אין כסף קטן

28.09.08

ביקור עם הילדה בסופר הזכיר למוני אנדר עד כמה הצדקה היא חלק משמעותי בחיינו לאורך כל השנה - ואיזו משמעות מיוחדת היא מקבלת בתקופת החגים

 
לפני כחודש ביקשתי לעזור לרעייתי, שתיפקדה על תקן בייביסיטר לשתי ילדות קטנות וחופשיות ממעון. באקט של אבירות גברית הצעתי לה שאקח את בתנו הבכורה דבורה'לה, בת השלוש, לערוך אתי את הקניות בסופר לקראת השבת.

אשתי כמובן התלהבה, הילדה קצת פחות. בניסיון להפוך את ההצעה לאטרקטיבית יותר הבטחתי לקטנה שבחנות אתן לה כסף והיא זו שתשלם לקופאית. הילדה קנתה את השדרוג.

סיימנו את עריכת הקניות והגענו עם העגלה העמוסה לקופה. דבורה'לה דרשה שאעמוד בהתחייבות, ותבעה שאפתח את ארנקי ואתן לה כסף כדי שתעביר אותו לקופאית.

 
צילומים: פלאש 90

הוצאתי את הארנק ופתחתי את התא של הכסף הקטן. מלוא החופן מטבעות מנצנצים ומצלצלים חיכו שם, ורק חיכיתי שהיד הקטנה תישלח פנימה ותשלוף סכום בסדר גודל משוער של בין 60 אגורות לעשרה שקלים.

אבל דבורה'לה סירבה. "זה לא כסף", היא אמרה.

"בטח שזה כסף", עניתי לה והתחלתי לשקשק את המטבעות בניסיון להוכיח שאם זה עגול, מצלצל ויש על זה ספרות  - זה כסף.

"לא. זה לא כסף. זה צדקה!" התעקשה דבורה'לה. "זה כסף", אמרה ושלפה שטר של 50 שקל מהארנק, ושילחה לעברי מבט של "כמה פעמים אפשר להסביר לך?"

דבורה'לה כנראה צודקת - לפחות מנקודת מבטה של ילדה בת שלוש. מדי יום היא פותחת את הבוקר בנתינת מטבע בקופת הצדקה, והיא משלשלת מטבע לקופה גם לפני הדלקת נרות השבת. בעיניה, תפקידם של המטבעות הקטנים, הצ'יינג', הוא לשמש לצדקה. את הקניות האמיתיות עושים עם שטרות.

אחד הדברים העיקריים המלווים את חודש אלול והימים הנוראים הוא נתינת הצדקה. גם מי שבימים כתיקונם דוגלים בשיטת "תרמנו במשרד" משתדלים להיות קצת יותר לארג'ים כשפונים אליהם ברחוב, בבית או בבית הכנסת ומבקשים תרומה למשפחה מרובת ילדים או לאשה הזקוקה לניתוח חירום יקר. וזה לא במקרה.

 
גם הרב גרוסמן והנשיא פרס חזק בנתינה
בתפילות הימים הנוראים, בפיוט המצמרר "ונתנה תוקף" אנו אומרים כי יש שלושה דברים היכולים לבטל את הגזרות המרחפות מעל ראשינו: תשובה, תפילה וצדקה.

לכאורה אלה שלושה דברים שקיימים בקרב כל אומות העולם, ובכל זאת תפישתה של היהדות שונה. המילה האנגלית המתארת פעולת צדקה היא charity. אך charity היא למעשה "חסד". מדוע השתרשה דווקא המילה "צדקה" בעברית?

המילה צדקה מורכבת מהשורש צ.ד.ק., כי היא עושה צדק בעולם. יהודים הם אנשים מאמינים - מאמינים שהכל מגיע מלמעלה. אבל אלוקים ברא את העולם כך שחלק מהדברים נותרו לנו לביצוע, כמו לדאוג שהכסף יגיע למטרה הראשונית שלה יועד - גם אם בדרך הוא עשה סיבוב ועצר בחשבון הבנק שלך.

ברגע שנפרדת מהכסף והענקת אותו לצדקה, דאגת לכונן עולם צודק יותר.  

מוני אנדר הוא סגן דובר חב"ד 
לתגובות: editor@bac.org.il 

Model.Data.ShopItem : 0 6

עוד בבית אבי חי