סוף עידן

13.07.09

סדרת מפגשים חדשה בבית אבי חי מעלה את הדיון סביב שאלת המיקום האישי במפה הרוחנית- חברתית המשורטטת מחדש בעידן שלנו, בגרסאות שונות ומשונות

העידן החדש הרחיב את המושג "דת" לכיוונים רבים והוסיף לה משמעויות מגוונות. "סוף עידן", סדרה חדשה בבית, מציעה ריכוז סוגיות שעלינו לשאול דרך דברים שאנחנו עושים, במקום לברוח דרכם מהשאלות המהותיות בזמננו ומקומנו. "בחרתי להפגיש קצוות, לעיתים מנוגדים, כי אני רואה בזה דרך לדיון עמוק ובירור אמיתי", מסביר עורך הסדרה, גיא בירן, את הבחירה בדוברים: רבנים ועוסקים בקבלה, אנשי קולנוע ועוד."זה נשמע מורכב, אבל אותי זה מעסיק השכם והערב – מה התפקיד שלי כאן, ואיך אני מכוון עצמי לעיקר. במסגרת עבודתי כבמאי ומורה לתיאטרון, אני פוגש בארץ ובחו"ל הרבה אנשים שעסוקים בשאלות דומות. גם במסגרות שונות של לימודי חוכמת היהדות, וגם בתרגול רב שנים של מדיטציה ואמנות לחימה - אני מתחבר למי שזה עניינו המרכזי".

סוף עידן

שאלת השאלות מבחינתו של בירן, היא איזה הד נותנת היהדות היום לנושא שעליו יוסדה – האמונה.

על השאלות שליוו אותו בבחירת הנושאים, משיב בירן באופן מפורט: "מה מקום ההלכה בחיים שלי, בתור 'חילוני' והאם היא יכולה להיות גורם מסייע בדרך שלי, או שעלולה להפריע, ואולי בכלל היא הדבר עצמו, כמו עבור הרבה דתיים? בעניין העבודה הרוחנית – מהם הכלים האוניברסליים שישמשו אותי בנתיב הפנימי, האם הם נמצאים ביהדות כמו שנטען לרוב? האם המזרח הוא באמת 'עבודה זרה', ואולי זה מה שנחוץ לדור שלנו, בבקשתו אחר אמת מוחלטת? המפגש השלישי עוסק בנושא שמטריד אותי מאוד לאחרונה – האם יש סיכוי לדיאלוג אמיתי? האם רעיונות יפים של שלום ואהבה מתפוגגים מול אמיתות תנ"כיות אכזריות. 

כל זה טוב ויפה, אבל לנגד עינינו קורסים מבנים כלכליים ענקיים, שבמידה זו או אחרת נוגעים לנו ועוד יגעו הרבה יותר. האם יש לנו מענה לכך, והאם אנחנו בכלל שואלים את השאלות הנכונות? בכך יעסוק המפגש הרביעי.במפגש האחרון נכנסה האינטריגה שמעסיקה אותי זה מכבר – האם אנו עדים לסוף עידן החילוניות או לסוף עידן הדתות? מה מקום ההשתייכות לקבוצה, אם בכלל, ומה תפקיד הגבולות, אם עוד קיימים.ושאלת השאלות – איזה הד נותנת היהדות היום לנושא שעליו יוסדה – האמונה?

 

 עורך הסדרה: גיא בירן

האם הניו אייג' נשזר בדת היהודית על רבדיה, או שהדת היהודית ממילא ניסחה חיי רוח עשירים?

"הניו אייג' הוא שם כולל לעידן שגם הוא כבר בסיומו. התחיל כפריצת דרך מדהימה, עבר לאופנה, חילחל בכל שכבות החברה, ומיצה את עצמו כצורה חדשה. וכמו כל תופעה רוחנית, תרבותית או חברתית, הוא נשזר ביהדות על כל רבדיה, הפנימיים והחיצוניים.

בדת היהודית יש את  הכל – הבעיה היא בי, היהודי חסר המנוח, שמחפש תשובות אבסולוטיות, ונתקל כל הזמן בסתירות. שאיפת היהדות להתחדש, מול הצורך של הדת לשמור על העם בגלות ובארץ, יוצרים מתח יצירתי חסר תקדים, ולעתים בלתי נסבל. כמובן שחיי הרוח המנוסחים והמתנסחים שלנו עשירים ועמוקים, אבל אותי זה לא מספק.  אני חש שבעידן הזה, ואולי מזה עידן ועידנים, מוטלת עלי חובת התבוננות שקטה ולא מעורבת, ובאותו זמן תנועה דינמית אינסופית לעבר עמדה, ממנה אוכל לפעול ולהשפיע בעולם".

 

אל מי פונה הסדרה?

"אל כל מי ששאל את עצמו את אחת השאלות האלה, או דיבר על זה בשולחן שבת, או שמע עיוות של זה באמצעי התקשורת, או חיפש ולא מצא ביהדות, או מצא ולא ידע מה לעשות עם זה, או שלא יודע לשאול. אני מקווה ורוצה להאמין שמדובר בקהל רחב מאוד, בעיקר של אנשים צעירים, או כאלה שגילם לא מקהה את השאלות האלה".

 סוף עידן, החל מיום שלישי, כט בתמוז, 21 ביולי, בשעה 19:30
 לפירוט מפגשי הסדרה הקליקו כאן

 כתבה: כרמית ספיר-ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי