שנאה, תמיד חינם
שנאה, תמיד חינם
social
facebook whatsup email tweeter
14.7.10
הדפיסו
כתבה
שלחו
לחבר
תשעה באב יצוין השנה בבית אבי חי תוך התייחסות למגוון זוויות, וכולן נשאבות מנושא אחד – השנאה בתרבות הישראלית

 נבלות - יוסי פולק ויורם גאון
יוסי פולק ויהורם גאון - כוכבי הסדרה "נבלות"
תשעה באב הוא יום של חשבון נפש. על רקע ההתרחשויות ומהדורות החדשות הרוויות ידיעות קשות לעיכול, יתקיים בבית אבי חי דיון ער בנושא "תרבות של שנאה". לצד אירועים נוספים, במסגרת הרצועה המרכזית יוקרנו סרטים באורך מלא וייערכו דיונים סביב השאלות כיצד מתמודדת התרבות עם מופעי שנאה בחברה הישראלית, תוך התייחסות לראפ, לטוקבקים ולאלימות בני נוער כזירות שנאה מרכזיות בחברה. על כיסא המנחים: העיתונאית גל גבאי והפסיכולוג הקליני אבנר הכהן.

הערב פונה אל כל מי שישראלי, לכל מי ששונא ולכל מי שמרגיש שונאים אותו. לכל מי שרואה את השנאה סביבו, ומאמין שהשנאה היא אבן נגף למה שאנחנו רוצים ליצור פה.

"הרעיון היה לחפש מקומות של חווית השנאה וביטוייה בישראליות, ולא בעולם. מצד אחד, שלא תהיה התייחסות לאוניברסאלי, ומצד שני, שלא תהיה התמקדות בתת אירוע", מסביר הכהן את היסודות לבניית התכנים של האירוע. "הרעיון הבסיסי היה לצבוע את השנאה בצבעים של ישראליות. ניקח לדוגמה את סיפור 'נבלות' של יורם קניוק. אין שם התייחסות אוניברסאלית ליחס לקשישים בעולם. החיפוש הוא אחר הקונפליקט, חוסר ההכלה וחוסר הקבלה במרחב הישראלי של הדור השלישי".

בגלל שנאת חינם נחרב בית המקדש. זו הפרדיגמה הבסיסית שממנה הכל נשאב. "אנחנו לא רוצים חורבן בית שלישי. אם בתשעה באב צריך לעשות משהו חוץ מלהתאבל על החורבן, זה למנוע את החורבן הבא", ממשיך הכהן, "לחקור את שורשי השנאה ולבדוק איפה יש שנאת חינם, מתוך הבנה שכל שנאה באשר היא, היא שנאת חינם".

אולי השנאה היא דלק, כוח מניע של חברה?
"השנאה משמשת דרך לא מוצלחת שלנו לחיות בשלום עם החלקים הלא מוצלחים שלנו באופן גנרי. זה הסיפור בכל מקום. יש פה תהליך השלכתי. שנאה זה סיפור אהבה בעצם. אתה משליך החוצה קושי, התלבטות או פחד, חרדה או משהו מלחיץ מתוכך. זה הרי לא פותר את זה ובטח שאתה לא יכול להיפרד ממנו, כי זה מחזיק משהו שלך. ערבים ויהודים, צעירים וזקנים, רוסים וצברים, עולבים ונעלבים מחוברים זה לזה".

מזה עלולה לעלות מסקנה שהשנאה היא בסיס לדיאלוג.
"להגיד שמהשנאה צריך לצאת רק לקבלת האחר זה פקשוש, כי הקבלה הראשונה היא שלך את עצמך.
אם יש לי קושי עם התוקפנות שלי, אני אגיד שכולם מסביבי מחבלים רצחניים, כי אני רוצה להכחיש את התוקפנות שלי.
הפתרון זה לא להיות בדיאלוג רק עם עצמך, אלא גם עם הסביבה.
מה שמיוחד בשנאה הישראלית, שהיא רבת ערוצים – לטוב ולרע. זה לא שיש לנו רק סיפור עם מהגרים פקיסטנים לצורך הדוגמה, כמו במדינות אחרות.
יש 'פלורליזם שנאתי'. זה מבאס כי זה בכל פינה, וזה 'אופטימי' במובן זה שאתה אומר שלא מדובר בשחור לבן. (כי יש מכל דבר קצת...)
בסופו של דבר זה מרדד את השנאה. זה עושה אותה למשהו פחות עוצמתי ופחות עם פוטנציאל אלים, אבל עדיין משאיר אותה קיימת.
'הפלורליזם'  הקיים בשנאה הישראלית זה יותר צורם ופחות מסוכן. אבל, כל אחד יכול למצוא מישהו או משהו לשנוא...".

 

תשעה באב בבית אבי חי
 שלישי | ט באב | 20 ביולי | החל מהשעה 13:00 ועד צאת הצום
הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי

תרבות של שנאה
שנאה מעצבת תרבות, תרבות מעצבת שנאה

 רצועה מרכזית: הקרנת סרטים באורך מלא ודיונים
כיצד מתמודדת התרבות עם מופעי שנאה בחברה הישראלית?
על ראפ, טוקבקים ואלימות בני נוער כזירות שנאה מרכזיות בחברה.
 מנחים: העיתונאית גל גבאי והפסיכולוג הקליני אבנר הכהן
בין המשתתפים: יורם קניוק, יואב קוטנר, רוביק רוזנטל, ליאת שוסטר-זיני, מירב בטיטו, חן רותם- (סגול 59) 

מדרש קולנוע - לו הייתי טוביה
על גלגוליו הקולנועיים של טוביה החולב
עם חוקר הקולנוע יובל ריבלין

 רגע לפני השנאה
כיצד משרטט הקולנוע העולמי את  המכניזם של השנאה?
עם היוצר רון עופר

 דם חם
במת סרטי סטודנטים ישראלים עם רון עופר

 מאת: כרמית ספיר-וייץ

מצאתם טעות בכתבה? כתבו אלינו
שתפו
facebook whatsup email tweeter linkedin insta gplus