הברית הצפונית: מה יעלה בגורל טקס המילה בסקנדינביה?

11.11.19

לא הרבה יהודים חיים במדינות סקנדינביה, אבל דומה שדווקא שם מתגבש אחד האתגרים הקשים ליהדות אירופה כיום: הערעור התרבותי והחוקי על ברית המילה. איך אפשר לבסס את הלגיטימיות של המילה במסגרת שיח הזכויות הליברלי, ואולי הפתרון יימצא דווקא בברית יהודית-מוסלמית?

קשה לדעת בדיוק כמה יהודים יש בסקנדינביה, אבל בכל מקרה, ברור שאין הרבה. בשוודיה, שם נמצאת הקהילה היהודית הסקנדינבית הגדולה ביותר, חיים בין 14 ל-20 אלף יהודים. בדנמרק - בין 5,000 ל-7,000, ובנורווגיה יש קהילה קטנטנה, של בין 1,000 ל-2,000 יהודים בסך הכול. ואחת הבעיות העיקריות שאיתן מתמודדים יהודי סקנדינביה כולם היא נושא ברית המילה – נושא רגיש ושנוי במחלוקת. ב-2013 פרסמו נציבויות פניות הילדים בשוודיה, בנורווגיה, בדנמרק, בפינלנד ובאיסלנד הצהרה משותפת המציעה לאסור ביצוע ברית מילה לא-רפואית לקטינים. זאת בטענה שהמילה מפרה את זכויות הילד על פי אמנת זכויות הילד הבין-לאומית. אולם בעוד האחראים על זכויות הילד במדינות אלה יוצאים נגד המנהג היהודי והמוסלמי, פוליטיקאים מקומיים מבינים שזה לא פשוט כל כך. נדמה כי הסתירה בין מתן חופש דת ובין שמירה על זכויות הילד, כפי שהם תופסים אותן, מבלבלת לא מעט מנהיגים סקנדינבים.

 

בספטמבר האחרון, במהלך הישיבה השנתית של מפלגת המרכז של שוודיה בקרלסטד, הצביעו חברי המפלגה בעד איסור ביצוע ברית מילה לבנים בהעדר סיבה רפואית. אולם מנהיגת המפלגה, אנני לאף, אמרה שהיא מצטערת על תוצאות ההצבעה, ומנהיגי המפלגה כולם הצהירו שתוצאות ההצבעה מנוגדות לדעת ההנהגה. הם הבהירו שהרציונל העומד בבסיס האיסור הוא הגנה על זכויות הילד ו"אינו קשור לדת". כרגע לא ברור אם המפלגה תעלה הצעת חוק בנושא או לא, אך גם אם כן, הסיכוי שהיא תתקבל בפרלמנט השוודי אינו גדול. באופן טבעי, קבוצות יהודיות ומוסלמיות יצאו נגד החלטת המפלגה. "אני מופתע מאוד ומאוכזב מאוד", אמר נשיא הקהילה היהודית בשוודיה, אהרון פרסטנדיג, לעיתון "אקספרסן". "אם ההצעה תיהפך למציאות, המשמעות היא שזה יהיה בלתי-אפשרי לחלוטין לחיות בתור יהודי או מוסלמי בשוודיה".

 

ראש לחודש - מארבע כנפות תבל | כסלו

 

 

 

הצעות דומות עולות תדיר ברחבי סקנדינביה. הצעת חוק לאסור ביצוע ברית מילה בקטינים בנורווגיה עלתה ב-2012, לאחר שתינוק מוסלמי בן שבועיים שנימול במרפאה באוסלו נפטר מסיבוכים שלאחר המילה. "הדיון סביב המילה עולה באופן קבוע בתקשורת בנורווגיה כשקבוצות פוליטיות שונות מעלות אותו", אומר דניאל נידלסטון, אנגלי שחי בנורווגיה, פעיל בקהילה היהודית של אוסלו ואב לשניים. "בנורווגיה התקשורת אוהבת לדון בנושאים מזוויות שונות. הם משתדלים מאוד לתת מגוון זוויות ופלטפורמות למגוון אנשים – מומחים ולא מומחים. הדיון הוא חלק חשוב מהתרבות הנורווגית, וזה קשה כשהיהודים אינם מעוניינים בדיון הזה. זה קשה לשכנע אנשים בעניין ברית המילה, וזה גם פוגעני להניח שאנחנו לא יכולים לדאוג לילדינו".

 

וכשהנושא עולה, לקהילות היהודיות אין ברירה אלא לצאת למלחמה. "אנחנו נלחמים נגד זה בכל מיני דרכים", אומר השר וחבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, המשמש גם רבה הראשי של נורווגיה. "אנחנו עושים עבודה פוליטית עם המפלגות שמתנגדות, וכמובן יש דיון ציבורי. צריך הרבה חוכמה כדי לנהל את הדיון הציבורי. הטיעונים שהם מעלים נשמעים הגיוניים מהרבה בחינות, למשל הזכות של הילד לבחור מה הוא רוצה. החברות שמתנגדות לברית הן חברות פוסט-דתיות ופוסט-ריטואליות, ולכן הן לא מבינות מה זה ריטואל דתי. מבחינתם זה דבר ששייך לאיזה מקום חשוך בימי הביניים או עוד יותר מוקדם מזה, ולכפות את זה על בנים קטנים זה נראה להם כמעט ברברי. בחברה הסקנדינבית השיח הוא שיח של זכויות – זכויות אדם, זכויות הילד. לכן קשה מאוד להתווכח איתם. גם להביא טיעונים רפואיים זה לא אפקטיבי כל כך, כי עובדה היא שהרופאים בסקנדינביה לא מלים את הילדים. אנחנו בכל זאת מביאים מחקרים מהעולם, ואנחנו מציגים טיעונים של פלורליזם תרבותי וכמובן, של חופש דת. אנחנו אומרים: יהודים לא יכולים לגור במקום שאין בו ברית מילה. זה דבר בסיסי בקיום היהודי. יש חשיבות למיהם המתדיינים בכל הדיונים הללו. אני למשל מופיע הרבה בתקשורת בסקנדינביה, בכל מיני נושאים, אבל סביב הנושא הזה אני משתדל לא להופיע. אני רב מבוגר עם זקן, ומי שמציג את הטיעונים נגד המילה הן אימהות צעירות. אני חושב שגם מהצד היהודי, מי שצריכות לדבר אלה אימהות צעירות שיסבירו למה זה חשוב להן לעשות ברית מילה לילדיהן. אני לא חושב שרב מבוגר צריך להופיע בהקשר הזה, ואני גם לא חושב שמדינת ישראל צריכה להתערב".

 

חשש לביטחון המדינה

 

בדנמרק, בדומה לשוודיה ולנורווגיה, התאחדות הרופאים קבעה שאין יתרון רפואי לביצוע מילה, ולכן על האדם להחליט בעצמו אם יבוצע בו ההליך הזה. המגמה בקרב ארגוני הרופאים בסקנדינביה היא לאסור ביצוע מילה אצל קטינים ולדחות את ההליך לגיל שבו אדם יכול להחליט לגבי עצמו. בשנה שעברה הוגשה לפרלמנט בדנמרק עצומה ובה 50 אלף חתימות הקוראת לאסור מילת קטינים, אך זו לא זכתה בתמיכה פוליטית מספקת. שרת הבריאות הדנית, אלן טראנה נורבי, הביעה חשש שאם דנמרק תאסור את המילה או תגביל את גיל ביצועה, ביטחון המדינה וביטחונם של חיילים דניים המוצבים מחוץ למדינה עלולים להתערער.

 

 


בית הכנסת במאלמה

 

 

בבחירות הקודמות בשוודיה, ב-2018, תמכו שתי מפלגות – אחת מימין ואחת משמאל – בהגבלת גיל המילה ל-18. גם בנורווגיה עלתה לפני שנתיים הצעת חוק של מפלגת ימין להגביל את גיל המילה לגיל שבו אדם יכול להחליט לגבי עצמו. "פעם בכמה זמן מפלגה כלשהי מעלה לדיון הצעה להגביל את המילה לגיל מסוים", אומר נידלסטון. "לפעמים למנהיגים של המפלגות הללו יש הבנה טובה יותר של ההשפעה של דבר כזה על הקהילה היהודית מאשר לאלה שדנים בזה בוועדות. המנהיגים לפעמים מבטלים את ההצעות הללו, ולפעמים אומרים בפתיחות שהם מתנגדים להן. שתי המפלגות הגדולות בנורווגיה לא יתמכו כרגע בשום סוג של איסור, אז כרגע אנחנו לא מודאגים. אבל הדיון עולה תדיר כי יש מיעוט שחושב שחשוב לקיים אותו".  

 

לואיזה קאהן, מעצבת ומתכנתת ואם לשניים שעברה לתל אביב מאוסלו, מודעת היטב לבעיה. "הסקנדינבים חושבים לתומם שהוצאת המילה מחוץ לחוק זה הפתרון, אבל זה לא יפתור כלום", היא אומרת. "הם לא מביאים בחשבון את ההשלכות. הרבה אנשים יעזבו בגלל זה את סקנדינביה, ואחרים פשוט יעשו ברית מילה בסתר, במחתרת, בלי פיקוח רפואי. זה לא שאם זה יוצא מהחוק אנשים יפסיקו לעשות את זה. אחר כך, כשהילדים הנימולים יהיו חולים, ההורים יפחדו להביא אותם לרופא או לבית החולים כדי שלא יגלו שמלו אותם בניגוד לחוק. גם להכניס חוק המגביל את הברית לגיל מסוים זה לא הגיוני, כי ברור שלעשות ברית בגיל מבוגר זה הרבה יותר טראומטי מאשר לעשות את זה לתינוק שנולד. הסקנדינבים לא מבינים את המורכבות של השוני בין אנשים. מובן שאם היה מדובר על משהו באמת מזיק, כמו מילה לילדות, אז זה משהו שצריך להוציא מחוץ לחוק, אבל לדעתי ברית מילה לבנים צריכה פשוט להיכנס למסגרת רפואית. אם עושים ברית עם רופא צמוד ונותנים להורים את כל המידע כדי שיגיעו למסקנות לבד – ככה אפשר אולי לשנות משהו".

 

לא אנטישמי, כן איסלמופובי

 

השאלה היא לא רק אם מותר לבצע ברית מילה ומאיזה גיל, אלא גם למי מותר לבצע את ההליך. ב-2001 נכנס לתוקף חוק בשוודיה שלפיו מי שמבצע ברית מילה צריך לקבל אישור של משרד הבריאות ושמותר לבצע ברית רק בהשגחה של רופא או אחות מרדימה ועם מתן הרדמה מקומית. אחרי גיל חודשיים מותר רק לרופא לבצע את ההליך. למרות שיש שיגידו שהכוונה הייתה טובה, הקונגרס היהודי העולמי כינה את החוק הזה "ההגבלה החוקית הראשונה על פרקטיקה יהודית דתית באירופה מאז תקופת הנאצים".

 

בנורווגיה נכנס לתוקף בשנים האחרונות חוק שלפיו ברית המילה צריכה להיות מבוצעת רק בהשגחה רפואית ושעל בתי החולים המקומיים לספק את שירות המילה. "בנורווגיה דווקא העבירו חקיקה טובה שמחייבת את בתי החולים לספק את השירות הזה", אומר הרב מלכיאור. "היהודים לא משתמשים בזה, אבל זה חשוב למוסלמים. לנו חשוב שגם למוסלמים תהיה אפשרות בטוחה ואחראית לבצע את המילה".

 

 


הבסיס לקיום. הרב מיכאל מלכיאור (צילום: פלאש90)

 

 

החוק הוא אולי טוב, אבל בינתיים לפחות הוא לא מיושם כמו שצריך. "בפועל, הרבה בתי חולים לא מציעים את השירות הזה כי אין להם מומחים לעניין או כי הרופאים מסרבים לבצע מילה", אומר נידלסטון. "מה גם שמעט מאוד אנשים בוחרים באפשרות לעשות את זה בבית חולים, ואלה בעיקר מוסלמים. לקהילה היהודית יש מוהל שהם מביאים מאנגליה, והוא מבצע את ההליך בהשגחה של רופא יהודי מקומי. ההשגחה היא בעיקר כדי לתת טיפול לפני זה ואחרי זה, וביקורת אחרי כן. המוהל הוא המומחה".

 

מה לדעתך המניע העומד מאחורי כל הצעות החוק הללו?

"אני לא חושב שהמניע הוא אנטישמי, אם כי בחלקו הוא איסלמופובי. המניע העיקרי הוא תרבותי. הם באמת חושבים שהם מגנים על הילדים ונותנים להם בחירה חופשית".

 

מהי הדעה הרווחת בציבור בנורווגיה בנושא ברית המילה?

"אני לא יודע מה הקונצנזוס, אבל מה שבטוח זה שלמול את הילדים לא נחשב כאן לנורמלי. לפני כמה שנים אחד העיתונים הנוצרים בנורווגיה עשה סקר בעניין, ומצאו ש-60 אחוז מתנגדים למילה. האמת, הופתעתי שזה היה רק 60 אחוז".

 


 לואיזה קאהן (צילום: מרקוס נחון)

 

 

ומה הדעה בקרב הקהילה היהודית?

"זה כמובן נורמלי לעשות ברית בקהילה היהודית, אבל אין שום לחץ של הקהילה לעשות את זה. אולי יש לחץ, זה של המשפחה. יש לנו הרבה משפחות שבהן רק הורה אחד יהודי. התחושה שלי היא שיש סיכוי גבוה יותר שיעשו ברית לילד עם אבא יהודי מאשר עם אימא יהודייה, אבל זאת רק תחושה. זה לא נושא שנידון יותר מדי בקהילה היהודית כי אנחנו לא עושים מזה "ביג דיל". העניין הוא יותר להתמודד עם הלחצים מבחוץ. לי יש ילד בן ארבע שנימול. הייתי רוצה שהדיון סביב המילה ייפסק, אבל זה לא יקרה. זה  מכניס לחץ לקהילה שלנו, והמשאבים שלנו להתמודד עם זה מוגבלים. להורים יהודים ומוסלמים צריכה להיות הזכות להחליט בשביל ילדיהם, בלי לחץ משום כיוון. ההחברה הנורווגית שמה דגש הרבה יותר גדול על הפיזי מאשר על הרוחני, ואני חושב שהם מפסידים הרבה בגלל זה".

 

עד כה איש לא הצליח להעביר איסור או הגבלת גיל על ברית מילה בסקנדינביה, אבל אין לדעת מה צופן העתיד. "בינתיים המפלגות המרכזיות לא תומכות בזה", אומר הרב מלכיאור. "כולם היו בטוחים שאיסלנד תהיה המדינה הראשונה שתאסור את המילה, ובינתיים אפילו שם זה עוד לא קרה. אי-אפשר לדעת מה יקרה, אבל מה שבטוח זה שהנושא ימשיך לעלות, וזה לא נושא פשוט. הם לא מבינים כמה נושא הברית הוא עמוק ביהדות, כמה זה חשוב לנו, כמה זה הבסיס לכל קיומנו מאז אברהם אבינו. אפילו יהודים שלא שומרים שבת ולא מקפידים על חוקי הכשרות עושים ברית מילה, כי זה דבר בסיסי ויסודי ביהדות ובחיבור שלנו עם הקדוש ברוך הוא. כשלא מבינים את זה, הגיוני לומר שצריך לדחות את הגיל. הם לא יודעים מה זה ריטואל ומה זה דת, וזה מבהיל אותם".

 

הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי

Model.Data.ShopItem : 0 6
תגיות: חברה

עוד בבית אבי חי