מה הסיפור שלך? על הסדנה "לכתוב את החיים"

19.06.11

סדנה ייחודית ואינטימית יוצאת לדרך לראשונה בבית אבי חי: "לכתוב את החיים" בהנחיית פרופ' עמיה ליבליך, חוקרת סיפורי חיים של בני קיבוצים, ילדי כפר עציון ועוד. במפגשים: כיצד מראיינים בני משפחה, מה כוללת מלאכת איסוף הסיפורים, איך מעלים זכרונות ואיך כל אחד יכול ל

 7,339 כותרים יצאו לאור בישראל בשנה החולפת, כלומר 20 ספרים ליום, כך עולה מנתוני הספריה הלאומית. הנתון הזה אינו מפתיע, שכן ספרים היו מאז ומעולם אהבה יהודית וישראלית גדולה ובלתי מתפשרת. הנתון המפתיע הוא העובדה שמספר הביוגרפיות והאוטוביוגרפיות הנכתבות על ידי יהודים עולה כפורח.

 

מעניין לגלות כי לכתיבה הישראלית-יהודית מאפיינים מובהקים. האחד הוא חיבור למאורעות המאה ה-20. "אפשר ממש להצביע בכל טקסט על כך שאנשים כותבים על עצמם על המיקום ההיסטורי והגיאוגרפי של ההתרחשויות - אם זה אחרי העלייה או לפניה, במעברה או במלחמה. זוהי אספקלריה מסוימת ומאוד מיוחדת", אומרת פרופ' ליבליך, זמן קצר לפני פתיחת הסדנה הייחודית והאינטימית. "כשעשיתי דברים דומים בארה"ב מצאתי שהכתיבה הרבה יותר אוניברסלית".

 

הנושא המשותף השני הוא אובדנים. "כל כך הרבה אובדנים יש בחיי האנשים פה, מעל ומעבר לתמותה הנורמלית שמוצאים בכל מקום. האובדנים האלה הם חלק מהג'וק הזה, שמוביל אנשים לכתוב, לנסות להתשחרר, לשתף, לבקש סליחה, לשאול איך שרדתי. זה נושא דומיננטי גם בספרות היפה שלנו כישראלים. הדבר השלישי הוא מאוד אוניברסלי – עניינים בלתי גמורים, שכן לכל אחד יש מטען שהוא נושא עם הוריו ועם ילדיו".

 

הסדנה תתפרש על פני שלושה מפגשים, ובינהם ההזדמנות לשבת ולכתוב, לקרוא ולהגיב. "אני מציעה אמצעים שאמורים לתת מפתח להיכנס לתודעה, מתוך ידיעה שאנשים תמיד כותבים על מה שהם רוצים. כתיבה אישית ובתוכה זכרונות ותיעוד אישי מצויה בקו עלייה", אומרת פרופ' ליבליך ומנסה לעמוד על הסיבות לפופולאריות הגואה של כתיבת ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות, פרט כמובן לטכנולוגיה הזמינה: "אנשים חיים יותר שנים בריאות, ברווחה יחסית, הם משכילים יותר והספר יותר קרוב אל לבם. תמיד ידענו שאנשים, החל מאמצע החיים, מאוד עסוקים בסוג של חשבון נפש ושאלות כמו כיצד הם יורישו את חוכמת החיים שלהם ואת הלקחים העיקריים של חייהם הלאה. זו תופעה פסיכולוגית מאוד ידועה. אני חושבת שהכתיבה היא אחת הדרכים בהן זה בא לידי ביטוי. אנחנו יודעים היום עד כמה כתיבה מרפאת צלקות, אבל ואובדן. ואת זה לא חסר לנו".

 

מי מבחינתך מועמד טוב להשתתפות בסדנה?
"אנשים שיש להם ניסיון מסוים בכתיבה – יומנים, מכתבים, בלוגים ועוד. לא צריך כישרון כתיבה אלא באמת רצון להקשיב לעצמנו ולכתוב. הסדנה מיועדת לאנשים שאוהבים לקרוא כי מהקריאה אנחנו מקבלים מודלים והשראה, ולאנשים שיש בהם פתיחות מסוימת לחשיפה אישית. אני לא מצפה לכתיבה אובייקטיבית היסטורית מרוחקת אלא להיזכרות באפיזודות של ממש מן החיים". 

 

"לכתוב את החיים"
הסדנה כוללת שלושה מפגשים בני חמש שעות כל אחד: 
שני, ב בתמוז, 4 ביולי (2011), בשעה 16:00

שני, טז בתמוז, 18 ביולי, בשעה 16:00

שני, א באב, 1 באוגוסט, בשעה 16:00

מחיר הסדנה: 600 ₪ (כולל כיבוד קל וחניה)

פתיחת הסדנה מותנית במספר משתתפים מינימלי. מספר המקומות מוגבל.

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי