מיני דברים

22.07.09

ספר שלם יפרנס משה בנאומו האחרון לאומה. הרבה דברים יש לו לומר. הרבה לקחים והבטחות, ציוויים ואזהרות. אבל מאחורי כל זה, מה הוא אומר? מה נמצא שם, מבעד לכל הדברים האלה? ומה נותר לנו מכל זה. אלי ויסברט פותח ספר חדש - עליות - פרשת דברים

ראשון
עוברים דירה. מכניסים בית לארגזים ומגלים את  החפצים. כל כך הרבה דברים, בלי סיבה או מכנה משותף, דברים שערמת סביבך כל השנים, ממלאים פינות ושטחים ריקים, נערמים על מדפי הספרים ושולחן העבודה. דברים. .

שני
"הנה כמה מהמושגים והעניינים שהייתי אמור ללמד בכיתות ט', למשל, על פי תוכנית הלימודים הנתונה (נסו לדמיין את התלמידים מקשיבים): "אקספוזיציה; סצנה; מוטיב; מילוי פערים; קיצור ואריכות במקרא; חוק המלך כמבטא מלוכה מסופוטמית; מלה מנחה; בעיות בעריכת ספר שמואל; העיצוב הספרותי-אמנותי של שאול; חוק קזואיסטי ואפודיקטי". יש עוד.

עם המושגים הקרים, המיובשים והאיומים האלה, הייתי אמור לעניין את התלמידים קצרי הקשב, לקויי העברית ומנוכרי התנ"ך שלנו. עם זה הייתי אמור להאהיב עליהם את המופלא בספרים."
(דורון קורן, מוסף "הארץ" 11.6.09)

 

 
 




שלישי
אז לעשות עם כל זה, מה שווה לי ההיסטוריה הזאת אם היא כל כך מורכבת?

מה שווה כל העבודה שלך אם אני לא יכול לשים אצבע ולומר - הנה, פה זה התחיל, א' גרם לב', זו הפעולה, זו התוצאה, זה הלקח? מה אתה מביא לי? ערימות של פרטים, פיתולים, נסיבות והשערות. מה יש לי לעשות עם זה עכשיו?

רביעי
"על פי הערכות ב-2010 ייווצרו פי 18 מיליון יותר מידע מכל המידע הקיים בכל הספרים שאי פעם נכתבו."

(הארץ 17 בפברואר 2009)

2,923,023 ערכים בויקיפדיה; חמישה מיליון כותרים בבית הספרים הלאומי;למעלה מטריליון דפים באינטרנט - מה עושים עם כל הדברים האלה? ועם המכתבים מהבנק והביטוח והמשכנתא והכותרות שרודפות בעיתונים ובאינטרנט ובטלוויזיה ומעל שלטי החוצות הדיגיטליים? פרטים זערוריים עד קצה האופק מערבלים את שדה הראייה. אתה מתחיל לבלוע מים.

 
 



חמישי
"אני רוצה לדעת את מחשבותיו של אלוהים, כל היתר - פרטים"
אלברט איינשטיין

שישי
"ואלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל"

ספר שלם יפרנס משה בנאומו האחרון לאומה. הרבה דברים יש לו לומר. הרבה לקחים והבטחות, ציוויים ואזהרות. אבל מאחורי כל זה, מה הוא אומר? מה נמצא שם, מבעד לכל הדברים האלה? היו טובים איש לרעהו? היו קנאים? אהבו את הבריות? שנאו את מחללי שמי לשווא? הביטו למעלה? הביטו אחד על השני? מה הוא אומר?

שביעי
אחרי הכל, אחרי כל מה שייאמר וייעשה, יישארו רק כמה מילים. תישאר הליבה של מה שהיית, של האופק אליו הולכת את חייך. בין רבבות הדברים תתבקש לומר את הדבר שלך. אולי בגלל זה קוראים לזה "לשאת דברים", להרים מתוך המערבולת דבר אחד, שניים שלושה, לומר - אלה הדברים. זה מה שרציתי לומר. זה אני. בגלל זה הייתי פה.

מפטיר
"קחו עמכם דברים ושובו אל אדני"
אינו שואל מכם בתשובה לא כסף וזהב ולא עולות אלא דברים טובים"
(רבי דוד קמחי, הרד"ק, מאה י"ג)


 לוגו מדור עליות
 

אלי ויסברט
לתגובות: editor@bac.org.il

*
לקריאת מדור "עליות" פרשות מטות-מסעי
לקריאת מדור "עליות" פרשת פנחס

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי