החופש לחפש

ד"ר עליזה לביא החליטה לעזוב מסלול אקדמי מבטיח בשביל להתעסק במה שהיא באמת אוהבת: חיפוש תשובות לשאלות שבוערות בה. ספרה "תפילת נשים" הוא בשבילה ההוכחה שזו היתה בחירה נכונה

עליזה לביא

מפלגה: יש עתיד

מקום ברשימה: 10

סופרת, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, פעילת ציבור

בחירות ידועות בעברה: בחרה להיות בין מובילי בג"ץ נגד רשמי נישואין שסרבו לרשום לנישואין חיילים שעברו גיור בצה"ל; בחרה לפשר בין מנכ"ל תנובה למועצת יש"ע שעמדה להחרים את החברה לאחר שהתבטא בחריפות נגד ההתנחלויות.
 

ספרי על בחירה משמעותית שעשית.

"ההחלטה הכי משמעותית שעשיתי היתה ההחלטה לעזוב נתיב ברור ומוגדר מבחינה מחקרית שהיה לי בסיום הדוקטורט ולהתעסק עם שאלות אמוניות ואישיות-נשיות שהעסיקו אותי הרבה שנים; פשוט לתת לעצמי דרור וחופש לחפש תשובות לשאלות של כאן ושל עכשיו. הבנתי שמשהו חסר לי: גם ברמת התשובות, גם ברמת הידע והידיעה. אז מבחינתי, ההחלטה היתה הימור. לא שידעתי למה אני עושה את זה, וגם לא היה לי ברור שאמצא את התשובות שחיפשתי, אבל אם יש בערה גדולה, גם כזו שלא הספקנו להגדיר במילים אבל יש לנו את ההבנה שצריך לעשות משהו בנוגע אליה, צריך לקום ולעשות מעשה. התוצאה של החיפוש הזה הוא ספר שנקרא 'תפילת נשים', ששינה לי את החיים לגמרי".

 

איך?

"ברמה האישית, קיבלתי תשובות. ברמה הכללית, נפתחו בפניי שערים ודלתות שהיו נעולים. מצאתי את עצמי במשך שנים מסתובבת במרחב הישראלי. הגעתי למקומות שבהם המילה יהדות היתה מילה גסה. הספר גם תורגם לכמה שפות והגיע לקהלים מאוד רחוקים ושונים. אז גם למדתי באמת על החברה הישראלית ועלה כשלים בתוך החיים פה בישראל. הרבה מהם בתחום הזה שבין דת ומדינה, סוגיות חברתיות ויחסי ממשל-חברה. למדתי איפה נמצא הכוח ולמה הכשלים כל כך גדולים".

ספרי על בחירה שעליה התחרטת

"אני כל הזמן מצרה על כך שלא למדתי ערבית וצרפתית. אני לא יכולה לסלוח לעצמי על שברחתי משיעורי צרפתית ביסודי".
 

איך את בוחרת אביזרים, כיסוי לטלפון הנייד, למשל?

"אחרי שהטלפון שלי נשבר פעמיים, קניתי את הכיסוי שחיילים קונים: אפור, מכוער, אבל חזק".
 

את מאמינה בבחירה חופשית?

"סיימתי בדיוק ללמד שיעור במגדר ותקשורת שבו דיברנו על סוגי פמיניזם. ואם באמת אפשר לסכם את המשותף לכולם, הרי זוהי זכות הבחירה והאפשרות האמיתית לבחור. אנחנו הרי לא נולדים לוואקום, אלא לחברה, למשפחה, לבית. ואם ניקח את החברה הישראלית, שהיא חברה מאוד מרובדת שיש בה פערים הולכים וגדלים - וחלק מהרצון שלי להצטרף ליש עתיד הוא כי המפלגה שמה לה למטרה להתמודד עם הפערים – אז כן, יש בחירה, אבל כזו שמצד שני היא נורא מוגבלת בגלל המסגרות שאנחנו, בני האדם, יצרנו".

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי