משונים, וטוב שכך

25.04.10

סדרה הנושאת את שם השיר שכתב אלתרמן, "אנשים משונים מאוד", תארח חלק מאנשי העלייה השנייה. רחל, דוד בן גוריון וי"ח ברנר יהיו כאן

 חלוצי העליה השניה
חלוצי העלייה השנייה (התמונה מאוסף נחמי וארני דרוק)
במלאת חמישים שנה לעלייתם של אנשי העלייה השנייה, התיישב נתן אלתרמן וגולל את סיפורם. השורות נכתבו בזו אחר זו, בשטף. "הם היו עלמים צעירים, הן היו עלמות צעירות/ כעולים חדשים עם צרורות זעירים/ התהלכו ביהודה ובבקעת כנורות" כתב, "ארצה באו להיות חלוצים ראשונים/ וכל רואיהם /אמרו עליהם/ איזה מן בני אדם משונים!". אלתרמן, כמו רבים אחרים, ניסה לעמוד על סוד שיגעונם הטוב ועל המניע שמאחורי מעשיהם.  

אז מי היו אותם עולים שגירו את סקרנותם של חוקרים יוצרים? אנשי העלייה השנייה היו ברובם צעירים ילדי רוסיה, רווקים מ"תחום המושב" הצפוף והעני. חדורי אידיאלים ששאבו מהספרות היפה של תקופתם, שזרו את השאיפה לגאולה לאומית בארץ ישראל בשאיפה לבניית חברה חדשה, שוויונית וצודקת.

בסדרה חדשה הנושאת את השם "אנשים משונים מאוד" ישולבו קטעים מוסיקליים וקטעי קריאה, בעריכת ד"ר מוטי זעירא מהמדרשה באורנים. בחמשת מפגשי הסדרה ייבחנו הדמויות הגדולות והמיוחדות שסימלו את העלייה השנייה, והמשתתפים ידונו באישיותם המיוחדת של מגוון הדמויות הצבעוניות שהגיעו ארצה. על השאלה המסקרנת מה היה טיבו של הקשר העמוק בין רחל המשוררת וא. ד. גורדון, ינסה להשיב חוקר העלייה השנייה מוקי צור, והזמרת רונית אופיר תלווה אותו. המפגש השני בהשתתפותה של ההיסטוריונית אניטה שפירא יוקדש לסופר יוסף חיים ברנר, חלוץ הוגה ועובד בעמל. המפגש השלישי ידון בקשרי החברות בין דוד בן גוריון ושלמה צמח בהשתתפות ד"ר צבי צמרת ויורם ורטה, נכדו של שלמה צמח. המפגש הרביעי  יוקדש לאהרון שידלובסקי, ממייסדי קבוצת כנרת בהשתתפות נכדיו, הסופרים ענר שלו וצרויה שלו, והמפגש האחרון יעסוק ביצירתו ובתרומתו של חיים נחמן ביאליק לתרבות הישראלית - אז והיום. בדיון המסכם ישתתפו הסופר אסף ענברי ואיש החינוך שי זרחי.

"יש לי עניין רב בהסתכלות על אנשים, תופעות ודמויות מן העבר. לראות מיהן, מהן הן עשו ומה השפעתן להיום, מסביר האיש שמאחורי היוזמה לסדרה, רכז התוכן דוד פרוינד, האמון על בחירת הדמויות בשיתוף עם ד"ר מוטי זעירא. "הם היו בני אדם עם מעלות וחסרונות. ניקח את רחל המשוררת לדוגמה. הציבור יודע על שיריה ועל המחלות שלה, אבל רחל היתה אדם עם יצרים, עם טענות ובעיות חברתיות, והעובדה הזו לא מנעה ממנה לכתוב יצירות נפלאות. מה שמרתק זו האנושיות שבדמויות האלה, שיש בהן צדדים חיוביים ופחות חיוביים. נעסוק בחיבור שבין האנושיות לבין המשימה שאותה הם לקחו על עצמם לבצע או לדבר עליה".

 
רחל המשוררת ובני העלייה השנייה

פרוינד עומד על הקשר ההדוק בין אנשי העלייה השנייה והדילמות בהן הם עסקו, לבין הדילמות המעסיקות אותנו כיום: "הסדרה מיועדת לאנשים תאבי דעת שמבינים שמה שקורה היום, כולל הבעיות שבפניהן אנחנו עומדים, כבר היו מעולם", הוא מזכיר. "שאלות כמו היחס לערבים, היחס לדת, הקפיטליזם מול הסוציאליזם, הן שאלות שהחלוצים התלבטו בהן. הסדרה הזו מיועדת לאנשים שמתעניינים בראשית הציונות, אבל גם לאנשים שמתעסקים בבעיות ימינו. אנחנו מתעסקים בשרשרת אנושית".

"באמת בני אדם משונים מאד!"
גיבורי העלייה השנייה, חמישה מפגשים, החל מה-26.4

עורך הסדרה ומנחה: ד"ר מוטי זעירא – מנהל המדרשה באורנים

מאת: כרמית ספיר-ויץ Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי