כל העולם במה

21.03.10

פסטיבל תיאטרון חובבים באנגלית שייערך בבית אבי חי יפגיש שחקנים דוברי אנגלית על במה אחת, ויתרה מכך - יספק לקהל הרחב את ההזדמנות להכיר מקרוב את יצירתם הענפה המתרחשת ממש בינינו

 stage one
stage one
במרוצת ארבע השנים האחרונות טיפס מספרם של התיאטראות הקהילתיים בירושלים
משניים לתשעה. אין ספק כי מספרם מעיד על הצורך בהם. לכבוד חג הפסח, תיחשף התופעה הייחודית מעל במת בית אבי חי ויופנה זרקור אל היצירה המקומית שמתרחשת כאן, בשפה האנגלית. זה יקרה בשלושה ימים של חוויה לדוברי אנגלית ועברית כאחד, לתיירים ולכל מי שמחפש להיחשף לחוויה יהודית- ישראלית אחרת.

מדובר בתופעה מקומית אשר מביאה קול מיוחד בנוף התרבות הירושלמי. עולים ותיקים וחדשים לצד צברים מביאים אל הבמה עולם יצירה שונה ומקורי והתבוננות חדשה ומרעננת על יצירות שמקורן מעבר לים, תוך פרשנות העומדת על המתח שבין המקום לשפה והתרבות. הפסטיבל פונה לכל חובבי התיאטרון באשר הם. אל תתנו לצירוף "תיאטרון חובבים" להטעות אתכם. כאן מדובר במקצוענים.  "אני מזדהה עם הצירוף 'תיאטרון חובבים' מבחינת הרצון שיהיה תיאטרון לכולם, אבל לא מבחינת האיכות", מבהיר רפי פאך, מנהל תיאטרון "מרכז הבמה" של מרכז מגשימים והמנהל האמנותי.

"מה שמעניין אותנו בבית אבי חי, הוא פחות האלמנט הקהילתי ויותר הפריזמה של עולים כפי שהיא באה לידי ביטוי בעיבודים שלהם בהצגות", מדגישה רכזת תחום תרבות ויצירה בבית אבי חי, תמר ברלינר. "הנחת היסוד שלנו היא שעצם העובדה שהם נתקלים בקשיי השפה וההסתגלות בכלל,  באה לידי ביטוי במחזות שהם מעלים. התיאטרון עבורם מהווה כלי לביטוי עצמי. רצינו להגיד שזו לא תופעה עלומה וחד פעמית – עובדה היא שרבים בירושלים בוחרים לעשות תיאטרון. זה לא אפיזודה ולא מקרי. עולים רבים בוחרים לנתב את חיבוטי הזהות שלהם דווקא לתיאטרון. הדבר השני הוא ריכוזן הצגות קהילתיות שנוצרו על ידי עולים, דווקא במקום תרבותי כמו בבית אבי חי, שפונה אל הקהל הרחב ולא אל סקטור מסוים".

 
 Encore educational theater company - keys to the city

הרעיון לייסד פסטיבל נולד לפני כשנה, מתוך הרצון לפעול יחד באכסניה אחת שתזמין את כל התיאטראות להשתתף. החל מחודש נובמבר האחרון, עובדים התיאטראות במשנה מרץ. "רצינו גיוון בפסטיבל עצמו", אומר פאך, "וכך בנינו את התוכנית שבנויה ממחזמר רוק של 13 צעירים, דרך מחזה קלאסי בשם 'כתובת בלתי ידועה', ועד ההצגה 'הנבחר' שכל הכרטיסים אליה נמכרו מראש".

 

אפשר לאפיין את המשתתפים בתיאטראות האלה?
"מדובר בגיוון רחב של אנשים שמגיעים מעולמות שונים: מבתים אורתודוכסים ועד מי שלא קשורים כלל לדת. כולם דוברי אנגלית. המאפיין המשותף לכולם הוא האהבה לאמנות הבמה. רואים בעיניים שלהם את הניצוץ, ואת הרצון להופיע הצגה ולהיכנס לנעליה של דמות".

 

Stage One

Amateur English Theater Festival

Jerusalem, Passover, 2010

פסטיבל תיאטרון חובבים באנגלית

March 31– April 2, 2010

מאת: כרמית ספיר-ויץ 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי