סדר יום חדש

11.11.10

סדרת מפגשים עם אנשי רוח ועשייה תעסוק בנושאים הבוערים והכואבים בשיתוף בית המדרש החברתי בראשותו של הרב ד"ר בני לאו

 

 
עובדים זרים או מהגרי עבודה?         צילום: פלאש 90
מדי יום מתמודדת החברה הישראלית עם שאלות יסוד הנובעות מקיומה של מדינה יהודית ריבונית: עוני, צדק, שוויון וערבות הדדית. סוגיית העובדים הזרים והיחס לגויים מעסיקה אותנו בכל שעות היממה. מהדורות החדשות רוויות אינפורמציה קשה על היחס המוענק לעובדים הזרים, בשונה מכל מה שלמדנו מספר שמות.

סדרת מפגשים מרתקים תחת השם "סדר יום", תיפתח עם דיון ער בשאלה "פועלים זרים או מהגרי עבודה?", בהשתתפות הרב בני לאו, פרופ' עמיה ליבליך והסופרת והמחזאית נאוה סמל.

"ניסינו להסתכל קצת אחרת על הסוגיה ולא לעסוק בה דרך הוויכוחים המרכזיים המוכרים לנו", מסביר רכז התוכן רוני סילפן. "אנחנו מדברים בדרך כלל על הזווית המוסרית או על בעיה הדמוגרפית שיכולה לנבוע מעצם הגיעם של העובדים הזרים לישראל, על הבעיה הכלכלית שעולה מתוך העובדה שעובדים זרים תופסים כביכול מקומות עבודה של עובדים ישראלים. במפגש הזה אנחנו רוצים להסתכל על הנושא מכיוון אחר ולבחון את השאלה הזהותית-תרבותית. מה יכולה להיות התוצאה של מפגש עם מישהו שמגיע מתרבות אחרת לחלוטין, כשסיבת ההגעה שלו לכאן היא במופגן לא אידיאולוגית? זו סוגיה שכמעט ולא מדברים עליה".

הדוברת הראשונה במפגש היא נאוה סמל, שתדבר על פנטזיה עתידנית סביב השאלה לאן יכול המפגש הזה להוביל – מה יכול להוליד השילוב בין הישראליות לזרות הזו. מעין ניסוי בעתידנות, אם תרצו. בבסיס ספרה של סמל, "אישראל" (ידיעות ספרים) עומדת אפיזודה היסטורית: מדינת היהודים על אי אינדיאני ליד מפלי הניאגרה. ספרה נכתב בהשראתו של מרדכי מנואל נוח - עיתונאי, מחזאי ודיפלומט אמריקאי שקנה את "גרנד איילנד" שבמדינת ניו יורק וייסד ב-1825 את "אררט". קריאתו ליהודי העולם לעלות ולהתיישב באי המקלט לא נענתה ואיש לא בא. נוח הפך להערת שוליים בתולדות עם ישראל והאופציה של מדינת יהודים באמריקה נגרפה בנהר השכחה הציוני.  

מכיוון שונה לחלוטין תדבר פרופ' עמיה ליבליך, תוך התבוננות בשאלת הזהות, ההתמודדות עם האחר והזר תוך ניסיון להעלות את השאלה האם המפגש עם מהגרי העבודה יכול לשאת אופי טיפולי. זאת כמובן בהתייחס לפוסט טראומה של החברה הישראלית, על רקע הרדיפה ושנאת הזר המוכרת כל כך לעם היהודי.  

את הדברים יחתום  הרב ד"ר בני לאו, שיציג את פעילותו של בית המדרש החברתי, הפעיל משנת 2005 בבית מורשה (בשיתוף עם "מעגלי צדק"). בבית המדרש חברים כ-20 רבנים ומחנכים, הלומדים בעיון סוגיות חברתיות וכלכליות העומדות על סדר יומה של מדינת ישראל.

המפגש השני יעסוק בסוגיה החברתית של נוער בסיכון – ילדי ההפקר והתמודדות עם נוער נושר. המפגש השלישי יעסוק בגבולות ההורות, הצורך לגשר בין הסמכות ההורית לזכויות הילד ומהם בכלל הגבולות הנכונים. 

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

 

Insert_Description_Here
סדר יום - מפגש ראשון:
יום ראשון, ז' בכסלו 14/11/2010 
בשעה  20:30 Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי