וגם אתה עכשיו בהודו

11.11.13

שלישיית מיורה, המשלבת מוזיקה הודית ומערבית, נבחרה על ידי אהוד בנאי לבצע משיריו, איתו ובלעדיו, במופע חד פעמי שייערך מחר (שלישי) בבית אבי חי. גידי הברט, חבר ההרכב, מספר איך נולדה היוזמה ומדוע בעצם לא נערכו כמעט חזרות

רשימת האמנים הממתינים לשתף פעולה עם אהוד בנאי ארוכה תמיד, ובכל פעם מחדש מעניין לגלות שהוא מעדיף דווקא את הפחות מוכרים והפחות מתוקשרים. שיתוף פעולה כזה יתקיים ביום שלישי הקרוב בבית אבי חי כאשר שלישיית מיוּרה (Mayura) תארח את האמן המוערך למופע משותף, שבו יבוצעו שיריו בסטייל המיורי, שהוא שילוב בין מוזיקה הודית-קלאסית ומוזיקה מערבית, עם קצת טאץ' ישראלי – חלקם בשיתוף בנאי עצמו.

 
שלישיית מיורה. הכל התחיל מטיול במזרח (צילום: אלעד גונן)

"הכול התחיל מזה שבבית אבי חי נערכה לפני שנה וחצי סדרה של מופעים שעשו פרשנויות של הרכבים שונים לקלאסיקות ישראליות", מספר גידי הברט, חבר ההרכב, "ברק וייס, המנהל האמנותי של אותה סדרה, הזמין אותנו להציע תוכנית משלנו. הצענו הצעה כפולה: האחת, לעשות עיבודים שלנו לקטעים של זמר עברי משנות ה-20, והשנייה, להופיע עם עיבודים חדשים משלנו לשירים של אהוד בנאי. ההצעה הזאת לא התקבלה, אבל לפני כשנה קיבלתי טלפון מברק וייס, שסיפר לי שהוא השמיע לאהוד בנאי את הדיסק שלנו והציע שלא רק נעשה עיבודים לשירים שלו, אלא גם הופעה משותפת. הרעיון התבשל במשך שנה, ובחודשיים האחרונים הנושא קיבל אור ירוק.

 

"מאז אנחנו בקשר עם אהוד, בחרנו את השירים המתאימים ביותר לדעתנו, וההופעה תהיה מבוססת על שירים שלו - חלק יבוצעו בלעדיו וחלק איתו. נוסף על כך, יהיו גם שני קטעים מקוריים שלנו. נפגשנו עם אהוד לפני שלושה שבועות לראשונה, והמטרה של המפגש הראשוני היתה בעיקר לשבת ולשוחח על הרעיון שעומד מאחורי ההופעה, על כמות הקטעים שהוא ירצה להשתתף בהם וכן הלאה. ניגנו טיפה ביחד, אבל זו היתה חזרה שלדית, לא משהו מסודר. בהמשך ערכנו חזרות, אם כי אהוד אמר, 'בואו תפתיעו אותי', ואכן, חלק מהעניין שלו בעסק הזה הוא שנפתיע אותו עם הביצועים ועם אופן העיבוד שלהם".

 

טאבלה ראסה

 

אז זה הזמן להכיר באופן מעמיק יותר את שלישיית מיורה, הכוללת את גידי הברט (סיטאר), אודי חורב (גיטרה) וענב ברעם (טאבלה). השלישייה הוקמה לפני כחמש שנים, והרעיון היה לחבר בין מוזיקה קלאסית-הודית - נוכחות בולטת של סיטאר וטאבלה - ובין מוזיקה מערבית, ולשלב בזה נגיעות של ג'אז, כשבתווך נמצאת מוזיקה ישראלית-מקומית.

 

"בדרך כלל, כאשר משלבים בין מוזיקה הודית למוזיקה מערבית, ההודית היא רק סוג של קישוט", אומר הברט, המשמש נוסף על כך גם מנהל קונסרבטוריון רובין בחיפה. "המטרה שלנו היתה להכניס את המוזיקה ההודית באופן ניכר, כולל המלודיה והמקצבים שלה. מעניין שאנשים מערביים ששומעים את המוזיקה שלנו אומרים 'וואו, זה מאוד הודי', ומי ששומע בהודו אומר 'וואו, זה מאוד מערבי'. זה אומר שהצלחנו לתת משקל שווה לשני הכיוונים, וזו אכן היתה המטרה הראשונית".

 
אהוד בנאי והפליטים, "זמנך עבר"

איך למעשה נוצר החיבור שלך למוזיקה ההודית?

"אחרי הצבא טיילתי במזרח, בין היתר בהודו. שם לקחתי שיעורי סיטאר, ואלה נתנו לי טעם של עוד. חזרתי לארץ והתחלתי ללמוד גיטרה קלאסית באקדמיה למוזיקה בירושלים. אבל החיידק של המוזיקה ההודית המשיך לשבת לי בתוך הראש, ובאותה תקופה למדתי בד בבד גם נגינה בטאבלה. מי שהיה המורה שלי בזמנו היה ענב ברעם, שהוא היום נגן הטאבלה בהרכב שלנו. כשנפגשנו ב-98', הוא חזר בדיוק משבע שנים של לימודים אינטנסיביים בהודו, ובד בבד עם הלימודים באקדמיה, למדתי גם איתו.

 

"יחד איתי למד באקדמיה גם אודי חורב, גם הוא ניגן בגיטרה קלאסית, ונהיינו חברים טובים על בסיס החיבור האישי ועל בסיס העניין המוזיקלי המשותף. גם אחרי הלימודים באקדמיה הרגשתי שהחיידק חי ובועט, ונסעתי להודו למורה ספציפי שעליו קיבלתי המלצה כדי ללמוד סיטאר. במשך ארבע שנים חייתי לסירוגין בארץ ובהודו. כשחזרתי לארץ, חשבתי שנתחבר כולנו ביחד וננסה ליצור את שלישיית מיורה. ככה זה התחיל". " בדרך כלל, כאשר משלבים בין מוזיקה הודית למוזיקה מערבית, ההודית היא רק סוג של קישוט. המטרה שלנו היתה להכניס את המוזיקה ההודית באופן ניכר, כולל המלודיה והמקצבים שלה "

 

איך הסביבה הישראלית המוזיקלית קיבלה ומקבלת אתכם? בכל זאת, אתם עוף מוזר.

"נכון. בוא נגיד ככה: בכל ההופעות שהיו לנו, כל מי שכבר הגיע, אהב מאוד את מה שראה ושמע, כנראה בגלל שהחיבור שלנו יוצר משהו חדש ולא רגיל, אבל עדיין נוגע בדפוסים ובחומרים מוכרים. מצד שני, בגלל שאנחנו עוף מוזר, כהגדרתך, המשמעות היא שבשביל להביא בכלל קהל, אנחנו צריכים לעבוד יותר קשה, כי אנשים פחות אוהבים ללכת להופעות שבהן הם לא יודעים מה בדיוק מצפה להם".

 

ולקראת ההופעה עם אהוד בנאי, נראה לך שיהיה המשך לשיתוף הפעולה הזה?

"הלוואי. מבחינתנו, ממש נשמח. הפרויקט הזה הוא משהו שלא עשינו אף פעם - לקחת אמן ולהלביש עליו את העיבודים שלנו. זה בהחלט מאוד מאתגר ומעניין לעבוד בסביבה קצת שונה. נשמח מאוד אם נוכל להתקדם עם התוכנית הזאת גם לאירועים נוספים, ובמיוחד אם נוכל לעשות זאת יחד עם אהוד".

מעשה בארבעה: לדף המופע של מיורה עם אהוד בנאי ביום שלישי Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי