מי יודע תנ"ך?

09.08.09

במגזר החילוני יש בורות מדהימה ובמגזר הדתי מעדיפים סילופים ופלפולים עקרים. אסף וול מברר מי בכל זאת מתעניין בפשט ספר הספרים?

 
הכיר את התנ"ך כפשוטו. קינן
התשובה לשאלה בכותרת היא: כמעט אף אחד. יודע מקרא בִּקְשָׁה נַפְשִׁי, וְלֹא מָצָאתִי: אולי אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי, וצעיר בְכָל אֵלֶּה לֹא מָצָאתִי. המשימה למצוא אדם בקיא בטקסט הקדום שגילו אינו עולה על ארבעים משולה לניסיון לאתר דב פנדה לבקן - קיימים מתי מעט בכמה שמורות. בחוג למקרא, למשל. לפעמים מדובר במתנחל עם ידע עודף.

זכור לי במיוחד מתמודד שזכה בתואר חתן התנ"ך לפני כשנתיים. כשנשאל מי היה מלך אשור שאליו העלה חזקיהו מס, טעה והשיב "שלמנאסר" במקום "סנחריב". השופטים, באיוולתם, קיבלו את התשובה. מקרה מגוחך זה רק הבליט את העובדה שכמעט אין כיום מי שמבין את הטקסט התנ"כי לעומקו, מעבר ליכולת של חתני תנ"ך ללמוד אותו בעל פה ולפלוט כרובוטים. לרוב הם כלל אינם מבינים את אשר ציטטו.

החינוך הדתי חוטא להוראת התנ"ך בכך שהוא שם דגש על פרשנויות נפתלות ולא על פשט הסיפור. לא בכדי הוא עושה זאת: הפשט המקראי מעלה בפני הרבנים בעיות חמורות, שימנעו מהם להמשיך לסלף את רוח היהדות ולהתל בצאן מרעיתם. הטקסט העתיק הרי מלא בניאוף, בגידה, רצח, זימה, תשוקות ותאוות, ממש כמו חיי היומיום. קידוש הדמויות והפיכתן לקדושות מסרס את הטקסט המקראי וחוטאים לאמת. נכון, חלק מפרשני המקרא מלומדים ופירושיהם מרתקים, אלא שלא אחת הם מנסים לאנוס את הטקסט המקראי לפי אמונותיהם. רש"י, למשל, מפרש כי האשה הכושית של משה היא אשה יפה, לא אשה שבאה מכוש. אבל אין לסברה זו שום אחיזה בטקסט. מדוע אפוא גורס כך רש"י? משום שפרשן אשכנזי מימי הביניים אינו יכול להשלים עם העובדה שמנהיג בסדר הגודל של משה נשא אשה שחורה מארץ כוש.

אותו האיש

נזכרתי בעניין זה בעקבות הידיעה על מותו של עמוס קינן. קינן, בדומה לרבים מבני דורו, הכיר את התנ"ך כפשוטו. בעיניהם, ספר זה היווה אידיאל, ושאיפתם היתה להשיב את הריבונות היהודית לארץ המקראית. ז'בוטינסקי, חברי התנועה הכנענית ואף מחנכים בני ימינו כשולמית אלוני וכיוסי שריד - כל אלה הכירו ומכירים את התנ"ך מזווית שאינה "תורנית". כך גם סופרים דוגמת מאיר שלו, אלא שאחריהם כבר אין עם מי לדבר. בצד החילוני יש בורות מדהימה ובצד הדתי יימצאו סילופים ופלפולים עקרים.

 
זמנך עבר? חידון התנ"ך לשנת 1971  בגירסת לול

מי בכל זאת שולט בתנ"ך? באחד הימים עצר אותי אדם באוניברסיטה וביקש את עזרתי בתרגום של איזה מסמך מאנגלית. מטרתו האמיתית התבררה מהר מאוד - מדובר היה בישועי שניסה לעניין אותו במרכולתו האידיאולוגית של בן האלוהים. הבהרתי לאותו האיש, שהתגלה כסימפטי, שאין לי עניין להמיר את דתי הבעייתית באחת בעייתית אף יותר. מכאן ואילך נסובה שיחתנו סביב הטקסט המקראי. האיש פשוט שלט בכל פינה בטקסט.

כלל לא התפלאתי שאין מדובר ביהודי. במסגרת טיולים בעולם (טוב, נו, במזרח) פגשתי לא אחת נוצרים שבקיאותם במקרא עוררה בי קנאה רבה. עם אף ישראלי בגילם לא הייתי יכול לנהל שיחות כאלו. על אף שליטתנו (כביכול) המוּלדת והטבעית בשפת התנ"ך, כמעט שאין בינינו מי שמסוגלים לקרוא ולהבין את הכתוב בו. לשם כך אנו "נזקקים" לפרשני מקרא או למבקרי מקרא. אלא שכדי לדעת באמת מה כתוב, צריך פשוט לפתוח ולקרוא את התנ"ך לבד, בלי עזרה, או כמו שנהוג לומר בעברית מקראית: "מאכט נישט טויבעס"!

אסף וול

*
ערך מוסף, אתר התוכן של בית אבי חי, גאה לסכם שנה ראשונה ברשת. במהלך השנה האחרונה העלינו מאות מאמרים, כתבות ועבודות וידאו. לעיתים היינו ביקורתיים, לפעמים משועשעים, פה ושם מעמיקים ולפרקים הגותיים. השתדלנו לחבר ולהיות מחוברים - לחיים, לרעיונות, לאנשים.
במהלך השנה האחרונה הצטרפו גולשים רבים למעגל הקוראים הקבועים. שמחנו לקבל תגובות רבות ומגוונות. נשמח להמשיך ולקבל מכם
תגובות נוספות.  הצלחנו לעניין גם אתכם? ספרו עלינו לחבריכם.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי