צדיק וטוב לו

24.07.11

עכשווי אבל שורשי, ייחודי אך ממוסד. לייבל צדיק הניו-יורקרי, מהלייבלים המעניינים בעולם, מגיע לבית אבי חי עם שלוש הופעות

השנים האחרונות מסמנות פריחה גדולה של ג'אז ישראלי, על הקו שבין ישראל לניו יורק. אם בעבר הג'אז הישראלי הטוב היה מאוד אמריקאי, העשור האחרון הביא משהו ישראלי ויהודי יותר. מוזיקאים החלו לתפוס אומץ ולהחליף את מקורות ההשפעה שלהם והבית שלהם. רבים מהם מקליטים בלייבל "צדיק". מדובר בלייבל אינדי מניו יורק, של המוזיקאי היהודי וכפי הנראה האוונגרדי והמפורסם מכולם – ג'ון זורן, המנהיג תנועה מרכזית של מוזיקה בניו יורק בשני העשורים  האחרונים התנועה הזו מחברת בין מוזיקה יהודית לבין מוזיקה עכשווית מכל מיני כיוונים – ג'אז, פאנק, ועוד. המאפיין העיקרי שלה: חבר'ה יהודים שרוצים לחבר את המוזיקה העכשווית עם השורשים.

הקיץ, כמה מהנציגים המשמעותיים של התנועה מגיעים לבית אבי חי, לשלושה ערבים מוזיקליים ייחודיים שיתקיימו במרוצת אוגוסט וספטמבר. בערב הראשון יעלו לבמה Timba Talmud - רוברטו חואן רודריגז, אמן כלי ההקשה והתיפוף מהמבוקשים בעולם (פול סיימון, ג'ו ג'קסון, מוריס אל-מדאיוני ועוד).  בשני –"רביעיית "אדום" של הגיטריסט אייל מעוז, מטובי נגני הגיטרה-ג'אז בניו יורק במופע המשלב ג'אז, גיטרות רוק ומוזיקה יהודית. באותו ערב תעלה לבמה גם רביעיית אורי גורביץ', מהסקסופוניסטים הישראלים הכישרוניים ביותר הפועלים כיום בסצנה הניו יורקית. לא כאן מסתיימות החגיגות: במופע השלישי ייערך מפגש מפתיע בין החצוצרן פרנק לונדון ו"מארש דונדורמה". מה שבטוח: יהיה שמח.

העורך המוזיקלי ברק וייס מסביר מה הניע אותו בבחירת המופעים: "לייבל צדיק נותן אכסניה להרבה מאוד סגנונות מוזיקליים וסוגי הגשות. אוונגרדי, מינימליסטי, או לקהל רחב. הבחירה שלי במופעים האלה היא זו שפונה לסוג האחרון. זו מוזיקה מאוד איכותית אקטואלית ויהודית אבל גם מאוד קומוניקטיבית לאנשים שפשוט אוהבים מוזיקה". 

איפה נמצאת נקודת החיבור בין לייבל צדיק לבית אבי חי?
"פרט לזה שזו סצנה מאוד חשובה, זו המהות של בית אבי חי, כמו שאני רואה אותה. מצד אחד להתחבר לשורשים, מצד שני אקטואלי ורלוונטי, לא בהכרח נוסטלגי שצריך לשמר בסלילים ובאקדמיה למוזיקה, אלא משהו עכשווי, חי בועט ונושם. החיבור הזה בעיני הוא הדבר הכי טבעי בעולם. בית אבי חי היא המקום המתאים ביותר".

 Timba Talmud - רוברטו חואן רודריגז
חמישי, יח באב, 18 באוגוסט, בשעה 20:30 
 
רוברטו חואן רודריגז

כל אחד מהערבים שונה במהות שלו.
"נכון. הראשון מחבר בין מוזיקה קובנית קלאסית וסלסה לכלייזמר, כך שמעבר לעובדה שזו פשוט מוזיקה טובה, מי שאוהב מוזיקה קובנית וסלסה פשוט ייהנה שם, בלי קשר לכלום. הערב השני – של שני ההרכבים, הוא ערב שנוטה יותר לכיוון הג'אזי. שני ההרכבים האלה מחברים אלמנטים משמעותיים מאוד של ג'אז וכל אחד עושה את זה אחרת. מעוז מחבר את זה עם גיטרות דיסטורשן מהכיוון של הרוק, ואילו אורי גורביץ לוקח את זה יותר לכיוון של מוזיקה יהודית פוגשת את הסקסופוניסט ג'ון קולטריין, ועדיין, זו מוזיקה מאוד קומוניקטיבית".

רביעיית אייל מעוז מנגנת "אֶדוֹם" ורביעיית אורי גורביץ'
 חמישי, ב באלול, 1 בספטמבר, בשעה 20:30
אייל מעוז ואורי גורביץ'

ומה צפוי בערב השלישי?
"הערב השלישי הוא חגיגה פנטסטית. פרנק לונדון הוא אחד מהמנהיגים המעטים של תחום שמגיע מניו יורק, 'כלייזמר רבולושן'. הוא לוקח את הכלייזמר והמוזיקה היהודית האשכנזית והבלקנית למקומות אחרים. הוא המנהיג הלא מוכתר של המגמה הזאת. אחד ההרכבים הנחמדים והכיפיים שלו הוא הרכב כלי נשיפה, ופה יש לנו הרכב מאוד ירושלמי ומאוד מוכשר, מארש דונדורמה. החיבור הוא פשוט חיבור מלהיב. גם פרנק וגם מארש הם מוזיקאים נפלאים שיודעים איך להעביר את הוייבים שלהם לקהל. אין ספק שזה יהיה מופע שיהיה קשה לשבת בו".                         

החצוצרן פרנק לונדון פוגש את "מארש דונדורמה"
חמישי, ט באלול, 8 בספטמבר, בשעה 20:30
פרנק לונדון ומארש דונדורמה, צילום: נגה כהן אלורו

מאת כרמית ספיר ויץ                                                                                          

 מידע נוסף ועדכונים בקבוצה שלנו

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי