מצד לצד

22.02.11

טיפולי ההמרה להומוסקסואלים וללסביות מהמגזר הדתי נכשלים פעם אחר פעם. אסף גולן חושב שהפתרון הוא להקים מערכת שתסייע להם למצוא את מקומם – גם אם הוא לא מתאים לממסד הדתי

הומוסקסואליות נתפשה תמיד כאיום על המגזר הדתי ועל הסדר החברתי שהוא מקיים. בעבר הושתו עונשי מוות על חד מיניים, והם סבלו מנידוי חברתי במשך רוב ההיסטוריה. המציאות הזו השתנתה בעת החדשה, כשהשיח האנושי החל לעסוק בזכויות הפרט. לצד הזכויות שניתנו לנשים, ניתנו ברוב מדינות העולם זכויות דומות לקהילה ההומו-לסבית. 


מה אתם חושבים על הסוגיה?

 

החירות הזו כפתה על הממסד הדתי לעסוק בפעם הראשונה באופן מפורש בסוגיית הנטייה המינית. כבר אי אפשר היה להסתיר את הבעיה או להתמודד עמה דרך אש המוקד המטהרת. במקביל, ההיתר החברתי לעסוק בשאלה המגדרית הזו הוביל מדענים רבים לחקור את הנטיות המיניות של בני האדם. המחקרים האלה העצימו את הבעיה שעמה היה צריך המגזר הדתי להתמודד, מכיוון שהם סיפקו ראיות ברורות לכך שנטייה מינית אינה סטייה נפשית אלא נטייה מולדת החקוקה בגנים שלנו. על רקע זה החלו הוגים דתיים - וכן פסיכולוגים בעלי השקפת עולם דתית - לטעון שאפשר להתמודד עם הנטייה ההומוסקסואלית באמצעות טיפולי המרה, וכך אולי לנסות ולהתנגד לגזירת הטבע. בטיפול זה, שפותח ויושם על ידי פסיכולוגים דתיים, למד האדם בעל הנטייה החד מינית לייצר בעצמו משיכה לבני המין השני.

עם השנים קמה התנגדות רבה בעולם המדע לטיפולי המרה, והם נאסרו ברוב מדינות המערב. הסיבה המרכזית לכך נבעה מהטענה שיש לכבד אדם גם כשנטייתו היא חד מינית ואין צורך להמיר אותה - במיוחד מפני שלא מדובר בסטייה נפשית. מחקרים הוכיחו כי טיפולי ההמרה לא העלו תוצאות חד משמעיות - וגם המטפלים האופטימיים ביותר טענו ל-30% הצלחה. מטופלים רבים דיווחו על דיכאון, שהתגבר בעקבות כישלון ההמרה. חלקם האשימו את עצמם בכישלון הטיפולי ודימויים העצמי נפגע.

למרות ההתנגדות הזו המשיך הממסד הדתי לדגול בטיפולי המרה כדרך לישועת הפרט הרוצה לקיים את מצוות דתו. זו גם המוטיבציה המרכזית העומדת ביסוד ארגון "עצת נפש", הפועל תחת פיקוחו של הרב שלמה אבינר. כל צד מתבצר בעמדותיו ומתנגד אידיאולוגית לעמדותיו של הצד השני. ההתנגדות הזו נהפכה בשנים האחרונות להתגוששות רבתי בין ארגונים של הומואים ולסביות דתיים לבין ארגון "עצת נפש". המאבק והוויכוחים גורמים רק נזק. נראה שאיש לא עוסק באישה או בגבר החד מיניים, שנקרעים בין נטייתם לבין עולמם הדתי.

הקרע הנפשי העמוק שאליו נקלע הפרט מחייב התייחסות אחרת, לא על בסיס אידיאולוגי אלא על בסיס מעשי ממשי שייתן לפרט יכולת להכיל את קרעי נפשו. אין מנוס אלא להקים בתוך הממסד הדתי מערכת שתורכב מאנשי מקצוע ומרבנים בעלי רגישות ופתיחות שילוו את הפרט מתוך קבלה וענווה בייסורי נפשו - מבלי להחליט בשבילו מה הדרך הטובה עבורו. מי שירצה לנסות טיפול המרה יקבל סיוע, אך איש לא ימתח עליו ביקורת אם ייכשל במשימה.

כתב: אסף גולן

רוצים להצרף לדף הפייסבוק שלנו?

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי