מדפדפים לאחור

מה קורה לספר מהמגירה בבית ועד המדף בחנות? מסלול לימודים מיוחד ילמד אתכם הכול על מאחורי הקלעים של מלאכת ההוצאה לאור

מי שנכנס לחנות ספרים בימינו מסתחרר מן ההיצע; המדפים גדושים באינספור כותרים המתמודדים בזה אחר זה עם העולם הלא פשוט של המכירות והמבצעים. למראית עין, ניתן היה לחשוב שהוצאת ספר לאור – בין שמדובר בפרוזה, בשירה או בעיון - היא עניין של מה בכך. אך כל העוסקים במלאכה יעידו כי מצב העניינים הוא כמעט הפוך.

ספר מתחיל בעבודת הנמלים של הכתיבה, מלאכה סיזיפית של ארכיטקטורה עדינה. לאחר הפרק הזה מגיע הזמן להעביר אותו לידיים נוספות. לפני הכול - העורך. העורך הוא דמות שאינה זוכה תמיד לכבוד הראוי לה. מניסיוני האישי, עורך הוא מי שמציל את הכותב מהעיוורון שקיים תמיד, ששמותיו רבים - רגשנות, פטפטנות, דידקטיות. 
מלבדו, ישנם תפקידים רבים במסדרונות ההוצאה לאור: מפיקים, מתרגמים, עורכי לשון, מעצבים, מפיצים, אנשי יחסי ציבור. ממלכה שלמה.
היצע מסחרר, עבודת נמלים. צילום: פלאש 90

המעבר בין המסדרון לאור הנאון של אולמות התצוגה אינו פשוט, בעיקר לכותב. ישנו פער עצום בין החוויה הבודדת, המכונסת, שנוגעת לעתים בהתעלות וקתרזיס, לעומת השמש הקשה בחוץ: המתנה לביקורות, הביקורות עצמן, המכירות והשיווק, הראיונות והקידום בערוצי המדיה השונים. סביב הנושא הזה יתקיים ביום א' הקרוב ערב מיוחד של המסלול ללימודי מו''לות בלימודי תואר שני של המחלקה לספרות באוניברסיטת בן גוריון. באירוע ישתתפו ראש המסלול יגאל שוורץ, המשורר רוני סומק, המו''ל יהונתן נדב, הסופרת דליה ביטאולין-שרמן ומנהלת המסלול תמי ישראלי, שידונו באותו תהליך שעובר מהרגע האינטימי עד החשיפה.

" יגאל שוורץ: המסלול ללימודי מו"לות מעניק היכרות רחבה ומעמיקה עם כל שלבי ייצורם של ספרים והאחראים על ביצועם בהוצאות הספרים ובמערכות המשיקות, בצד התנסות מעשית והיכרות אישית עם העוסקים במלאכה "  פרופ' שוורץ, עורך בכיר בהוצאת כנרת זמורה ביתן, מספר על הדיברות שלו לעריכה ולהוצאה לאור: ”ראשית, מודעות מתמדת לכך שאנחנו עובדים בשדה התרבות העברי ובעבורו; שנית, מקצועיות ואמינות בכל שלב ושלב; שלישית, ליווי ושיתוף צמוד של הסופר ושל העורך – הראשון, משום שהספר שלו, השני, משום שזו חובתו ה'מיניסטריאלית', והוא זה שצריך להתברך ב'מוצר' המוגמר או לתת עליו את הדין".

    •  
    • לדברי שוורץ, המסלול ללימודי מו"לות מעניק "היכרות רחבה ומעמיקה עם כל שלבי ייצורם של ספרים והאחראים על ביצועם בהוצאות הספרים ובמערכות המשיקות, בצד התנסות מעשית והיכרות אישית עם העוסקים במלאכה. כמו כן, ניתן בסיס אקדמי להמשך לימודים לתואר שלישי בספרות – כתיבת דוקטורט בסוגיות של עולם הספר". אז אם אתם חשים צורך להתקרב ליקום הספרותי ולהיעשות שותפים לו, וגם אם פשוט תרצו לשמוע את חווית מאחורי הקלעים של הספרים האהובים, אתם מוזמנים לחנות הספרים "סיפור פשוט", שבזי 36, נוה צדק תל אביב, ביום ראשון הקרוב בשעה שמונה בערב.
    •  
    • לפרטים ולהזמנת מקומות מראש: 03-5107040 או info@sipurpashut.com
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי