כאן לא גרות בכיף

מה גרה צריכה לעבור בשביל להיות יהודייה? התערוכה "אשה בחלוק" עוקבת אחר חוויית הטבילה במקווה והבעיות שהיא מעוררת

 התערוכה "אשה בחלוק", המוצגת בימים אלה בבית האמנים בתל אביב, מבקשת לתת קול ונראות לקבוצה חסרת ייצוג בחברה הישראלית - גרות. באמצעות קטעי וידאו ארט המכניסים את הקהל לתוך חווית הטבילה, ציורים המתעדים את קורות הנשים במקווה, ראיונות עם רבנים מובילים בחברה הדתית ומיצג סאונד המבוסס על מדרש נשי, מצליחה התערוכה לייצר קשת של רגשות מנוגדים וכן אמירה אידיאולוגית מורכבת.

הבלנית, הילה קרבלניקוב-פז, 2012


מהי בעצם חוויית הטבילה? אישה צעירה בחלוק צבעוני ורחב עומדת בתוך מקווה טהרה. המים מגיעים עד מותניה. בטבילתה היא מבקשת את האישור הסופי להיותה בת חדשה לעם היהודי. טבילה זאת באה בגמר תהליך לימוד ארוך על אודות ההלכה, ההיסטוריה והתרבות היהודית. מי שאמור להשגיח כי הטבילה מתקיימת כהלכה הם שלושה חברי בית הדין.

אם כן, ברגע של לידה מחדש, נאלצת הגרה להתמודד לא רק עם ייחודיותו של הרגע ועם התרגשותה הברורה משום לידתה מחדש כיהודייה, אלא גם עם מבוכה עצומה, אולי השפלה, נוכח שלושת הגברים שצופים בה עושה זאת. תשאל הצופה הסבירה בתערוכה מדוע שלא יהיו שם שלוש נשים כשם שכשגבר עובר גיור, הוא טובל מול שלושה גברים? על פי ההלכה, נשים פסולות לעדות ואינן יכולות לשבת בבית הדין. לנוכח מציאות זו, יוצרות התערוכה משמיעות קול אופוזיציוני. " ברגע של לידה מחדש, נאלצת הגרה להתמודד לא רק עם ייחודיותו של הרגע, התרגשותה הברורה משום לידתה מחדש כיהודייה, אלא גם עם מבוכה עצומה, אולי השפלה, נוכח קיומו של טקס הטבילה אל מול שלושה גברים "

יוזמת התערוכה נורית יעקבס ינון קיבלה מחבר מסמך שהצהיר על מכרז מטעם משרד ראש הממשלה להכשרת גברים שישמשו בית דין מיוחד לטבילת גרות במקוואות ברחבי הארץ. עברו כמה שנים, ומפגש עם הציירת הילה קרבלניקוב-פז הצית בשתיהן את הנושא מחדש.

ברוח זו, בתערוכה, שאצרה רז סמירה, בולט הניסיון לספר את סיפור טבילת הגרות מבלי להיות עוד חוליה בשרשרת המבט החודר. דוגמה לכך היא עבודתו של הצייר שמעון פינטו, המוצגת בחלל הכניסה ומספקת מבט רך ונקי על המקווה. גם ציוריה של קרבלינקוב-פז שמבוססים על צילומי סטילס שצולמו במקווה מבקשים לאתגר את המבט המקובל, ובמקומו מקצים מקום דווקא למבט הנשי.

עבודת הווידיאו של נורית יעקבס ינון מבקשת לבחון את הסוגיה מנקודות המבט של שלושה רבנים מרכזיים - הרב דוד סתיו (המועמד לתפקיד הרב הראשי), הרב דרוקמן (מוותיקי רבני הציונות הדתית , שכיהן עד לפני שנה כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה) והרב ד"ר בני לאו (מראשי בית המדרש בית מורשה ורב בית הכנסת רמב"ן בשכונת קטמון בירושלים) - שמתראיינים.

מתוך מיצב הוידיאו של נורית יעקבס ינון "מעשה באישה וחלוק"

שלושת הרבנים מייצגים גישות שונות לסוגיית טבילת הגרות. שלושתם מדברים על הרגע הזה כרגע מורכב אך הניואנסים ברורים: הרב דרוקמן טוען שהם עושים את המקסימום כדי לנהוג בעדינות ובצניעות, מספר שלא שמע תלונות מגרות וחושב שנשים אחרות מתלוננות בשמן. הרב סתיו סבור שאכן מדובר במעמד לא נעים, אבל בתוך נסיבות אלה, ההליך נעשה בעדינות המרבית, ואילו הרב בני לאו מרגיש שזה מצב לא תקין ושצריך לשנות אותו. בתוך ומול סבך הטיעונים וההשקפות הללו ניצבת התערוכה האמיצה הזאת ותובעת מאיתנו לראות את מה שמתרחש לאור החרסינות הצבועות בז' של מקווה הטהרה.

 

 

 

מַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה וְּחָלוּק
טבילת נשים מתגיירות

תערוכת מיצבי אמנות -וידאו וציורים

הילה קרבלניקוב פז • נורית יעקבס ינון • שמעון פינטו •

אוצרת: רז סמירה

 

18.4-11.5

שיח גלריה בהשתתפות האמנים והאוצרת יתקיים ביום שישי, כ"ג באייר, 3 במאי, בשעה 12:00

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי