פולני זה הכי?

09.01.13

מה מקור המילה ברנז'ה? מה מקור השם בנק לאומי? האם יכול להיות שבכל אחד, בישראל של 2013, ישנו זיק פולני? שאלות אלו ועוד רבות אחרות העוסקות ביהדות פולין לדורותיה יעלו במפגש שיתקיים בבית אבי חי שכותרתו הברנז'ה הפולנית

אומרים שהאוכל הפולני הוא חסר טעם, שבנשים הפולניות יש הכול פרט לחמימות, ואם כבר מדברים על חמימות, הרי שגם כאן הפולנים לא יוצאים כשידם על העליונה. עם כל הציניות, הבדיחות, הסטריאוטיפים והצחוקים, מתברר שהפולנים השפיעו הרבה יותר ממה שידוע על התרבות בישראל. כשחושבים על זה, אפילו המילים השגורות ושמות בתי העסק הגדולים שאובים מהשפה הפולנית.

במפגש מרתק שיתקיים בבית אבי חי תוכלו להכיר מקרוב את הפולנים מזווית שעד עכשיו היתה די זנוחה. "יהדות מזרח אירופה היתה יהדות אחת, ואחרי מלחמת העולם הראשונה, חולקה בין יהדות ברית המועצות ליהדות פולין”, מסבירה פרופ' אניטה שפירא, כלת פרס ישראל ופרופסור להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב וממשתתפות האירוע, "בשלב הזה היו בפולין יותר משלושה מיליון יהודים. מבחינת השורשים היהודיים ומבחינת ההיקף הדמוגרפי, זו היתה הקהילה המושרשת ביותר, אבל היא לא היתה אחידה. היו בה חרדים, היו מתבוללים, היו ציונים, היו כאלה שרק חיכו להגר לארצות אחרות. בתקופה זו – בין שתי מלחמות עולם – מספר העולים מפולין לישראל היה הגדול ביותר".

בתמונה: פנחס ספיר ומנחם בגין (פולנים במוצאם) בישיבה של הכנסת השישית

מה היה מיוחד בהווי ובתרבות שהביאו איתם המהגרים מפולין?

"הדור שהגיע באותה תקופה קיבל את החינוך בבתי הספר הפולניים, ומשמעות הדבר היתה צורת דיבור מיוחדת, גינונים אירופיים, נימוסים ועוד", מסבירה פרופ' שפירא, “בגין למשל נהג לנשק את גב כף היד של הנשים. זה משהו שמאוד מאפיין את התרבות הפולנית, אבל לצד זה, היה גם הווי יהודי חצי מסורתי שהתבטא בהגדרה של החמות כאישה קשה שמאוד קשה בנוכחותה לזוגות הצעירים, או למשל בכינויי הגנאי לאישה הפולנייה, שאכפת לה מאוד הסטטוס ואיך הדברים נראים מבחוץ יותר מאשר התוכן האמיתי שלהם”.

כיום נדמה שהפולניות היא דווקא נחלתם של אנשי השמאל, שבדרך כלל מזוהים עם יהדות אשכנז. האם יש אמת בדברים?

"אני מאוד מקווה שבמסגרת הדיון בבית אבי חי נעסוק גם בשאלות הפוליטיות", מתוודה פרופ' שפירא, “אחרי הכול, גם המסורת של השמאל, וגם המסורת של הימין, בראשות מנחם בגין וחבריו, מקורן בפולין. הפשטות וחלוקת הנטל שיוצגה בישראל על ידי העבודה וגוש השמאל ינקו מהעוני ומהפשטות של יהדות פולין, וגם ההדר שבו התהדרו הבית"רים מגיע ממש מאותה המדינה. הקשר בין הזרמים בפולין ובין הזרמים הפוליטיים והחברתיים בישראל הוא מאוד מעניין, ויהיה מרתק לרדת לעומקם של הדברים".

פרופ' שפירא מוסיפה כי ההשפעה של פולין על ישראל קיימת לאו דווקא במישור הפוליטי. "עד הביקור שלי בפולין לא הבנתי מדוע לבנק לאומי קוראים כך. כאשר ביקרתי במקום, הבנתי שלהרבה מאוד שמות של מוסדות מתווספת המילה לאומי, וזה נתן לי את ההסבר ונטע בי את ההבנה שההשפעה שיש לפולין עלינו היא גדולה מכפי שאנו מודעים לה". גם המילה ברנז'ה, אגב, לקוחה מהשפה הפולנית".

 

הברנז'ה הפולנית

יום חמישי, 24.01.2013, 20:00

מחיר כניסה: 40 שקל, סטודנטים – 20 שקל Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי