החיפוש האבוד אחרי האמת הצרופה

11.07.12

סדרת מפגשים עם טובי אנשי החדשות בישראל בהנחיית דליק ווליניץ – שועל חדשות, שחקן ומגיש ותיק בעצמו, תעסוק בנושאים הבוערים בסדר היום הציבורי

ישראל 2012. מהדורת חדשות רודפת מהדורת חדשות, מבזק רודף מבזק, וישראל, כך נדמה, הפכה לצרכנית אקטואליה בלתי מרוסנת. מאחורי אינספור המהדורות מסתתרים אנשי עמל המעצבים את סדר היום הציבורי ומעוררים לדיון נושאים שאלמלא הם, לא בטוח שהיינו מודעים להם.  

במפגשי סדרה חדשה בבית אבי חי ייקחו חלק מיטב העיתונאים שעושים את החדשות, כל אחד בתחומו הוא: אביב לביא – שהרים את דגל הטיפול בנושא הסביבה, כתב השטחים של ערוץ 2 אוהד חמו, הכתב הכלכלי של ערוץ 10 מתן חודורוב, מגישת החדשות והכתבת סיון רהב מאיר והפרשן הפוליטי נדב איל ייפגשו על כוס קפה עם דליק ווליניץ,  במטרה לענות על סוגיות בוערות בכל תחומי החיים בכלל והחיים העיתונאיים בפרט.

"סדרת המפגשים נועדה כדי לשפוך אור על תפיסות והנחות עיתונאיות המשפיעות על הציבור כולו, ובעיני זה נושא מרתק", מסביר ווליניץ, "אחת הבעיות הקשות של התקשורת בימינו היא הידרדרות באמון שיש כלפי הגוף החשוב הזה.  כולנו גדלנו על כך שהתקשורת היא כלב השמירה של הדמוקרטיה, המקום האמיתי האחרון למסירת אינפורמציה לציבור. האם התפישות האלו עדיין נכונות? לחלק גדול מהציבור יש אייקון עיתונאי עליו הוא סומך, ואנחנו מנסים ללמוד דרך האייקונים תחת איזה לחצים פועלים, מהן האג'נדות האמיתיות שהם מנסים להביא, מהן תפיסותיהם הביטחונית והכלכליות ועוד. בין היתר, ניגע בשאלת האובייקטיבית האישית של העיתונאי, האם היא קיימת או נכנעת ללחצים כאלה ואחרים".

לאחרונה מתנהל מאבק על השבת תוכנית הרדיו שהנחה דליק ווליניץ, לאחר שהורדה מהאוויר. העובדה שכעת ניתנת לו הבמה לתהות על קנקנה של העיתונות, מהווה אפשרות עבורו לבחון את העניין מזווית מעט שונה. "בתוכנית הרדיו שהגשתי עשיתי ניסיון לספק אקטואליה רכה. בעיניי, כאשר מתרחש אונס אכזרי, אין צורך לפרט כל פרט ופרט באירוע וליצור רייטינג שמבוסס בעיקרו על חרדה ואלימות שמסקרנים את הקהל. הבחירות שלי היו שונות במקרה כזה. אמנם לא הייתי מסתיר מידע, אבל גם לא הייתי יורד לפרטים. מבחינת רייטינג, הבחירות שלי הוכחו כשגויות, אבל זה היה מקרה שהלכתי עם האמת שלי".

האם לתפיסתך יש דבר כזה, "אמת"?

"לאורך כל הדרך אני אמרתי את הדעה שלי, אבל גם נתתי במה לדעה שכנגד", מתוודה ווליניץ. "יכול להיות שזה החינוך עתיק היומין שקיבלתי בערוץ 1, אבל כך או אחרת תמיד השתדלתי לשמור על באלאנס בין הדעות. הדברים האלו נכונים עד שמגיעים לנושאים ספציפיים שמשחררים ממני איזו אמת נוקבת. כך למשל כאשר מדובר בגזענות או בנושאי איכות סביבה, העמדות שלי היו אלו שהבעתי ותו לא".

"אחד האורחים בסדרה הוא העיתונאי אביב לביא שפוטר לא מכבר ממעריב, למרות היותו עיתונאי בחסד. על פני השטח נאמר שבעיות תקציביות הן העומדות מאחורי הפיטורין", ממשיך ווליניץ. "מצד שני, בעבר תקף לביא את ראש הממשלה נתניהו, ומי שעומד כיום בראש מעריב היה בעבר ראש לשכתו של נתניהו. קשה שלא לתהות אם יש קשר בין הדברים. אני לא בטוח שלביא ירצה לפרט בנושא, אבל אנחנו בהחלט ננסה לגעת בממשקים בין העיתונאות לפוליטיקה במדינה קטנה כשלנו".

מה מקום האינטרנט בעולם העיתונות?

"האינטרנט שינה את פני העיתונות במובנים רבים", אומר ווליניץ. "אחרי הכל, על כל פיפס שקורה יש מיליוני תגובות, לא רק בארץ, ולמעשה כיום כל אדם ברחוב הוא מעין עיתונאי קטן עם מצלמה, שיכול לדווח ולתעד את המתרחש. במפגשים נתייחס לכל הדברים האלו, כמו גם לטוקבקיסטים שמהווים כוח עיתונאי גדל והולך".

 

דליק ווליניץ במפגשים עם האנשים שעושים את החדשות

הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי

לרשותכם תפריט בוקר של קפה, מאפה ופינוקים.

בשעת האירוע המכירה בקפטריה למשתתפים בלבד.

לדף הסדרה הקליקו כאן >>

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי