• שתפו
נגישות
EN

קן-דרור

שברי זיכרונות מפי אנשים שפגש בדרך, מאירים את דמותו של יהודה קן-דרור מעבר למיתוס ההקרבה העצמית שצמח מסיפור גבורתו ומותו

 

לזכרו של יהודה קן-דרור
 

יהודה קן-דרור נצרב בזיכרון הלאומי כגיבור ישראל שהתנדב ושעט קדימה ללא היסוס כדי להציל את חבריו. אבל מאחורי דמותו ההירואית היתה דמות מרתקת: אדם עצום ממדים, "הר אדם" כפי שכינו אותו חבריו, שרירן ומסיבי אך עדין נפש, אשר למד גננות בתיכון, היה חובב טבע אמיתי, טייל בהרי ירושלים ותפס חיות קטנות כמשחק, חבר אמיתי שאהב לעזור לכל מי שצריך.

 

יהודה נולד בירושלים ב-1935, בן לשמחה ושלמה קן-דרור, ילידי ישראל. משפחת קן-דרור לדורותיה נולדו וגדלו בירושלים. יהודה היה אחד מעשרה ילדים במשפחה. אחיו, אליהו מזרחי, נהרג במלחמת העצמאות‏.

עם אחותו

בדצמבר 1953 הוא התגייס לצה"ל ושירת בחטיבת הצנחנים, ובמבצע קדש לחם, כחייל מילואים, כנהג הג'יפ של סא"ל אהרון דוידי, מפקד גדוד מילואים, ונמנה עם הכוחות שלחמו במעבר המיתלה.

 

ב-31 באוקטובר 1956 הסכים יהודה לנהוג בג'יפ אל תוך מעבר המתלה, בפעולה שהסיכויים לצאת ממנה חי היו קלושים ביותר, כדי למשוך אליו את אש הלוחמים המצרים שהסתתרו במעבר, ובכך לסייע לאתר את עמדותיהם. הוא נסע לאורך 500 מטר, ובמהלך נסיעתו נורתה עליו אש עזה. חבריו ליחידה חשבו שנהרג, אך לאחר שעות אחדות הצליח לזחול אליהם. כעבור חודשיים מת מפצעיו.

 

לאחר מותו הוא זכה בעיטור הגבורה, העיטור הגבוה ביותר בצה"ל, על "מעשה גבורה עילאית שנעשה נוכח פני האויב, תוך חירוף נפש".

 

מאחורי הקלעים

 

היוצרים עידן ברזילי ומור ישראלי כותבים: 

"רצינו להיות איתו בתוך הרכב, ללוות אותו בנסיעתו האחרונה: מה חשב? מה הרגיש? האם הוא ידע שהוא הולך למות?  בתחילת התהליך חשנו רחוקים מעט מדמותו של קן דרור. הסיפור ישן, לא נותרו קרובי משפחה, ועל אף שניסינו למצוא מידע מעמיק ולפענח את דמותו המסתורית, התחקיר שערכנו העלה רסיסים דלים בלבד. היה מאוד מאתגר למצוא את קן דרור האיש בתוך כל אותם סיפורים.

 

"נקודות האור היו אוסף של סיטואציות, סיפורים מתומצתים, זכרונות קטנים, רגעים כנים ויפים מפי אנשים שנתקלו בו בדרך וכמעט שלא הכירו אותו. בראש ובראשונה רצינו לשים דגש על שמחת החיים, את הרגעים הקשים בנסיעתו האחרונה בחרנו להציג באופן מרומז. מאחר וסיפור הגבורה סופר לאורך השנים בתקשורת ובמורשת הצה"לית, בחרנו להתמקד באדם שהיה, להביט בו לעומק ולהנפיש אותו ברגעיו היפים והאינטימיים. בתהליך היצירה נתקלנו בקונפליקט בין דמותו המיתולוגית של כגיבור לבין קן דרור האדם, שלא השאיר אחריו הרבה זכרונות, וככל הנראה היה רגיש ועדין שהפך לגיבור בעל כורחו.

 

גם העיצוב של קן דרור אופיין בצורות עגלגלות וגדולות, כפות רגליו רחבות ומחוברות אל הקרקע, ותנועות הגוף שלו רכות. הצגתו בתוך המרחב האינטימי בגינת קינג דיוויד בירושלים, המרדף אחר הלטאה שהופכת לריצה בתוך יער סוריאליסטי, ההיעלמות בתוך הטבע - כל אלה מסמלים עבורנו את החיות ורגעי השקט שבחייו ואלו הרגעים שהיה לנו הכי חשוב להעביר".

 

 

*******

הסרט 'קן-דרור' זכה בפרס "ציון לשבח על ארט ואנימציה ברמות גבוהות" בקטגוריית הסרטים העצמאיים בפסטיבל אסיף 2015.

נימוקי השופטים:

בסרט ניכר טיפול מעניין ומקורי בסיפור ובבחירת הרגע המטופל, ומציג מחווה יפה לאמנות ועיצוב גרפי ישראלי מן התקופה. דרך קול המספר נוצרת דמות שאינה סטריאוטיפית, ובולטים לטובה בסרט סיפוריות טובה, וארט ואנימציה ברמה גבוהה.

 

כמו כן זכה הסרט גם בפרס האיגוד מטעם איגוד מקצועות האנימציה שבחר ב'קן-דרור' לסרט המצטיין בתחרות כולה מכלל הקטגוריות. זוהי השנה הראשונה בה ניתן פרס האיגוד בפסטיבל אסיף.

מן העיתונות,

יהודה קן דרור - מאמר מתוך  מתוך מעריב אונליין

יהודה קן דרור - "זוכרים גם באנימציה" בית אבי חי במיזם הנצחה אמנותי" - מאמר מתוך YNET דיגיטל

חייל המילואים יהודה קן דרור זכה לאחר מותו בעיטור הגבורה על חירוף נפשו בקרב במהלך מבצע קדש. עידן ברזילי ומור ישראלי יצרו בהשראת סיפורו סרטון אנימציה, אשר נכלל בפרויקט "פנים. יום. זיכרון" של בית אבי חי. צפו - 
מאמר מתוך YNET קולנוע

יום הזיכרון בבית אבי חי - מאמר מתוך אתר "הבמה" 1.4.2015