בהצבעה בלבד

22.01.14

האם ייתכן שתלונה בודדת של תלמידה בודדת תביא לפיטורי מורה ללא שום גיבוי של המערכת? תתעוררו: המקרה של אדם ורטה איננו קשור לימין ושמאל, אלא למעמד המורה בישראל

ניסיון הפיטורים של המורה אדם ורטה מתיכון אורט שבטבעון מקבל נופך של מאבק בין עמדותיו השמאלניות של המורה ובין עמדותיה הימניות של התלמידה שהתלוננה עליו. האמת היא שהסיפור כאן הוא לא ימין מול שמאל, אלא על קשיי עובד מול מעסיקו. ואם לדייק זאת יותר – הסיפור הוא מעמדו של המורה העובד בישראל.

 
השר פירון. אם אתם לא רוצים מורים מפוחדים, תגבו אותם (צילום: פלאש 90)

מקרה ורטה פשוט הרבה יותר מאשר מנסים לציירו. תלמידה שבחרה להסתכסך עם מורה ניסחה מכתב תלונה על התבטאויות פוליטיות שלו בכיתה. במקום לשלוח את המכתב אל מנהל בית הספר, היא בחרה (אולי בעצת הוריה, אולי כחלק מתרבות ההתפרסמות בכל מחיר שנפוצה בישראל) להפיץ אותו בקרב הציבור הרחב, בפייסבוק, ומשם הגיע אל חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי.

 

לא ידוע לנו בדיוק מה קרה ומה נאמר בכיתה, אבל כן ידוע שוורטה הוא מורה מוערך ושלא היו לגביו תלונות - לא בנושא הזה ולא בשום נושא אחר. יתר על כן, התבטאות פוליטית – גם אם איננה לרוחם של אנשים מסוימים – היא לחלוטין בגבולות החוק הישראלי. ורטה זומן לשימוע לפני פיטורים, ושם נדרש ממנו להתפטר עקב המקרה.

 

אפשר לומר שהתבטאות פוליטית של מורה בכיתה היא בעייתית, אבל אי אפשר לטעון כי כל התבטאות כזו דינה פיטורים. ייתכן שהיה ראוי לנזוף בוורטה, אך לא מתקבל על הדעת שתלונה של תלמידה אחת, אפילו שהיא מקבלת פומביות, תביא לפיטוריו של מורה בישראל.

 

הוכחה למעמד המורה 

 

אפשר לראות בכך סימפטום לבעיה רחבה הרבה יותר. כל הדיבורים על מעמדם של אנשי החינוך והצורך לשפרו מתמצים בשיח התקשורתי הצר והדליל בסוגיית השכר. אבל מובן שהשכר איננו חזות הכול. הגנה על משרתו של מורה, גם אם טעה, לא כל שכן במקרה זה, שבו ניכר כי התנהל בצורה ראויה ונכונה, היא-היא ההוכחה למעמדו של המורה ואיש החינוך.

 

כשתלונה יחידה מתלמידה יחידה מייצרת איום משמעותי להמשך העסקתו של מורה, הרי שמעמדו נמוך מזה של תלמידתו. כשפרובוקציה פוליטית של חבר כנסת לשעבר שעמדותיו הפוליטיות ידועות ומוכרות מייצרת סערה שעלולה לפגוע במורה בישראל – המשמעות היא שמעסיקיו, ובמקרה זה רשת אורט, אינם מתעניינים בטובת עובדיהם, ברווחתם, ביכולתם לבצע את משרתם כראוי.

 

אם חלילה מישהו חושב שהיה ראוי לפטר את המורה, שיידע שבפעם הבאה זה יכול להיות מורה ימני, מורה שקורא לגיוס לצבא או מורה חובש כיפה שתלמידיו מרגישים שכיפתו היא כפייה דתית. זו איננה אפשרות תיאורטית בלבד: לפני כמה שנים ניסתה אוניברסיטת בן גוריון לעצור את העסקתו של מרצה שהסתכסך עם ראש המחלקה. העובדה שהמרצה היה תושב קרית ארבע ומנהל המחלקה ערבי תרמה לסקסיות של המקרה בעיני התקשורת, אף שלא היתה רלוונטית. " אפשר לומר שהתבטאות פוליטית של מורה בכיתה היא בעייתית, אבל אי אפשר לטעון כי כל התבטאות כזו דינה פיטורים. ייתכן שהיה ראוי לנזוף בוורטה, אך לא מתקבל על הדעת שתלונה של תלמידה אחת, אפילו שהיא מקבלת פומביות, תביא לפיטוריו של מורה בישראל "

 

אם אתם רוצים מורים טובים ולא מפוחדים, תנו להם להביע דעות בכיתה, וחשוב מזה, אל תתנו לפטר אותם מבלי להעניק להם הזדמנות להגן על עצמם. אנחנו צריכים מורים טובים, אנחנו צריכים מורים שלא יהיו מפוחדים כל העת מנחת זרועם של אינטרסנטים פוליטיים. לא ייתכן שהורים ותלמידים (בוודאי לא תלמידה אחת בודדת!) יטילו אימה וטרור על העסקתם ועל מהלך עבודתם של מורים.

בואו לדבר על מקרה אדם ורטה בעמוד הפייסבוק שלנו 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי