט הוא סיוט, כי הוא מלא מאפיינים וקשה מאוד לצייר אותו. המטרה אצלי היא לא להפוך את המאוירים לקריקטורה - אני צריך לקחת את הדמות ולפרק אותה באופן מודע. זה תהליך הרבה יותר שכלתני.

 

מי המאויר החביב עליך?
יש הרבה דמויות קומיקס שאני אוהב לצייר, אבל יש לי מזל עם ביבי: הראש מרובע ממש כמו קובייה מצחיקה, הפה נוטה הצדה והאף בננה. עם ציפי לבני לא כל כך הלך לי. אהוד ברק הוא די קל וכיף להתעסק איתו - עגלגל עם אוזני שדון. גם עמיר פרץ הוא דמות שקל מאוד להתעסק איתה, אותו כל אחד יכול לצייר. היתה תקופה שהייתי גונב הכל מזאב ז"ל - הוא היה מציר קריקטורות בעיתון, ואני הייתי לוקח אותן והופך אתן לדמויות קומיקס. כשהוא נפטר, הייתי צריך להסתדר בעצמי. לדאבוני, בזמן האחרון אין בין הפוליטיקאים מישהו שכיף לצייר אותו.

 

באיזה נושא לעולם לא תיגע?
הכל עניין של הקשר, ולכן אין נושא כזה. אני לא אעשה קומיקס על השואה ב"מעריב לילדים", אבל יש מסגרות שבהן בהחלט כן. אני מניח שלא הייתי מתעסק בדברים פרטיים שלי, שיגרמו לי לחשוף את עצמי או את משפחתי.

 
 


באיזו מידה קומיקס פוליטי אכן משפיע?
תלוי איפה הוא מופיע. שי צ'רקה יצר ב"חרצופים" את הדמות של דן מרידור, שהרסה לו את הקריירה. קומיקס יכול לחדד דברים קיימים, אבל לא ליצור דברים חדשים. כל דבר בתקשורת יכול להדגיש דברים ולשנות תודעה, וכך גם קומיקס. קומיקס הוא בראש ובראשונה שירות שאני מספק לקהל. המטרה של קומיקס פוליטי היא להראות את הדעות הפוליטיות שלי, אבל קומיקס כמו "זבנג" בא לבדר את הקהל. רק אחר כך אני יכול לדחוף ערכים מעבר למה שאני אמור לעשות במסגרת תפקידי. באופן כללי, קשה לי לקחת קרדיט על שינוי פוליטי מהותי שנגרם בעקבות קומיקס. זה נראה לי קצת מטורף.

 

האם יש חיי מדף לקומיקס?
בטח! אני רואה ילדים קונים קומיקס יותר זקן מהם. "זבנג" כבר בן 21.

 

עם איזו דמות מאוירת היית רוצה להיפגש?
הייתי הולך על דמות של גיבור-על, שייקח אותי לטיול בחלל. הפלאש הוא סופר-מהיר, אז אולי אספיק יותר: כשאצטרף אליו, אוכל לצייר את כל הקומיקס ויהיו לי גם חיים בנוסף לזה. 

 


 

 

אורי פינק הוא קומיקסאי ויוצר  'זבנג' האלמותי. 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי