סוכנת שהיא מוסד

20.11.09

היא היתה האישה היחידה שהשתתפה במבצע לכידתו של אייכמן ואפילו היתה מעורבת בהחזרת יוסל'ה שוחמכר – ועדיין, מי מכיר את יהודית נסיהו?

 

 
איור: רועי דוד מרגלית

יהודית נסיהו  נולדה בהולנד ב-1924  למשפחה ציונית דתית. ב- 1940 עלתה לארץ והתגוררה עם משפחתה בתל אביב, שם גם הצטרפה לתנועת בני עקיבא.  את לימודיה האקדמיים עשתה באוניברסיטה העברית אליהם שבה לאחר שבמלחמת העצמאות התגייסה לשורות צה"ל.

 בשנת 1956 הצטרפה לסוכנות היהודית ליחידה שנקראה "מסגרת", שמטרתה היתה להעלות את יהודי מרוקו ארצה, ולצורך כך התגוררה בקזבלנקה  במסווה של הולנדית עשירה מאינדונזיה תוך שהיא פועלת לטובת הבאת יהודי מרוקו לישראל.

 העלאת יהודים לישראל היתה משימה רבת סיכונים לנוכח האיסורים שהטיל השלטון. מי שנתפסו מפירים את החוק נעצרו, הושלכו למעצר, נחקרו ואף עונו. ( מתוך רקע בנושא יהדות מרוקו)

  כל האמצעים כשרים
"במרוקו היתה לה בעיה קשה כי היא בכלל לא היתה אמורה להיות יהודייה", סיפרה אחיינייתה של נסיהו לעיתון "הארץ", "כל החבורה שלה היו גויים שאכלו חזיר ומיני טריפות. היא תמיד היתה דתייה והיא סיפרה שלפעמים, במשך ימים, כיוון שלא יכלה לאכול כלום, היא חיה על תפוזים וכל פעם שאחד הגויים היה לוקח אותה לארוחה היא היתה אומרת שהיא בדיאטה ויכולה לאכול רק סלט.

"על זה היא מאוד שמרה. אבל לא תמיד זה היה אפשרי... וכשהיא היתה צריכה לשמור על המסווה היא ידעה לעבור עבירה. היא לא פירטה איזה עבירות היא עשתה, אבל כשהיא היתה חייבת היא גם אכלה חזיר. למען המטרה, כשארץ ישראל ועם ישראל לנגד עיניה, הכל היה קדוש". ( מתוך אתר הארץ)

 לחם יבש וקולה
עם הזמן פעילות זו עברה לאחריות המוסד ונסיהו התחילה לעבוד בארגון. ב- 1960 נבחרה להשתתף במבצע ללכידת אדולף אייכמן. כינויה היה דינה רון, ותפקידה היה בעיקר לדאוג לתחזוקת הדירות בהן שהו סוכני המוסד.

 גם איסר הראל שפיקד על הפעולה כתב בספרו "הבית ברחוב גריבלדי" על הקושי שנבע מתוך הקפדתה על המצוות: " בהיותה שומרת מסורת, היו לדינה קשיים גדולים בענייני האוכל. היא עצמה לא טעמה מן המאכלים שבישלה, ורוב הזמן ניזונה מביצים קשות ולחם יבש, ושתתה קוקה קולה. כאשר העיר מישהו לקנת שאם לא יביא לה מזון כשר, היא תגווע ברעב, הלך והביא לה בשר מעושן כשר. ואולם מאמצו לא הועיל הרבה, שכן הכלים לא היו כשרים. (עמ' 175)

 הבאתו של אייכמן לארץ היא אולי גול הכותרת של עבודתה במוסד, אך אליה מתווספים גם  מעורבות בהבאתו של הילד יוסל'ה שוחמכר, ושל אנשי המוסד שנעצרו "בפרשת לילהאמר".

 יהודית נסיהו הלכה לעולמה בשנת 2003.

 אתרים נוספים להרחבה:

סיפור עליית יהודי מרוקו
אתר ויקיפדיה

 
 

תחקיר: חנן צוקר
*

יהודית נסיהו היתה סוכנת מוסד שהשתתפה במבצע הלכידה של אדולף אייכמן. מה היה כינויה במבצע?

א. מירה אלון
ב. זיוה ירון
ג. דינה רון

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים

מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם.

לפרטים נוספים

 לוגו חידון הגיבורים הגדול

 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי