שדה קרב

20.11.09

גדוד העבודה, ההגנה, הפלמ"ח, השריון - תורות הלחימה החדשניות של יצחק שדה הכריעו יותר ממערכה אחת

 
יצחק שדה. איור: רועי דוד מרגלית
יצחק לנדוברג שדה נולד בפולין בשנת 1890. ב-1917 הוא נפגש עם יוסף טרומפלדור והושפע מדעותיו. לאחר ששמע על מותו של טרומפלדור ב-1920, החליט לעלות לארץ. שדה היה בין מקימי גדוד העבודה, אך ב-1926 התפרק הגדוד והוא עבד בעבודות מזדמנות.

הגנה פעילה
שדה הצטרף לארגון ההגנה ומונה למפקד. במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט הקים את היחידה הנודדת באזור ירושלים. "כאשר הוצב יצחק לנדוברג-שדה בתפקיד פיקודי בהר טוב ואחר כך במקומות אחרים במחוז, מצא בצעירי קבוצה זאת גרעין לפיתוח טקטיקת הגנה פעילה לפי תפיסתו. יצחק שדה התמנה למפקד שכונת בית וגן, ומצא בבתיה מערכת של עמדות, שמהן השיבו אש לערבים שנהגו לעלות מעין כרם ולירות מגבעה הצופה על השכונה (כיום הר הרצל). הוא הקדים והוציא עם ערב קבוצת מגינים אל הגבעה".

"כשהגיעו הערבים לכיפה, כדרכם, הופתעו מהאש והסתלקו לעין כרם. במעשה זה מקופלים יסודות ההגנה הפעילה: יציאה מן העמדות או אל 'מאחורי הגדר', ותנועה בלילה בשדה והתמקמות בו כדי לקדם את פני התוקפים ולהכותם".

"יצחק שדה הפעיל גם חוליות בסיורי אבטחה מחוץ למערכת העמדות בקריית ענבים. אחד הסיורים נתקל בקבוצת ערבים והבריח אותם באש וברימונים. כיתות החלו להתארגן במתכונת שקבע שדה, והוצבו ביישובים. שדה שימש מדריך טקטי ופיקד בפועל על הקבוצות, שמנו כשמונים איש ואוגדו במחצית יוני 1936 ב'נודדת'.

מרחב פעולתה של הנודדת כלל שתי גזרות: כביש ירושלים באזור קריית ענבים, המחצבה ליד צובה, ארזה ומוצא; ומצפון לעיר - עטרות ונווה יעקב. אנשי הנודדת למדו את יסודות התנועה בשדה כיחידים וכיחידה (שדאות), ורכשו ביטחון עצמי בתנועה ובפעולה בלילה".

"בסתיו 1936, בדעוך השלב הראשון של מהומות הדמים, פורקה הנודדת הירושלמית. שדה כתב אז ש'בשעת צורך לא יקשה, לאור הניסיון שנרכש, להעמיד שוב 'נודדת' אחת גדולה ואמיצה, מסורה וזריזה, מוכנה לשמירה על הנפש, על הרכוש ועל הכבוד'. השעה לא בוששה לבוא: לקראת חידוש הפעילות הערבית העוינת ב-1937 הוקמו ברחבי הארץ 'פלוגות השדה' (פו"ש) על בסיס לקחי ה'נודדות' ואנשיהן" (מתוך אתר ההגנה).

מייסד השריון
בתקופת מלחמת העולם השנייה הקים שדה את הפלמ"ח, ואף תכנן את תגובת היישוב היהודי לפלישת הגרמנים לארץ ישראל. התוכנית נקראה מצדה על הכרמל.  במלחמת השחרור השתתף בקרב על משמר העמק, ולאחר מכן הקים את היחידה המשוריינת של צה"ל - חטיבה 8.

"אלוף (מיל') יצחק שדה הוא מייסדו של השריון בצה"ל. החל בימים הראשונים של מלחמת העצמאות נשא על נס את פיתוח השריון ואת הצבתו כחוד החנית של הכוחות היהודיים במבצעים התקפיים. יצחק שדה מונה כראש שמ"ש (שירות משוריינים) בסוף פברואר 1948. ייעודה של מפקדה זו היה לגבש תורת תפעול השריון, לפקח על היחידות המשוריינות ולפתח כלי רכב משוריינים. מיד עם הקמת שמ"ש נפתח קורס לקציני שריון והוגשו הצעות לייצור שריוניות נושאות צריח ושריוניות אחרות. בהתבסס על רכב וחומרים הנמצאים בארץ, הוחל בתרגום חומר תורתי שריוני ונערכו הכנות להקמת בסיס אימונים לשריון. פלישת צבאות מדינות ערב ב-15 במאי 1948 קטעה את ההכנות הללו".

"שמ"ש פורק ועיקר אנשיו צורפו לחטיבה שיצחק שדה פיקד עליה. חטיבה 8 הוקמה כחטיבת שריון, והיא שקלטה, במסגרת גדוד 82, את טנקי ההוצ'קיס שהגיעו לארץ ואת טנקי הקרמוול שנגנבו מהצבא הבריטי. שדה השכיל לקלוט במסגרת החטיבה את אנשי ארגון הלח"י ולשלבם בהצלחה במערכת הצה"לית. החטיבה, בפיקודו, השתתפה במבצע דני, שבמסגרתו כבשה את שדה התעופה לוד. גדוד הפשיטה שלה - גדוד 89 בפיקוד משה דיין - הביא לערעור הגנת העיר לוד לאחר שפרץ וחדר, תוך כדי ירי לעומק שטח האויב והקל על כיבושה.

במבצע יואב נטלה החטיבה חלק בקרבות עירק אל-מנשייה וכבשה את משטרת עיראק-סואידן, לאחר שכשלו שבעה ניסיונות כיבוש קודמים שלה על-ידי יחידות שונות. במבצע אסף הצליח גדוד 89, בהתקפת נגד מקבילה, להביס בהסתערות גדוד מוגבר מצרי שעמד לתקוף את אחד ממוצבי צה"ל".

"במבצע חורב חדרה החטיבה בדרך קשה לעומק מערך האויב וכבשה את המערך המצרי שהיה בעוג'ה אל-חפיר. גם כאשר כיהן כמפקד חטיבה, נתן שדה את דעתו על קידום השריון ולפיתוחו בעתיד. בהשפעתו נרכשו שלושים טנקי שרמן באיטליה, ואף שלא הספיקו לקחת חלק בקרבות מלחמת העצמאות, הם שימשו בסיס לחיל השריון. בשנים הראשונות לאחר מלחמת העצמאות הוא הקים את בית ספר לטנקיסטים, שהכשיר אנשי צוות. באפריל 1949, עם סיום מלחמת העצמאות, פורקה חטיבה 8 ושדה השתחרר מצה"ל" (מתוך אתר יד השריון).

יצחק שדה נפטר בשנת תשי"ב. על שדה נכתבו ספרים רבים (את הרשימה המלאה ניתן לראות באתר ויקיפדיה, בערך יצחק שדה) ושיר. מדי שנה נערכת הקפת התבור על שמו, ומחולק פרס לכתיבה מקורית עברית על שמו.

 
תחקיר: חנן צוקר

יצחק שדה, שמסכת חייו קשורה למאבק להקמת מדינת ישראל לביסוס כוחה הצבאי לאחר הקמתה, היה ממקימי אחד החילות המרכזיים והגדולים  בצה"ל.  איזה חיל?

א.  חיל אויר
ב.  חיל שריון
ג. חיל המודיעין

יודעים את התשובה? שלחו אותה לכאן ותוכלו לזכות בפרסים
 
מרגישים שאתם שולטים בהיסטוריה?  בית אבי חי מזמין אתכם בחג החנוכה לשעשועון לכל המשפחה שיתקיים ביום רביעי, כ"ט בכסלו, 16.12.2009. בואו עם הילדים לאחר צהריים של חנוכה משפחתי בטעם של פעם. לפרטים נוספים

 באנר פרויקט משפחה של גיבורים
Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי