צרפת – ישראל

07.06.09

הישר מצרפת: הפסנתרן האנדלוסי מוריס אל מדיוני חוגג את הגיעו לגבורות במופע מיוחד בבית אבי חי

 
החודש זה קורה: הפסנתרן, הזמר והמלחין האלג'ירי המחונן מוריס אל מדיוני יגיע למספר מצומצם של הופעות בישראל בבית אבי חי לרגל יום הולדתו ה-80. בהופעה מיוחדת שתתקיים בבית אבי חי ביום רביעי, כה בסיון, 17.6, יופיע לצידו של אל מדיוני נגן הג'אז עמרי מור, מפסנתרני הג'אז המבטיחים בישראל. מדובר בשידוך מרתק שייצרו אל מדיוני ומור, הפועל בישראל ובניו יורק ומשמיע קול ישראלי צעיר ורענן המשלב מוסיקה יהודית- ישראלית בנגינתו.

רבות דובר על האיכות האמנותית של אל מדיוני: על השפע המוסיקלי, על הקשר המיידי עם קהל ועל השירה בשפות שונות - ותמיד בניחוח צרפתי. אל מדיוני, יליד אלג'יריה, הוא דוגמה מצוינת למוסיקאים שנולדו עם כל החושים הנכונים. הוא היה הראשון שהכניס את הפסנתר למוסיקת הראי האלג'ירית וכיום הוא מוכר ברחבי העולם כפסנתרן מוסיקת עולם ייחודי המשלב מוסיקה אנדלוסית, קובנית, אלג'ירית, ג'אז ועוד.כיוצר, הוא חתום על סינתזה מוסיקלית חדשה העשויה משפע ההשפעות שצבר במהלך חייו.

מאחורי הסגנון המפתיע, מסתתר סיפור אישי מרתק: אל מדיוני נולד בשנת 1928 בעיר אוראן שלחופי אלג'יריה. כשהיה בן 9, נצמד לפסנתר חלוד שרכש אחיו בשוק הפשפשים והחל ללמוד נגינה באופן עצמאי. בשנת 1942, עם כיבוש אלג'יריה על ידי בעלות הברית, החל אל מדיוני לנגן בבר מקומי שאירח חיילים, תערובת של שירי ג'אז, שירים לטינים ושירים צבאיים. אל צלילי מולדתו ולמוסיקה אנדלוסית נחשף בהמשך. עם תום מלחמת העצמאות של אלג'יריה בשנת 1962, נאלץ אל מדיוני לעזוב את אלג'יריה ועבר להתגורר בפריז. לימים תיאר את התקופה כקשה בחייו אולם דבר לא עצר אותו מלהמשיך ולעסוק במוסיקה.

 



בשנים האחרונות זוכה אל מדיוני לעדנה והכרה בגדולתו. הרקע היהודי הביא אותו להופיע בישראל ולשתף פעולה עם מוסיקאים ישראלים. אבל גם במולדתו אלג'יר, זוכרים לו חסד נעורים. כאן חבר אל עמיר בניון בשיר "נשמתי" ואל דיוויד ברוזה בביצוע השיר "האישה שאיתי". אל מדיוני גם כתב את השיר "אנא בחבאכ" ("אני אוהב אותך") בביצוע להקת טיפקס ואת השיר "אהלן וסהלן" שביצעה להקת שפתיים. בעבר שיתף פעולה גם עם התזמורת האנדלוסית הישראלית ונטל חלק בשניים מתקליטיה: "צור שהחייני" ו"תושיא".

 
עמרי מור



מוריס אלמדיוני, יום רביעי, כה בסיון, 17.6, בית אבי חי


כתבה: כרמית ספיר-ויץ Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי