על הביטחון

10.10.10

עם ציון יום השנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ייערכו בבית אבי חי שלוש שיחות מעוררות מחשבה על מקום הביטחון בחברה הישראלית ועל השלכותיו בחברה דמוקרטית

 על הביטחון - צילום פלאש 90
על הביטחון - צילום פלאש 90
בכל פעם שעולה צירוף המלים "רצח רבין", מתכרכמות הפנים ושני נושאים מתעוררים: שנאת אחים והצורך לשמר את המאחד. הדבר בולט במיוחד בימי הזיכרון שנקבעו לזכרו של ראש הממשלה המנוח.

מפגש  שייערך בבית אבי חי לציון יום השנה ינקוט בקו שונה אך דומה באמצעות שלוש שיחות על הביטחון בחברה הישראלית, ודיון בהשלכותיו על הדמוקרטיה, חופש הביטוי וזכויות האזרח בישראל. "לצד הנושאים המוכרים, מעסיקות אותנו השאלות על היכולת של החברה להכיל עמדות שונות, ועל השיח הדמוקרטי שיכול להתקיים בחברה לא אלימה ועל הבעייתיות להביע דעה שונה בתוך החברה הישראלית", אומר רוני סילפן, האחראי לבניית והפקת הערב "נדבר על זכויות וננסה להבין למה כל דבר בחברה הישראלית נבחן דרך הפריזמה הביטחונית, לאו דווקא בתחום הצבאי אלא גם בתחום ביטחון הציבור".

 הערב ייערך במתכונת של שיח עם המנחה, משה שלונסקי. כל אחד מהדוברים, שהוא בעל ידע מעמיק ויכולות רטוריות, יציג את התיזה שלו. "תהיה במה לאינטראקציה בין הדוברים השונים", מבטיח סילפן.

אמילי ערוסי, ממשתתפי הערב, תדבר על גבולות השיח מנקודות מבט של מתנחל. "אספר את הסיפור על הכבשים, סיפור שמעיד על מנגנון ההשתקה של המתנחלים בתקופת ההתנתקות", אומרת עמרוסי. "לא איפשרו לנו להגיע עם כבשים מול הכנסת בימים שהיתה תחושה שהודבק לנו פלסטר כתום על הפה, בתקופת המאבק נגד העקירה".

ההיבט השני שתציג עמרוסי הוא לדבריה "חוסר הביטחון של המתנחלים, כי המתנחל תמיד מופיע כדמות שיודעת מה היא רוצה. נוטים להדביק לנו את הסיפור של מי שמוליכים את המדינה באף, כשבעצם מה שמאפיין אותנו זה רגשי נחיתות מאוד גדולים. זה קצת משונה, כי התרגלו לראות במתנחל אדון הארץ עם עוזי בהצלב, כשהוא למעשה חסר ביטחון ומלא רגשי נחיתות. אם היינו עושים ניתוח שלאחר המוות אצל מתנחלים, זה מה שהיו מגלים אצל כולם. זה עניין נוירולוגי. אין שום דבר אחר שמקשר בין המתנחלים משום שמדובר בשיוך סוציולוגי שונה, שיוך עדתי שונה, אבל אם אתה באמת מתנחל, צריך להיות טבוע בך רגש נחיתות. אנחנו היהודים של היהודים. ככה אני מעדיפה להגדיר את זה".

נדמה שהשיח התרחב מעבר לנושא של "שנאת אחים".
"זה קרה בגלל שמשהו השתנה בשנים האחרונות בחברה הישראלית. היתה תקופה המרכזית של שיח אוטומטי מרצח רבין עד אחרי התנתקות, ושם הימין היה בעמדת התגוננות, מאוד מבוהל ומכווץ בפינה, והוא גם נענש על מה שקרה. העונש בא ב-2005 בהתנתקות. בשנים האחרונות, גם בין היתר בזכות העיתון שאני כותבת בו, 'ישראל היום', יש תנועת מטוטלת שמזיזה את הימין למרכז השיח בצורה יותר בטוחה. זה לא סתם שבית אבי חי בחרו לצאת מהבועה האוטומטית של השיח הרגיל על רצח רבין. אנחנו יותר בשלים ובוגרים להסתכל על הרצח היום".  

 

 

על הביטחון - יום השנה ליצחק רבין ז"ל
  מנחה: משה שלונסקי – עיתונאי ופרשן צבאי

בהשתתפות:
פרופ' יצחק גלנור, האוניברסיטה העברית בירושלים ומכון ון ליר
האם הדמוקרטיה מפריעה לביטחון?

 אלון בן דוד, פרשן צבאי בחדשות 10
למה כל השאלות במדינה הן שאלות של ביטחון לאומי?

 אמילי עמרוסי, סופרת, עיתונאית ולשעבר דוברת מועצת יש"ע.
על חוסר הביטחון להביע עמדות באופן חופשי: קווים אדומים וקו ירוק אחד

 רביעי, י"ב בחשוון, 20 באוקטובר, בשעה 20:30
הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי