מה שווה הדמוקרטיה הזו?

החדשות הטובות: הדמוקרטיה הישראלית לא תיעלם בקרוב. החדשות הרעות: לקרוא למשטר בישראל דמוקרטיה זו הגזמה פראית. יוסי עין-דור לא עושה לנו הנחות

אתחיל בשורה התחתונה: אני לא רואה סכנה מוחשית ומיידית לדמוקרטיה המוסדית הישראלית, ואיני חושב שהיא עומדת להתמוטט בקרוב. אני בהחלט רואה סכנה גדולה לחברה הישראלית כולה, כזו המאיימת למוטט אותה כליל. במצב כזה כבר אין משמעות אמיתית לדמוקרטיה, שאינה יכולה עוד להגן על החברה מפני עצמה. 


פעולת טרור תחת מכבסת מילים (פלאש 90)
אומרים על ארה"ב שהיא הדמוקרטיה הגדולה בעולם, כמו שאומרים על ישראל שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. ובכן, לא הייתי רוצה להידמות לדמוקרטיה של ארה"ב, ולא הייתי רוצה ללמוד מהאמריקאים על זכויות אדם. איזו מין דמוקרטיה זו, אם בשמה מעלימים בני אדם למקומות נידחים ברחבי העולם תחת הכותרת "איומי טרור"? מה שווה הדמוקרטיה הישראלית שכל כך מתגאה בייחודיות שלה בלבנט, אם היא לא מצליחה להגן על עצמה מפני קבוצת טרוריסטים ימנים שמבצעים פעולות טרור בערבים וביהודים תחת מכבסת המלים "תג מחיר"? מה שווה אותה דמוקרטיה ישראלית אם יותר ממאה חיילות מצטוות לחגוג את שמחת תורה במתחם נפרד כדי שחלילה לא יהיו בחברת גברים, מבלי שמישהו מהמפקדים פוצה פה? איזו מין דמוקרטיה היא המאפשרת למנוע מאישה לשיר בחברת גברים בארגון שאינו דתי בהגדרתו? מה שווה הדמוקרטיה הישראלית אם קברניטיה עוצמים עין מול הפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים ובמרכולים? מה המשמעות של דמוקרטיה ישראלית אם היא לא מצליחה לכפות את חוקיה על גזענים שמסרבים לקבל לבתי הספר שלהם ילדים שנולדו למשפחות יוצאות אתיופיה? איזה חינוך לדמוקרטיה קיים כאן כשמוסדות חינוך דתיים מגרשים בבושת פנים תלמידות שאינן אשכנזיות? ועוד לא אמרתי מלה על יחסה של המדינה אל אזרחיה הערבים.


אני לא נגד הדת, אף כי אני עצמי אדם לא מאמין. אני בוודאי לא נגד אנשים מאמינים. אבל כל עוד לא תהיה כאן הפרדה מוחלטת בין דת למדינה, גם לא תוכל להיות כאן מדינה דמוקרטית אמיתית שכל אזרחיה שווים בה.

 

כן, יש בג"ץ. ויש המאיימים להחריבו. בשלב הזה אני לא רואה סכנה לקיומו, אם כי קיימת סכנה מתמדת מצד אלה המבקשים להצר את צעדיו. כן, יש כנסת בישראל שחבריה נבחרים בבחירות חופשיות. חלק מהם עושים ויעשו הכל כדי להצר את צעדיהם של אלה המיישמים את ערכי הדמוקרטיה הלכה למעשה, וחלק מהם מפחידים ממש בדעותיהם הנבערות, אך הדרך להשתלטותם על הבית עוד ארוכה.

 

הקיץ האחרון היה מבחינה זו סימן מעודד לדמוקרטיה הישראלית. 400 אלף איש ואישה, נערים ונערות, צעירים וצעירות קמו ויצאו לכיכרות כדי להשמיע את קולם. זאת דמוקרטיה. העובדה שהמחאה כולה התנהלה כמעט ללא מעשי אלימות ראויה לכל שבח. אבל כל זה קרה בזכות העם, בזכות ההמון, לא בזכות מנהיגיו. המנהיגים הרי אמרו שמדובר במעשני נרגילות ובאוכלי סושי, ולא באזרחים המממשים את חופש הביטוי וראויים לכל כבוד והערכה.

 

לא מפחידים אותי כל אלה הטוענים השכם והערב כי הדמוקרטיה הישראלית בסכנת הכחדה, בדיוק כמו שלא מפחידים אותי כל אלה המעצימים את האיום הגרעיני האירני על ישראל והעולם כולו. הסכנה האמיתית טמונה בחברה הישראלית, שאיבדה מזמן את ערכיה, את יכולתה לכבד באמת את חופש הפרט ואת הסולידריות שלה. זאת חברה שאין בה חמלה ואין בה מקום לחלש. ואולי זו חברה שמעולם לא היו בה כל אותם דברים, ועל כן הסכנה להמשך קיומה הוא כה מוחשי. כי כשזו תיחרב, שום דמוקרטיה כבר לא תוכל להועיל. 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי