דגל המהפכה

13.09.11

לאחר ה-11 בספטמבר, החל האמן אהרון פיין ליצור דגלי לאום מבד לבן. במקום לייצג לאומנות, הם נהפכו לסמל של קהילה תומכת המעניקה מחסה

התערוכה "דגלים לבנים" נולדה מתוך טרגדיה, בימי הצער וההלם שלאחר ה-11 בספטמבר 2001. האמן אהרון פיין, שנולד וגדל בניו יורק ומתגורר כיום בווירג'יניה, הבחין בכל מקום במדבקות פגוש של הדגל האמריקאי המציגות את הכתובת הגאה "צבעים אלה אינם דוהים!". הוא שם לב שבחלוף הזמן, הצבעים על המדבקות אכן דהו.

האופי בן החלוף של סמלי הדגלים, ולמעשה של כל דבר בעולמנו, התחבר אצל פיין לפיגוע המחריד שהתרחש זמן קצר לפני כן, והוא החל ליצור דגלי לאום מבדים לבנים, תוך שימוש בתפירה, ברקמה ובקישוט. "התחלתי עם דגל ארה"ב, אך מיד הבחנתי שכאשר הוא עומד לבדו, הוא נראה מחוץ לאיזון", מספר פיין. לכן הוא החליט ליצור מחדש את כל 193 הדגלים של האומות המאוחדות בלבן על גבי לבן. עשר שנים עברו עד שסיים את המשימה, לקראת יום השנה לפיגוע במרכז הסחר העולמי.

זה היה תהליך מדוקדק ומאתגר. מלאכת התפירה אמנם היתה מרגיעה, אך היא בודדה אותו מהעולם החיצון. לקראת 2006 הרגיש פיין צורך לחלוק את תהליך היצירה עם אחרים בקהילה. הוא החל לעמוד במקום ציבורי בולט עם שמונה דגלים כדי למשוך אנשים לדיון בנוגע לפרויקט. הוא אסף סביבו קבוצה של מתנדבים - תלמידי בית ספר, מתפללים בבית הכנסת שלו, חברים מהפייסבוק ואמנים אחרים - שגיהצו את האריגים, תפרו רצועות ועשו סיומות לקצוות.

פיין סיים להכין את הדגל האחרון באביב האחרון. הוא הציג את היצירות במכללת ואסר בניו יורק, שבה קיבל את התואר הראשון שלו באמנות ב-1993, כחלק מסימפוזיון שהנחה בשיתוף עם אשתו העיתונאית דליה ליטוויק על אמנות, פוליטיקה ושלום. "לאהרון יש חזון עמוק של העולם, שבו הזיכרון והריפוי יכולים להתקיים יחד", אומרת ליטוויק. "זהו הביטוי האמיתי ביותר של תיקון עולם שאני יכולה להעלות בדעתי".

"הדגלים הם ייצוגים אינטואיטיביים של רעיונות פוליטיים", אומר פיין. אחד מהם הוא הדגל הלבן המסורתי של כניעה: אולם במקרה הזה, הכניסה מסמלת עבור פיין שחרור של הגנות חברתיות והפיכת עצמו לפגיע - מאחר שהוא חולק את יצירתו עם הציבור.

 

בעת שפיין הקים את התערוכה במכללת ואסר, הוא הבחין שיצר סוג מסוים של מקום בין הדגלים התלויים. "התחלתי לראות שהתצוגה יכולה לקדם בברכה מבקרים ולספק להם מחסה מכל הצדדים, כמו אוהלו של אברהם - שהיה עבורי דרך טובה לתיאור הכמיהה לעולם שהייתי רוצה לעזור ליצור". פיין גם התאים את הדגלים למעטה החיצוני של הסוכה המשפחתית שלו: הזמניות הפיזית והסימבולית של הדגלים נראתה כסגירת השטח המושלמת לחיזוק הסמליות הארעית של הסוכה.  

התערוכה "דגלים לבנים" תוצג בסמינר התיאולוגי המאוחד של ניו יורק עד 14.10.2011.
כתבה: Si?n Gibby  מגזין tablet

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי