ערן צור: מישהו מביט בי מלמעלה

18.09.18

בניגוד לאורח החיים הדתי, המספק מסגרת, סדר יום ותמיכה נפשית ומוסרית, היהודי שאינו מקיים אורח חיים דתי נדרש להמציא לעצמו את הכללים בכל נוגע לטקסים הדתיים. הזמר והיוצר ערן צור מספר על תהליך הרכבת מחזור התפילות האישי שלו. עננו - שיח אמנים

בניגוד לאורח החיים הדתי, המספק מסגרת, סדר יום, ותמיכה נפשית ומוסרית, היהודי שאינו מקיים אורח חיים דתי נדרש להמציא לעצמו את הכללים בכל נוגע לטקסים הדתיים.

 

אני מעריך שהדרך בה אחווה את יום כיפור השנה תושפע מהחומרים החדשים שנחשפתי אליהם בתהליך הזה, הם ינוגנו אצלי בראש והאמיתות שהם כוללים יעסיקו את מחשבותי.

 

כמוסיקאי עברתי תהליך מרתק של למידת סגנון שונה מהחומרים שאתם אני עובד בדרך כלל. היה מסקרן לעקוב אחרי שורשי כל פיוט והלחנים והביצועים השונים להם זכה.

 

מבין הפיוטים שאבצע, משך את תשומת לבי במיוחד הפיוט "בזכרי על משכבי", בגלל נקודת המבט הרחבה על חייו ומותו של האדם, ובעיקר על ערך חייו אל מול ה' – מַה יִתְאוֹנֵן וְיֹאמַר / מַה יְדַבֵּר וְיִצְטַדָּק // יְצִיר חוֹמֶר אֲשֶׁר תָשׁוּב / גְּוִיָּתוֹ כְּאָבָק דַּק // מַה יִתֵּן לְךָ הָאָדָם / כִּי יִרְשַׁע וְכִי יִצְדַּק // הַלֹא מִלָּיו וּמִפְעָלָיו / כְּתוּבִים בְּסֵפֶר יָמָיו...

 

גם המשקל של השיר משך את תשומת לבי במוסיקליות שלו, בתחושת הזרימה קדימה. בהתחלה הטקסט נראה לי ארוך, אבל כשהתחלתי לשיר אותו רציתי שלא ייגמר.

 

יוטיוב

 

לצד הפיוטים המסורתיים אני מביא במחזור התפילה האישי שלושה שירים משלי ("עץ", "שלושת האחים" ו"מישהו מביט בי מלמעלה") ואחד של מאיר אריאל. בשיר 'עץ' בחרתי בגלל שהוא מדבר על התחדשות, והלא הימים הנוראים הם ימים של התחדשות. בשיר 'שלושת האחים' בחרתי כי הוא מדבר על אבי ז"ל ובכל ראש השנה ויום כיפור אני חושב עליו ומנסה לקיים בתוכי דיאלוג איתו, שבו אני מדווח על החיים בשנה שעברה. השיר 'מישהו מביט בי מלמעלה' הוא שיר חדש שמדבר על תחושה עמומה של השגחה מלמעלה. השיר 'נשל הנחש' של מאיר אריאל מתקשר לי ליום כיפור בגלל המשפט החוזר בו: תעזבנו יום – יעזבך יומיים.

 

ערן צור הוא יוצר, כותב ומלחין, מלמד בבית הספר למוסיקה 'רימון'

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי