מנוחה ונחלה

13.08.09

בין העבודה לבית; בין ההורות לזוגיות; בין הקריירה לדימוי העצמי; בין הדאגות לתקוות -המנוחה והנחלה אינן סוף הדרך, אלא ראשיתה. החתירה אל הבהירות, אל היציבות והשלווה היא תנועה אל המקום שבו יכולים דברים להיווצר. אלי ויסברט – עליות – פרשת ראה

ראשון
אוגוסט. אחת עשרה ורבע בלילה. זה לא שאתם עייפים כמו שאתם רק רוצים קצת שקט, כמה דקות שקטות יחד, זה הכל. קצת זמן נקי לשתוק, לתת לדברים לשקוע. אבל היא מלאת מרץ, קופצת על הספות, מתרפקת, מציעה עוד סרט או אולי משחק. מתקוממת נגד ההצעה ללכת כבר למיטה.

שני
"אנו חיים בתקופה שבה כמעט כל הזמן יש סיבה "טובה" לקצר (ולא תמיד בצורה מודעת) את השעות של שנת הלילה. זה התחיל בסוף המאה ה-19 עם התאורה החשמלית, המשיך עם הרדיו והטלוויזיה במאה ה-20 ובפרוס המאה ה-21 הצטרף אליהם האינטרנט. קשה ללכת לישון כשכל הפיתויים הללו נמצאים מתחת לאף...
כמעט בכל הגילאים, רובנו ישנים פחות שעות שינה ממה שנחוץ לנו כדי לתפקד בצורה תקינה... רבים מאתנו נמצאים במצב של חסך שינה כרוני."
ד"ר אריה אוקסנברג, YNET

 


שלישי
קח את העיפרון הזה, בסדר?
עכשיו תעביר קו.
אני רוצה לדעת איפה נגמר הילד שאף אחת לא ראתה ביסודי ואיפה אתה מתחיל. אני רוצה שתעביר קו על הנייר הזה ותגיד לי -  לא רק לי, לעצמך - איפה הוא נגמר ואיפה אתה מתחיל. כי אני חושבת שאין לך מושג מה אתה ומה הוא. אני חושבת שהוא והעלבון שלו עוד תקועים לך במערכת, ובשביל זה אני רוצה שתיקח עכשיו את העיפרון המחורבן הזה ותעביר קו.

רביעי
"המוצא שלווה בביתו, בין אם הוא מלך או איכר, הוא המאושר באדם".
יוהן וולפגנג פון גתה

חמישי
מילה יפה, נחלה. אולי נגזרת מהנחל, הגבול הטבעי לאדמה. גבול עדין, מזין, שמפריד בין טריטוריות ובה בעת מרווה אותן ומפיח בהן חיים. הרבה לפני ההתנחלות, מין פעולה מתברגת שכזאת, הייתה הנחלה. לנחול את המקום, לנחול את האדמה. לבוא כמו נחל, בעדינות, להפריד בין דברים, לברר, לשמוח בשמחת הפרטים.

 


שישי
"לֹא תַעֲשׂוּן כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ עוֹשִׂים פֹּה הַיּוֹם, אִישׁ כָּל הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו" מזהיר משה; "כִּי לֹא בָאתֶם עַד עָתָּה אֶל הַמְּנוּחָה וְאֶל הַנַּחֲלָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלהֶיךָ נתֵן לָך".
המנוחה והנחלה אינן סוף הדרך, אלא ראשיתה. החתירה אל הבהירות, אל היציבות והשלווה היא תנועה אל המקום שבו יכולים דברים להיווצר.

שביעי
בין העבודה לבית; בין ההורות לזוגיות; בין הקריירה לדימוי העצמי; בין הדאגות לתקוות; בין המחשבות. הפרדה עדינה ונינוחה.
הנחלה תביא את המנוחה. המנוחה תביא את הנחלה.

מפטיר
בואי לא נדבר על זה עכשיו. בואי נדבר רק עלינו.

אלי ויסברט
*
לקריאת מדור "עליות" פרשת עקב
לקריאת מדור "עליות" פרשת ואתחנן

לוגו מדור עליות 

*
ערך מוסף, אתר התוכן של בית אבי חי, גאה לסכם שנה ראשונה ברשת. במהלך השנה האחרונה העלינו מאות מאמרים, כתבות ועבודות וידאו. לעיתים היינו ביקורתיים, לפעמים משועשעים, פה ושם מעמיקים ולפרקים הגותיים. השתדלנו לחבר ולהיות מחוברים - לחיים, לרעיונות, לאנשים.
במהלך השנה האחרונה הצטרפו גולשים רבים למעגל הקוראים הקבועים. שמחנו לקבל תגובות רבות ומגוונות. נשמח להמשיך ולקבל מכם
תגובות נוספות.  הצלחנו לעניין גם אתכם? ספרו עלינו לחבריכם.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי