הצד השני של המתרס

02.11.09

כחצי מיליון חרדים חיים במדינת ישראל. רבים מאיתנו מתייחסים אליהם כאל יחידה אחת, בזמן שהמציאות שונה לגמרי. :לפרק את קוני למל" - סדרה חדשה המציגה את הפערים הגדולים שבין תפיסת התרבות המערבית־המודרנית את התרבות החרדית ולהיפך.

 
החברה הישראלית רואה את דמות החרדי ומתייחסת אליה בדרכים שונות. החברה החרדית מצדה יוצרת דימויים על עצמה ועל הישראליות הסובבת אותה.
הסדרה "לפרק את קוני למל" בהנחייתו של הבמאי רון עופר, פורטת את הסיטואציה המתמשכת לפרוטות. במהלך חמישה מפגשים מרתקים ומגוונים יעלו נושאים כמו השוני בין הסיפור החרדי לסיפור הציוני, תפיסת הגבריות והנשיות, מקומה של המדיה ווכן הלאה.

"ניסינו להבין את הפער העצום שקיים בין האופן שהחברה החילונית תופסת את החברה החרדית לבין האופן שהחברה החרדית תופסת את עצמה. זה פער עצום, אבסורדי ובלתי נסבל. כמעט מראות הפוכות", אומר עורך הסדרה והמנחה רון עופר, ומדגים: "פרשת האם המרעיבה מעלה את הפער של מה זו משפחה נכונה, מה זו אמהות, מה מספר הילדים הנכון במשפחה ואיך נכון לגדל ילדים. כאן אפשר לראות איך שני הצדדים בטוחים שהצד השני לא יודע אך לגדל ילדים. זה ברור שכל חברה רוצה לגדל את הילדים שלה בצורה הכי טובה, ומשוכנעת שהצד השני פשוט לא יודע לעשות את זה".

אל גיבוש סדרת המפגשים הגיע עופר לאחר ששקד על סדרת הסרטים "חרדים" בשיתוף עם האנתרופולוג יוחאי חקק, בין היתר במימונו ובתמיכתו של בית אבי חי.
"העניין שלי בחברה החרדית מגיע מהזדהות עם הצורך לעמוד מול שינויי הזמן", הוא אומר, "החברה החרדית, כפי שאני מרגיש אותה, מאוד מנסה לשמר משהו ומוכנה לשלם על זה מחירים גבוהים".

 האם להבנתך החברה החרדית ערוכה לתשלום הכבד שהיא משלמת?
"היא מנסה כל הזמן למצוא את קו פרשת המים בין לשלם מחיר כבד מדי ולהתמוטט, לבין לא לשלם מחיר ואז להיטמע. המתח הפנימי הזה כל הזמן נמצא בין אנשים שונים, שחלקם מאמינים שהחומות צריכות לרדת וחלקן חושבים שעליהן לעלות. הניסיון לשמור על האיזון הוא מאוד עדין. מרחוק זה נראה אחיד וחד משמעי וכל מיני מלים כמו 'רדיקלי' ו'קנאי', אלא שבפנים יש דילמה מאוד עמוקה איך להשאיר משהו שמבחינתם חשוב שיישאר".

בתהליך גיבוש הרעיונות לסדרה, היו דברים שחשבת לוותר עליהם, מחשש שיוצגו באור לא מדויק?
"כל העיסוק בפלג האנטי ציוני. במקום הזה אני חושב שהחברה הישראלית מאו מתקשה, ואני יכול גם להבין למה. הרבה פעמים נשמעות משם אמירות מאוד קשות ומאוד רדיקליות, אלא שאנשים רבים לא  מבינים שמדובר במיעוט קטן בתוך העדה החרדית, בכמה אלפי משפחות מתוך כחצי מיליון איש. לא התלבטתי האם להציג אלא איך להציג את הנושא הזה בפרופורציות הנכונות, ולהפוך משהו שהוא מאוד לא נגיש לבהיר. זה אתגר מאוד גדול".

 אל מי פונה הסדרה?
"אל כל מי שיש בו סקרנות להכיר את הצד השני של המתרס, אבל בלי לאבד את עצמו. זה לא אומר שאי אפשר להיות ביקורתי, אבל כן לבוא מתוך כבוד, סקרנות והבנה שכל אדם באשר הוא, נטוע בעולם שלם ומנומק".

 "לפרק את קוני למל", סדרה בת חמישה מפגשים, בכל יום שני, בשעה 20:00, החל מה-3 בנובמבר.

מאת: כרמית ספיר-ויץ

 
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי