זהו אדם

19.07.11

היוצר הפורה אדם ברוך הלך לעולמו אבל השאיר בעולמנו הרבה חומר למחשבה. שחקנים ואמנים יגישו בבית אבי חי מבחר מיצירותיו ובני משפחתו יספרו על חייו המורכבים והמרתקים

הוא כתב על הרקע הדתי ממנו בא וסיפר על סבו, ראש ישיבת מאה שערים, הרב וכטפויגל. הוא כתב על הרב יגל, ראש הישיבה התיכונית בפרדס חנה שבה למד, המשיך במדרשים ופסקי הלכה בהם עסק לאורך שנים בטורו "שישי" בעיתון "מעריב"  ובספרי ההלכה שחיבר ("סדר יום", "בתום לב" ו"חיינו"). לא מדובר ברב גדול, אלא באדם ברוך. גם כשלוש שנים לאחר לכתו, קשה לומר מה אדם ברוך היה יותר: האם עורך דין, עיתונאי, עורך, סופר או אוצר ומבקר אמנות. דבר אחד בטוח: הוא הצליח להגדיר את הישראליות והיהדות והשאלות העולות מהחיבור הזה באופן מיוחד ומרתק.  

מופע תיאטרון מיוחד במסגרת אירועי "בימת מופעי הספרות" בעריכתו של מאיר עוזיאל ובהנחייתו, ינסה לעמוד על סוד הקסם של ברוך, האיש שנולד בשם ברוך מאיר רוזנבלום.
יונה אליאן, רמי ברוך, אלי דנקנר, רינו צרור, עמליה רוזנבלום (בתו של ברוך), ושירה אביעד (בת זוגו של ברוך ואם בנו הקטן). כולם יקראו קטעים נבחרים פרי עטו של ברוך.

 
אדם ברוך, צילום: מורן שוב

"הצעתי את אדם ברוך בגלל הקשר המיוחד שלו לעולם היהודי, אפילו בתוך העולם החילוני  שהוא היה שייך אליו", מסביר עוזיאל. "כשחוזרים לקרוא את אדם ברוך מחדש מגלים הרבה דברים שהוא ניסה להסתיר".

כמו מה למשל?
"שהוא באמת היה דתי במובן הכי עמוק. שהוא ידע שהוא מנסה לברוח מזה, גם בתקופות הכי חילוניות שלו. הוא הבין את זה שהוא עושה דבר לא נכון". לדוגמה, בספרו "לוסטיג" כתב ברוך את הדיאלוג הבא, המתנהל בין מי שנושא את דמותו לחברו ג': "מישהו אומר לי אתה מודרני, אבל אתה דתי בפנים..."
"אני נוטה להסתיר שהייתי בחור ישיבה... כשאני מדבר על זה עכשיו זה נשמע טיפשי, קטן, כלום... ואתה, שלפחות לפי ידיעתי היית העיתונאי או הסופר – תחליט אתה – הראשון שיצא עם זה כמו דגל מתוך עליונות אמיתית או מדומה, כבר מההתחלה, בטח שקצת קינאתי בך, איזו דרך מרהיבה לגרש שדים".

עוזיאל, אולי הוא השכיל לצייר את היהדות כתרבות ולא רק כדת?
"זו שאלה מאוד גדולה. הוא התמודד עם שאלות גדולות וזו אחת מהן. הוא לא היה שטחי. בשביל לעשות את מה שהוא עשה הוא באמת היה צריך לפתוח כל בוקר בדף גמרא, כפי שהוא סיפר לי. זה ספורט מחייב מאוד כי אחרי דף הגמרא הגיעו הרבה מאוד ספרים של חוכמת עמנו, מימי הביניים ועד ימינו. ראיתי את הספרייה שלו. מלאה בספרי קודש. זה מרתק ומעניין, הוא הצליח לעשות את הבלתי אפשרי ולהביא לציבור החילוני את העולם ההלכתי בלי להתחנף אל הציבור החילוני ובלי להפחיד אותו מצד שני".

האירוע "אדם וברוך" יתקיים בבית אבי חי ביום רביעי, כה בתמוז, 27.7 בשעה 20:30 

 
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי