שונאים מאז ולתמיד

04.08.11

ערב תשעה באב. הרחובות הומי אדם, לכולם יש מה לומר, הצורך בשינוי מפעם ויש ריח של איחוד באוויר. אז איך קרה ש-1941 שנה אחרי חורבן הבית השני עדיין מושמעות קריאות נוטפות שנאה? הכל על מנגנוני השנאה בתרבות ובחברה הישראלית בבית אבי חי, בתשעה באב כמובן

 גלילה רון פדר
גלילה רון פדר
כמדי שנה, יום ט' באב יוקדש בבית אבי חי לאירוע רב תחומי שיעסוק במנגנוני השנאה בתרבות ובחברה הישראלית – בפוליטיקה, בקרב ילדים, תופעת השנאה העצמית ועוד. את האירוע המרכזי שיחל בשעה 13:00 ינחו העיתונאית ליעד מודריק והפסיכולוג הקליני אבנר הכהן. כל דיון ייפתח בצפייה בסרט או סדרת טלוויזיה רלוונטיים. בין הנושאים שיעלו ביום המיוחד יהיו תפקיד השנאה במנגנון הפוליטי, שנאה עצמית, חזרתן של השנאות הישנות בין קבוצות עדתיות בישראל, שנאות וחרמות בקרב ילדים ובני נוער ועוד. בנוסף, יתקיימו שלושה מפגשים נוספים שיבחנו כיצד הקולנוע, הישראלי והעולמי, מתמודד עם קונפליקטים עדתיים, דתיים, היסטוריים ואישיים.

לראשונה, יתקיים השנה מדרש קולנוע בשפה האנגלית בהנחיית חוה דיבון ("סרוגים") שיעסוק בתופעת השנאה העצמית ביחס לביקורת עצמית ולתיקון עצמי, כפי שהיא עולה בקולנוע הישראלי.

הרצועה המרכזית של היום המיוחד תיפתח במושב בהשתתפות חבר הכנסת יוחנן פלסנר, העיתונאי נדב אייל וואדים קלבייב, חוקר במכון הרטמן, שיעסוק בשנאה במנגנון הפוליטי עם הקרנת פרק מהסדרה "פולישוק". מושב נוסף יוקדש לתופעת השנאה העצמית בהשתתפות העיתונאית מרב מיכאלי ופרופ' רוברט ויסטריך, ראש המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות ע"ש וידאל ששון באוניברסיטה העברית. המושב שאחריו, " שובן של השנאות הישנות", יארח דיון בהשתתפות צ'רלי ביטון, העיתונאי דני אדינו אבבה, וד"ר נסים ליאון מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר אילן. את הרצועה המרכזית יחתום דיון מרתק שיעסוק בשנאות בין ילדים ובהקרנת הסרט "לבד מול כולם" העוסק בחרמות ונידויים בקרב ילדים ובני נוער. לאחר הסרט יתקיים דיון בהשתתפות מנהל רשת בתי ספר ברנקו וייס אביב קינן והסופרת גלילה רון פדר. לרגל היום החשוב, מתפנה רון פדר לראיון קצר סביב השאלה עד כמה ציון תשעה באב רלוונטי לחברה הישראלית גם כיום. "אם אכן בית המקדש חרב בגלל שנאת חינם, תשעה באב רלוונטי מאוד לימינו. גם היום, למרות כל הפוליטיקלי-קורקט, השנאה אצלנו משיגה שיאים מדהימים ובעיניי היא נובעת תמיד מאיזוהי תחושה של יוהרה, שצד אחד משוכנע שכל האמת נמצאת אצלו. אילו היינו מותירים מעט מקום לספק, הספק היה מביא אותנו להקשבה. הקשבה היא פתח לדיאלוג אמיתי. בעיני לא יכולה להיווצר שנאה כששני הצדדים משוכנעים שדרכם היא תוצאה מדאגה אמיתית לגורל עם ישראל".

האם "האחר" בספרייך הוא נגזרת של השנאה?

"האחר בספרי הוא נגזרת של פחד ולא של שנאה. כיוון שהאחר תמיד נראה לנו כמי שמאיים עלינו, אנחנו מפחדים ממנו. האיום יכול להיות תוצאה מגורמים שונים: אם האחר הוא נכה או חולה - האיום נובע מהפחד שמה שקרה לו עלול לקרות לנו. אם האחר שונה מאיתנו בדעותיו - האיום נובע מהפחד שאם נקשיב לו עלולות להיסדק הדעות שלנו".

עד כמה נדרשת לאורך השנים לעיסוק בשנאה בחברה הישראלית?  
 "בספריי אני מאוד משתדלת להביא סיפורים מזוויות ראייה שונות, כך שהקורא נדרש להזדהות כל פעם עם מישהו אחר, מה שעשוי להביא אותו לגמישות מחשבתית. את השנאה בחברה הישראלית הכרתי היטב ולעומק כשכתבתי על המחתרות. הרגשות השליליים העזים שהפרידו בין פלגים שונים השפיעו עלי באופן חזק כל כך, עד שהתחלתי לחפש, ממש בכפייתיות, אירועים שבהם המאחד גבר על המפלג. אני לא
מסתירה מקוראיי את התקופות השחורות ההן, אבל אני מנסה להראות להם שהיו גם מצבים אחרים".

מאת כרמית ספיר ויץ


שונאים מאז ולתמיד
, יום שלישי, ט' באב (9/8) החל מהשעה 13:00 ועד צאת הצום.

הכניסה לכל האירועים ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.

כיבוד קל יוגש למשתתפים בצאת הצום.

לדף האירוע לחצו כאן.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי