תרבות אל תוך הלילה

14.05.10

לצד בתי הכנסת ההומים בליל שבועות, מוסדות התרבות בית אבי חי בתוכם פותחים את השערים ללימוד מפרה. המשימה: השבת התרבות היהודית למקומה הטבעי כחלק מלוח השנה של כולנו.

 ליל שבועות בבית אבי חי - תשע
למעלה מאלפיים איש פקדו את בית אבי חי בליל שבועות בשנה שחלפה. התיקון לתיקון הצליח, והשנה שוב ייפתחו שערי הבית בלילה בינתחומי מרתק. המבקרים יבררו כיצד משתקפת דמותו של האדם במקרא, במדרש, בפילוסופיה, במדע, בהיסטוריה, במשפט, ברפואה ובהלכה. כל זאת באנגלית ובעברית, בהרצאות, סדנאות, בית מדרש פתוח ולימוד עצמי.

מדובר בחלק בלתי נפרד מתופעה רחבה -  התרבות התייחסות ליהדות כחלק בילתי נפרד מתרבות ישראלית רלוונטית ותוססת. רכזת התוכן תמר ברלינר מבית אבי חי  מסבירה: "המחשבה שמנחה אותנו, בבית אבי חי, היא היכולת של כל אחד למצוא את עצמו לפי התחומים או הטקסטים. אנחנו שואפים לכך שיהיו כמה שיותר נקודות להתחבר לליל שבועות".

ואכן, התכנית עשירה ומגוונת. על קצה המזלג: האירוע יחולק לשלוש חטיבות ויאפשר הצטרפות לכל אחת ואחת מהן; באולם המרכזי יתנהלו הרצאות ייחודיות בהנחייתו של דורון תבורי, שילווה את ההרצאות בקטעי קריאה; פרופ' אביגדור שנאן יספר על גיבורי המקרא כאנשים בשר ודם, השופטת דבורה ברלינר תשוחח משקלה של הודאה בעולם המשפט , הרב ירמי סטביצקי ידון בדואליות שבין דרגת המלאכיות של האדם שיכול באחת ליפול ולהתרסק, ובלהה בן אליהו תדבר על ידידות. במקביל לכל אלו יתקיימו מפגשים באנגלית עם מיכה גודמן ורבים וטובים אחרים. 

זאת ועוד: ליין בית המדרש שיצא לדרך אשתקד, ימשיך גם השנה ויאפשר לימוד פתוח לבאי בית אבי חי שיוכלו להצטרף ללימוד בכל שעה משעות הלילה בפרקי זמן קבועים. הנוכחים יוכלו להצטייד בחוברת מקורות עשירה המציעה שלוש התייחסויות שונות לנושא האדם: הבריאה – זכר ונקבה, שאיפת האדם לנשגב, והאדם והמקום.

אלה ארזי ותמר דבדבני יציעו התייחסות ליצירות אמנות כאל טקסטים בלימוד משולב: "המשימה היא לגרום לאנשים לא להיות במבוכה. על יצירות אמנות יש הרבה פחות בעלות מאשר על טקסטים", מסבירה ברלינר את סוד הצלחה של המפגשים המשלבים אמנות וקריאה בטקסטים.

"ליל שבועות הוא תאריך מזמן והרבה אנשים באים לצרוך תכנים", אומרת ברלינר. "ניסינו ליצור ליין שיפרגן לחבר'ה צעירים יותר. ב'ליין ביכורים' יצרנו זוגות של מורה ותלמיד שלומדים ומלמדים יחד. היתה לנו רשימה עצומה של שמות מורים ותלמידים שבאים בחשבון והגענו לרשימה הסופית המונה ארבעה זוגות, ביניהם ד"ר מאיר בוזגלו ואלי פיטקובסקי, שידונו בקשר שבין הפָנים לבין הנשמה. זוג שונה, הוא מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק פרופ' יונתן הלוי שהיה מעורב בקליטתו של ד"ר יצחק סקורוחוד בבית החולים. השניים ישוחחו על ההקשר של מורה ותלמיד והחניכה שבבסיס".

רכז התוכן דוד פרוינד משחזר את התהליך שהוליד את ליל שבועות המחודש. "לפני ארבע שנים כולנו ראינו וידענו שליל שבועות מופקד רק בבתי הכנסת, באופן טבעי באים לשם רק יהודים דתיים, רבני בתי הכנסת מדברים ונושאי הדיבור קשורים בהלכה היהודית. יהדות נטו כפי שהרבנים רואים אותה", הוא אומר. "בירושלים ישנם הרבה אנשים שאינם דתיים אבל תאבי דעת ליהדות במובנה הרחב ביותר, ורוצים להתחבר למסורות היהודיות של לימוד בליל שבועות. אני רואה בזה עלייה לרגל. הרבה אנשים מהשפלה מגיעים לירושלים בליל החג. הפרסומים לתיקון ליל שבועות הפכו למכווני תנועה ואני יכול לקבוע בבירור שהרבה מאוד קהל שלא היה מגיע לבתי הכנסת מגיע למוסדות התרבות".

תמר ברלינר מסכימה ומסכמת את סוד ההצלחה: "אנחנו משתדלים לאתגר ולעניין את הקהל. מעניין לציין שלבית אבי חי מגיע קהל שלאו דווקא פוקד את בית הכנסת ומגיע לכאן ברכב. מדובר בהפנינג של לימוד ודעת. ההתייחסות לליל שבועות הפכה להרבה יותר תרבותית ופחות מסורתית".

 ליל שבועות בבית אבי חי
שלישי, אור ל-ו' בסיון, 18 במאי, החל מהשעה 23:00

 מאת: כרמית ספיר-ויץ

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי