קיץ של לימוד – ועוד ברוסית!

28.06.09

פסטיבל "לימוד" מגיע לבית אבי חי בירושלים בראשית חודש יולי 2009

האירוע הצבעוני וגדוש התכנים יציע בכל שעה שמונה אפשרויות מגוונות שנוגעות בציונות, ביהדות ובישראליות. רוב האירוע מיועד לדוברי רוסית, אך משלב גם הרצאות ותכנים בעברית עם תרגום סימולטני לרוסית ולאנגלית.

דמיינו: רב רפורמי בצד רבנית אורתודוקסית, חילונים בצד דתיים, צעירים ומבוגרים. פסטיבל "לימוד" כאן. במשך יומיים תמימים הקהל הרחב מוזמן לבחור מתוך שלל פעילויות - סדנאות, הרצאות, בית מדרש, הצגות ודיונים - שיעסקו במבחר נושאים, מההיסטוריה של התיאטרון הישראלי, דרך שורשים רוסיים במוסיקה ישראלית מפי נחצ'ה היימן, ועד סיור בהדרכת רינה זסלבסקי שינסה לענות על השאלה מה משותף למשיח, לשף, לבור מים ולרוחות רפאים. בעשייה נוטלים חלק אישים מרכזיים בתרבות הישראלית, בהם חיים גורי, ירון לונדון ומאיר שלו. כולם, ביחד ולחוד, יציינו 150 שנה להולדתו של שלום עליכם, והכול בהתנדבות. מנהלת הפרויקט, ויקה אלקין מסבירה ש"לימוד" הוא אירוע מלא ביהודיות ובישראליות: "אנחנו רואים את 'לימוד' כבית שהמסגרת שלו היא היהדות והציונות. בבית הזה כל אחד יכול לפעול באופן שמתאים לו: לשחק עם ילדים, ללמוד, להשתתף במפגשים במתכונת של בית מדרש, וגם לקחת הפסקת קפה בחצר.
"מדובר בשילוב של תרבות רוסית ותרבות ישראלית. האירועים פתוחים לקהל הרחב, וכולם מוזמנים. ילדים מגיל שלוש ועד גיל 120 מוזמנים להגיע, והתכנית בנויה כך שכל אחד ימצא את מקומו. אני בת 31, לא דתייה, ומוצאת לעצמי בכל רגע נתון כמה אפשרויות שביניהן אני מתלבטת. אני נקרעת למשל בין סדנת יין, שתעסוק במהפכת היין בישראל ובאומנות הטעימה והערכת היין הרוסית, ובין הרצאה על מסמכים נסתרים מהארכיונים של הקג"ב בתקופת השואה".

 FSUלימוד

כך היינו
"לימוד" הוא פרויקט שהחל לפני כשלושים שנה באנגליה מתוך שאיפה לפתח שיח קהילתי וחינוכי שבסיסו היהדות. יום אחד הוזמן מר חיים צ'סלר - שהיה ראש המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה - להרצות ב"לימוד" בלונדון על המתרחש בברית המועצות בשנים שלאחר פתיחת השערים. הוא ראה את יופיו של הפרויקט, התאהב וייסד מפעל דומה ברוסית. בשנת 2005 הופק במוסקבה אירוע פתוח לקהל הרחב ששמו "One Day Limmud", ולראשונה התאפשר לבני הדת היהודית דוברי הרוסית לבחור כיצד להתקרב לתרבות היהודית. המשוֹבים היו מדהימים.
חמשת העקרונות המנחים את "לימוד" הם: (א) לימוד פלורליסטי פתוח שמאפשר גישה ליהדות בדרך הנוחה לכל אחד ואחת; (ב) חופש בחירה בין כמה דרכי לימוד: הצגה, בית מדרש, שירה בציבור או קריאה בחצר; (ג) א-פוליטיות - "לא מדובר בזרם פוליטי", אומרת אלקין, "ואנחנו לא מזוהים עם שום מפלגה. לכן יש לנו מתנדבים מכל הזרמים, ובפאנלים שלנו ישתתפו אנשים מכל קצות הקשת: גם ממפלגות ימין וגם ממפלגות שמאל, כל עוד יש בהן חבר כנסת דובר רוסית"; (ד) הפרויקט מושתת על התנדבות מלאה. לפסטיבל הקרוב התגייסו 70 מתנדבים ו-215 מרצים בלא כל תמורה; (ה) השתתפות בהיצע העצום תתאפשר תמורת דמי השתתפות. "זה מימוש של שיח תרבותי", מסכמת אלקין. "אנחנו לא סתם מדברים, אנחנו עושים. אנחנו מזמינים גם קהל שאינו דובר רוסית להשתתף באירוע הזה, המתקיים באנגלית, ברוסית ובעברית".

כתבה: כרמית ספיר-ויץ
הלימוד, ט-יא בתמוז, 3-1 ביולי 2009, בית אבי חי
לתכנית המלאה ולהרשמה: www.limmudfsu.org

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי