כנס מתקן: בתגובה להדרת המזרחים מהכנס הממלכתי על קבלת האחר התארגן הכנס "שירת האחרים" בבניין ממול

בעוד שבמעמד נשיא המדינה ייערך הכנס "משנאת הזר לקבלת האחר", בבניין ממול ארגנו כנס מתחרה בהשתתפות מי שלא הוזמן לאירוע באקדמיה הלאומית למדעים. ד"ר מאיר בוזגלו, ממארגני הכנס: "העובדה שמדברים על כנס למען הכלה בלי ייצוג הולם ליהודי המזרח היא אומללה"

למי שאינו מצוי בפרשה שמסעירה את הפעילים החברתיים בימים האחרונים, הנה תקציר האירועים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים עורכת כנס בן יומיים שכותרתו - שהופיעה באותיות קידוש לבנה במודעות ובהזמנות הרשמיות לאירוע -  "משנאת הזר לקבלת האחר". בכנס ינאמו, בין היתר, שרת המשפטים ציפי לבני, שר החינוך שי פירון, פרקליט המדינה שי ניצן, פרופ' רות גביזון, פרופ' ישראל אומן, הרב יואל בן נון, פרופ' יהודה באואר ועוד. באקדמיה הלאומית דאגו לשבץ גם משתתף ערבי בכנס – פרופ' פאדיה נאסר אבו-אלהיג'א, מרצה באוניברסיטת תל אביב, ומשתתף חרדי, פרקליט הצמרת יעקב ויינרוט. אך למרות ניסיונות ההיצמדות לכללי הפוליטיקלי-קורקט, דבר קיומו של הכנס הצית, כאש בשדה קוצים, מחאה פייסבוקית עממית של פעילים חברתיים מזרחים, שמחו על כך שאף לא מזרחי אחד הוזמן לדבר בכנס על שנאת הזר.

מעכשיו לעכשיו, מפה לאוזן, ובתיווכן של הרשתות החברתיות, בלי מודעות ענק בעיתון "הארץ" ובלי נאום של נשיא המדינה, בתוך יומיים, ארגנה תנועת תיקון, בראשותו של ד"ר מאיר בוזגלו, את הכנס "שירת האחרים". הכנס יתקיים באותה שעה שבה יתקיים הכנס של האקדמיה; יתר על כן – הוא יתקיים בבניין ממול. הסמליות, בין שמארגני האירוע התכוונו לה ובין שלא, מושלמת: בעוד הכנס של האקדמיה יתקיים בכיכר אלברט איינשטיין, הכנס של תיקון יתקיים ביד הרב נסים, בית המנציח את מורשתו ואת פועלו של הרב יצחק נסים, הראשון לציון והרב הראשי הספרדי לישראל בשנות ה-60.

האבסורד בשם "קבלת האחר" לא נראה מאז שהיה זה הנושא השנתי במערכת החינוך"

"הכנס 'שירת האחרים' נועד לומר שיש לכונן אתוס רענן ומלכד בחברה הישראלית", כתבו מארגני כנס המחאה, "בימים אלה נערך כנס משותף לאקדמיה ולמשרד החינוך בנושא 'קבלת האחר'. אנחנו רוצים לברך על האירוע הזה. ובכל זאת, למרות המשתתפים הרבים שהוזמנו לכנס, אין בו אפילו מזרחי אחד. אנו מאמינים שיוצאי ארצות האסלאם נושאים בתרבותם הבטחה: פירוק הדיכוטומיות דתי-חילוני ברעיון המסורתיות, וכעולים מארצות ערב, הם מפרקים הדיכוטומיה החדה בין יהודי וערבי, ועם הקשר שלהם למערב, הם מערערים על הדיכוטומיה מזרח-מערב. 'שירת האחרים' ייערך במקביל לכנס האקדמי ויתקן אותו". בכנס ישתתפו פרופ' חביבה פדיה, הזמר קובי אוז, הרב דוד מנחם ועוד. " ד"ר מאיר בוזגלו: "בכנס כזה שאינו מדעי גרידא יש הזדמנות לבטא אמירת הכלה, והנה כאן דווקא אנו רואים הדרה. שנית, וזה אפילו יותר חשוב, ליהודי המזרח ולכל מי שגדל על ברכי התרבות היהודית הערבית יש תרומה ייחודית. ולכן הפגיעה כאן היא בעניין עצמו" "

חבל בריבוע  

 

"מתבקש שבכנס עם שם כל כך מבטיח יישמעו אותם קולות 'אחרים', נכון?", הציגה הפעילה החברתית אפרת שני-שטרית שאלה רטורית, "זה לא מופרך שבדרך ל'קבלת האחר' ירצו לשמוע מה יש לאחר לומר. זה לא אמור להיות הרעיון? אז זהו, שממש לא. בכנס המרשים הזה, בהשתתפות נשיא המדינה רובי ריבלין, שר החינוך שי פירון ונשיאת האקדמיה פרופ' רות ארנון, אף אחד ואחת לא מצאו לנכון שיהיה ייצוג מזרחי וגם לא חרדי. את ההדרה הזו אנחנו מכירים מכל כך הרבה זירות מוסדיות, אבל מיצוי כל כך חריף של האבסורד בשם 'קבלת האחר' לא נראה מאז... שהיה זה הנושא השנתי במערכת החינוך", כתבה שני-שטרית, ורמזה בעוקצנות לנושא השנתי של משרד החינוך, 'האחר הוא אני'. מתקן. קובי אוז

גם ד"ר מאיר בוזגלו מחה בדף הפייסבוק שלו על הכנס האשכנזי. "פתיחת השנה – אחרי החגים – בכנס מרשים כזה היא אמירה חשובה לנושא ההכלה", כתב ביום רביעי האחרון, "אליה וקוץ בה: בתוך ארבעת המושבים המכובדים לא הצלחתי למצוא מזרחי אחד, ואם אינני טועה, אין גם ייצוג חרדי. העובדה שמדברים על כנס למען הכלה בלי ייצוג הולם ליהודי המזרח היא אומללה משתי בחינות. ראשית, בכנס כזה שאינו מדעי גרידא יש הזדמנות לבטא אמירת הכלה, והנה כאן דווקא אנו רואים הדרה. שנית, וזה אפילו יותר חשוב, ליהודי המזרח ולכל מי שגדל על ברכי התרבות היהודית הערבית יש תרומה ייחודית. ולכן הפגיעה כאן היא בעניין עצמו. חבל בריבוע", כתב בוזגלו, בפוסט שזכה לתגובות אוהדות בפייסבוק.

נותר רק לדמיין את הסיטואציה הבאה, שתקום לתחייה הערב, ברחוב ז'בוטינסקי מירושלים – מן העבר האחד של הכביש, בבניין האקדמיה הלאומית למדעים הצמוד למשכן הנשיא ישוחחו אנשי אקדמיה, רבנים ואישי ציבור על קבלת האחר, ובבניין ממול ישוחחו, ישירו ויפייטו אנשי אקדמיה, רבנים ואישי ציבור על אותו נושא ממש, אך מזווית אחרת לגמרי, מתוך מחאה ותחושה מתמשכת של הדרה. "התגובה הנכונה לכנס המדיר של האקדמיה היא תיקון", כתב בוזגלו, "הפקה של ערב שירה שבו יושמעו הדברים של כל מי שהוגדר כאחרים על ידי ההגמוניה שלנו, שחיה לה בבועה. יהיו שם יהודים וערבים, מזרחים ואשכנזים, חרדים, גברים ונשים. הם יסבירו שהממלכתיות הישראלית שמדירה כל כך הרבה אזרחים משורותיה ומכנה אותם 'אחרים' אין לה את התשובה לבעיות שלנו. אנו גם אומרים שאנחנו לוקחים אחריות ומבינים שהכדור אצלנו".

 
הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי

האם החמישית
האם החמישית
עם: יונתן בלומנפלד, אוריאל הרמן, יעל שטולמן, טולה בן ארי, תום קליין
במה וידאו
21.02.18