תהום בלבבות

25.05.11

יהודי ארה"ב עדיין תומכים בישראל ופועלים למענה, למרות הגישה המתנשאת מצדנו. אסף גולן מזהיר: אם לא נאחה את הקרע בין שתי הקהילות, נצטרך להתמודד עם קרע בתוך העם היהודי

אמצעי התקשורת לא הניחו השבוע למחלוקת החריפה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה. מעטים התייחסו לכך שהמשבר המדיני מתרחש בעקבות (ואולי בגלל) כינוסה של השדולה היהודית אמריקנית איפא"ק: אלפי פעילים יהודים אמריקאים, העוסקים בשתדלנות ובפעילות פוליטית ברחבי ארה"ב, מתאספים בוושינגטון לשבוע של דיונים שבו לוקחים חלק בכירי הממשל האמריקאי ורוב הפוליטיקאים הישראלים הבכירים.

ההתעלמות של התקשורת הישראלית - ובעקבות כך של רוב הישראלים - מהוועידה הגדולה הזו אינה מקרית, אלא מהווה שריד למורשת הציונית המבטלת את יהודי הגולה ורואה בהם במקרה הטוב שגרירים של ישראל בעולם ובמקרה הגרוע אנשים שמתכחשים למוצאם.

אבל הזלזול אינו במקומו. מספרם של יהודי ארה"ב שווה למספר היהודים שחיים בישראל, כך שלמעשה זו אינה התעלמות מקהילה יהודית זניחה שחיה מעבר להרי החושך אלא החרמה שקטה של מחצית מעמנו. לאור זאת מדהים שיהדות ארה"ב עדיין תומכת בישראל ופועלת נגד עמדות אנטי ישראליות, שלעתים אחראי להן הממשל בעצמו.

 
צילום: פלאש 90


אסור להתנשא ולהזניח
הבעיה אינה חוסר התבונה הפוליטית שאנחנו מפגינים, אלא הסיכוי שאם לא נחייה את הקשר בין שתי הקהילות ייווצרו תוך 50 שנה שני עמים יהודיים בעלי אופי לאומי שונה. עובדה היא שהיהדות הרפורמית בארה"ב (וכך גם זרמים נוספים) מגדירה כיהודי גם אדם שרק אביו הוא יהודי ואפילו כזה הרוצה להצטרף אל הקהילה היהודית ללא גיור אלא מתוך תחושת שייכות.

העמדה הרפורמית הזו נובעת בין השאר מהשיעור העצום של נישואי תערובת של יהודים עם גויים בארה"ב. התפישה הזאת לא עומדת בסתירה רק לעמדות אורתודוכסיות, אלא שונה באופן מהותי מההגדרה החוקית של יהודים במדינת ישראל. כתוצאה מכך, רבים מחברי הקהילה הרפורמית בארה"ב לא יכולים לעלות לישראל מכוח חוק השבות מכיוון שאין להם אפילו סב יהודי.

הפער בין הקהילות לא מסתכם בכך. יהודים אמריקאים רבים מעדיפים את חיי הקהילה בארה"ב על פני ישראל כמרכז העם היהודי. אין  זה סוד שבעיניי יהודים אמריקאים רבים ישראל אינה בית לאומי אלא מקום המסכן את העם היהודי. מעטים אומרים זאת בראש חוצות, אבל הניכור קיים, והוא מתבטא בין השאר בכך שרבים מהם לא ממהרים לבקר בישראל או לתרום למוסדות ישראליים. הסוכנות היהודית מנסה להתמודד עם הניכור הזה באמצעות פרויקט תגלית, שמטרתו להפגיש בין הצעירים האמריקאים לישראל. אבל הפרויקט הזה משול לקומץ שאינו משביע את הארי, ואין בו די כדי לשנות את המצב.

יכולתי לעצור כאן ולהישאר עם התחזית הפסימית, אך לדעתי אפשר לשנות את המגמה באופן מיידי. לשם כך צריך לחולל שינוי תודעתי עמוק בחברה הישראלית בנוגע ליהודי הגולה. נכון שמדינת ישראל היא פרויקט ציוני מופלא ונס אמיתי, אבל אסור לנו להתנשא על אחינו ולהזניח אותם בגלל שבחרו אחרת.

הישראלים חייבים להתחבר מחדש לקהילות היהודיות בגולה כדי ליצור מחדש לכידות לאומית - שאף תדחוף את הממסד הרבני למצוא פתרונות לבעיות שהוזכרו כאן. אם נעשה זאת באופן נרחב וממוסד, נצליח לעצור את הסחף ואת הקרע הגדל והולך בתוך העם היהודי.

אסף גולן הוא עיתונאי ועורך
הצטרפו לדף הפייסבוק של בית אבי חי 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי