ליל כל הקדושים

רוקנרול, רגאיי ואפילו מופע פסיכדלי של מתופף הגרייטפול דד: פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת מרחיב את גבולות הגזרה

פעם בכמה שנים מוצאת את עצמה משטרת הבירה מתמודדת עם אדם שלקה ב"סינדרום ירושלים" - מצב פסיכוטי החביב במיוחד על תיירים במקומות קדושים שמתבטא במגלומניה מדומיינת של כוחות אלוהיים ומשיחיים הקוראים לאדם שלוקה בה לגאול את העולם. "פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת", שנפתח אתמול בעיר, הוא הזמנה לחוות רגע כזה של התעלות רוחנית ושמיעת קולות במקומות קדושים - אלא שאין מדובר בהתקף פסיכוטי, אלא רק במוזיקה, בלי התערבות של גורמים חיצוניים.

השנה יימשך הפסטיבל, שהינו חלק מעונת התרבות הירושלמית, ארבעה ימים (20-23 באוגוסט). הלוקיישנים שנבחרו למופעים - מוזיאון מגדל דוד, אולם ימק"א, מערת צדקיהו (ששוכנת מתחת לבתי הרובע המוסלמי בעיר העתיקה) והאמפיתיאטרון בהר הצופים – אמורים להטעין את המוזיקה באפיל היסטורי. כדאי לשים לב לבחירה הטרמינולוגית: "הפסטיבל למוסיקה מקודשת" ולא "מוסיקה קדושה", המובן מאליו יותר.

עמרי שריר, ששותף בצוות הניהול האמנותי של הפסטיבל (עם גיל רון שמע, גיל קרניאל ואיתי מאוטנר), מסביר שזה עניין מהותי: "מוזיקה קדושה (הידועה גם כמוסיקה ליתורגית) הוגדרה ככזו בידי מקבלי החלטות בתוך המגזרים השונים של הדתות הממוסדות. לעומתה, מוזיקה מקודשת נובעת מפעולה שמבוצעת על המוזיקה, והיא חסרת גבולות מוגדרים". המשותף לשתי האפשרויות הוא הניסיון לחוות בעזרת המוזיקה איזשהו שינוי שחורג מחיי היומיום. הניסיון הזה, מסביר שריר, יכול לבוא בעזרת מוזיקת פיוטים דתית או פולקלור טקסי מרחבי העולם, אבל גם בעזרת רוקנרול, רגאיי, ג'אז, פסיכדליה ומוזיקה קלאסית.


 נקמת הטרקטור. אלבום חדש על פי פיוטים של אבן עזרא. צילום: Ariel van Stratten

בהתאם לכך, כוללת תוכניית הפסטיבל שילוב מעניין בין אמנים כמו יאיר דלאל, ג'ורג' סמעאן, אמאדו ומרים, זוג המוזיקאים העיוורים והמוערכים ממאלי, ונקמת הטרקטור, שתשיק במוזיאון מגדל דוד את אלבומה החדש המבוסס על פיוטים שכתב משורר ימי הביניים רבי משה אבן עזרא, ובין מוזיקאים פחות צפויים בהקשר הרוחני, כמו נועם ענבר (הבילויים) ואדם שפלן (The Girls) ולהקתו של מיקי הארט - המתופף של להקת הגרייטפול דד.



המלצה אישית: שימו עין על שני אירועים שיתקיימו מחר, יום חמישי. במערת חזקיהו יעלה ערב מיצירותיו של ג'ון זורן - גורו הג'אז היהודי (שעם בני חסותו נמנה גם דניאל זמיר הישראלי) במופע א-קפלה, הכולל שתי יצירות ווקאליות שכתב זורן בהשפעת טקסטים תנ"כיים. בו זמנית, במוזיאון מגדל דוד יתקיים המופע מסע אל מקורות הראסטרפארי - מופע בשני חלקים של ההרכבים Drums of Defiance ו-Black Roots, הכולל רגאיי מדיטטיבי וטקס מיסטי של מתופפי הניאבינגי, המתקיים על בסיס האמונה של חזרה רוחנית למולדת האפריקאית.

פסטיבל ירושלים למוזיקה מקודשת, 20-23 באוגוסט, מחירי הכרטיסים: בין 100 ל-180 שקל לפרטים נוספים
 
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי