מסע בעקבות השיר

איך נוצר שיר? איך עורכים אותו? מה מחבר בין משוררים? חבורת "מקום לשירה" החליטה לגעת ברווחים שבין השיר, המשורר והקהל בסדרת מפגשים

הוויית המשוררים והשירה מורכבת מכמה תחנות: אותו הרהור המניע את הכותב לרשום משהו על טבע העולם, על דרכי האנשים בו, על ההיסטוריה והפילוסופיה ואולי סתם על הפירות המצטופפים להם בקערה. הרגע שבו פוגש השיר את עין העורך, העובר עליו ומנקש עשבים שוטים, מילים שהיו רק הכנה למילים אחרות, מקומות שבהם הוא מאבד מכוחו בשל עודף והגזמה. התחנה האחרונה היא אותם רגעים שמחוץ לשיר: ההכרה שהמשורר זוכה לה, שבתוכה טמונה לעתים ההבנה כי קולו חשוב לעיצוב פני החברה, שמבטו תופס באופן מורכב יותר את המציאות, שיש בכוחו לראות מגמות עומק שטרם פרצו אל פני השטח. כאן עשויים משוררים ומשוררות למצוא את עצמם נודדים ממקום למקום עם קיומם נטול האפקטים והזוהר ומנסים להזהיר ולעודד, לספר על יופיה של האמנות ובשבחי ההשתהות על דברים.

 

התחנות הללו גם מרכיבות בחוכמה את ערבי "שירה בעמק", המלווים את חודש מאי בירושלים מטעם
מאיר ויזלטיר, ממשתתפי "שירה בעמק". צילום: פלאש 90 
 מקום לשירה. הערבים בסדרה, שיתקיימו כולם ברחוב עמק רפאים, נפתחים במפגשים עם משוררים שהם גם עורכים, דוגמת ארז ביטון וליאת קפלן, ממשיכים ל"מפגש משורר", שבו משוחחים בדואט צמדי-משוררים, ובהם מאיר ויזלטיר עם ליאת גרוסמן ואפרת מישורי עם שירה סתיו, ומסתיימים ב"במת שירה" - מרתון קצר של משוררים ומשוררות, ובהם מואיז בן הראש, תהל פרוש, נטע וינר, טל ניצן, אלי אליהו ורבים וטובים אחרים, מגובים במוזיקאים. כך מקבל הקהל מעין טיול מודרך אל אחורי הקלעים של מעשה השיר.

מקום לשירה הוא מוסד ספרותי שנוסד ב-2002 בנחלאות, משם נדד למוסררה ובשנתיים האחרונות שוכן בעמק רפאים בירושלים. נועה שקרג'י, מנהלת המקום (עם ד"ר גלעד מאירי), מסבירה מעט על אופיו: "המחשבה מאחורי מקום לשירה היא שהמשוררים המקצועיים והחובבים זקוקים לבית על מנת להיפגש, להופיע וללמוד. זה פרויקט עם יסוד קהילתי חזק ובבסיסו האג'נדה שלכל אדם יש צורך בשירה, ועלינו כאנשי ציבור לתת אותה בשיטת בית שמאי ובית הלל כאחד: גם על רגל אחת, במופעים ובפסטיבל, וגם בישיבה ממושכת בסדנאות, בפרסום בכתב העת ובבית הספר הגבוה לאמנויות המילה, שאנחנו מבקשים להקים ב-2014".

מתוך ההזמנה לאירוע. "לכל אדם יש צורך בשירה"


מה מייחד אירועי שירה בירושלים
?

"קודם כול, יש להם משמעות מיסטית, למרות שחושבים עליהם דווקא כמעשה פוליטי. שירה היא שימוש מיסטי, מופלא, מלא תשוקה וכוונה, ודרכה אנשים קוראים לעצמם, לקהילה שלהם וכמובן לאלוהים. רק בירושלים אפשר לנסוע עם ונגד כיוון התנועה בכבישים המיסטיים המופלאים של שלוש הדתות, של רובדי הדת השונים, בין רמזורי הכיפות וחרוזי התפילה. באירועי שירה בירושלים לא מקבלים את כל התורה בערב אחד, אבל נזכרים שהעם הזה נועד מראש ולעד לשבת על ההר ולשמוע את המילים מפי הגבורה או מפי זה שלבו גבר על הפחד ומוכן לדבר באמת בעידן ציני כל כך".

 

אירועי "שירה בעמק"

12.05, 19.05, 26.05 מ-18:00, רחעמק רפאים, ירושלים 

לרשימת המשתתפים המלאה ולפרטים נוספים:

אתר מקום לשירה

02-6524601

הכניסה חופשית

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי