לתת את הנשמה ואת הלב

01.03.10

מושב שייערך לזכרו ולכבודו של זלמן ברנסטין, מייסד קרן אבי חי ובית אבי חי, יוקדש לתחום קרוב מאוד להוויה הישראלית-יהודית – הפילנתרופיה

 מאז ומעולם מילאה הצדקה תפקיד חשוב בטיפוח העזרה ההדדית, וסייעה בשמירת הקיום הלאומי. במרוצת הדורות התפתחו בקהילות ישראל וריאציות שונות של צדקה: לקניית מעות לפסח גויסו "מעות חיטין", לקראת חתונה "הכנסת כלה", "תלמוד תורה" לילדי עניים, "פדיון שבויים" ועוד.

בסולם הצדקה, תפסו "מעות ארץ ישראל" מקום של כבוד. מדובר כמובן בכספים שנאספו בגולה למען יהודי הארץ. המסורת הזו סייעה בהתפתחותם של מוסדות סעד יהודיים ארציים ובין-ארציים במאות ה-19 וה-20 , ומתוך עולם ערכים של נתינה, שותפות ואחריות צמחה מערכת של קרנות וארגונים.

 

מושב שייערך לזכרו ולכבודו של זלמן ברנסטין, מייסד קרן אבי חי ובית אבי חי, יוקדש לתחום קרוב מאוד להוויה הישראלית-יהודית – הפילנתרופיה. ערב זה יוקדש  בבית אבי חי להתבוננות על עולמם של התורמים ויחסיהם עם הקרנות שהקימו בישראל.

מנהל קרן אבי חי אלי סילבר, יישא דברים קצרים על חזונו של ברנסטין, ומיד אחריו ימשיכו את חלקו הראשון של הערב שתי הרצאות: האחת מפי הרב שלמה ריסקין, ידידו ורבו של ברנסטין על מצוות צדקה ביהדות, והשנייה מפי פרופ' יורם יובל על נתינה ואושר אישי.

לאחר פתיחה זו יתקיים דיון מעמיק אשר יבחן סוגיות רבות העולות מהקשר בין התרומה האישית להירתמות הקבוצתית והפילנתרופיה הממוסדת. הבולטות שבהן עוסקות בחלוקת הגבולות בין קרנות למדינת ישראל והיחס בין השקעת כספי ממשלה לכספי קרנות. "אנחנו רוצים מבט פנימה", מסביר דוד פרוינד, רכז התוכן של האירוע, "לאמור איך מחליטים להקים קרן ומהו מהלך הקמתה, מהם היחסים בין הקרנות לבין מקבלי התרומות, היכן עוברים הגבולות של מנהלי הקרנות מול הפרויקט, מה מידת המעורבות שלהם ושאלות נוספות".

מן הצד השני ישנה הפרקטיקה. השאלות שיעלו בערב הן אג'נדה של קרן מול היענות לפניות, האם הקרן יוזמת רעיון ומחפשת מי שישמע אותו או שמישהו בעל רעיון פונה לקרן לעזרה? באותו הקשר, יידון נושא קרן יוזמת לעומת קרן מגיבה. שאלה נוספת שתעלה היא יחסי תורמים ונתרמים והגבולות שביניהם, תהליכי החלטות לתמיכה, פיקוח ובקרה.  

 "אנחנו מחפשים את הצד האנושי שבעולם הקרנות. בקרנות, הצדקה עוברת דרך מסננת של ארגון", ממשיך פרוינד, "זלמן ברנסטין רצה להשקיע משהו בתחום של יחסי חילונים דתיים. הוא לא ידע כיצד, אבל זה מה שעניין אותו ולכן הוא הקים את הארגון שלו".

מי קהל היעד של הערב?


"ברמה הכוללת, מכיריו ומוקיריו של זלמן ברנסטין, ואנשים שהם בתוך העולם האקדמי והמעשי של הקרנות השונות".

על נתינה, קבלה ואחריות, יום חמישי, י"ח באדר 04/03/2010, בשעה  19:30
הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי


מאת: כרמית ספיר - ויץ

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי